نمایندگان رژیم صهیونیستی ، اردن و تشکیلات خودگردان فلسطینی قرار است امروز دوشنبه توافقنامه ای «تاریخی» برای نجات «بحر المیت» امضا کنند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه ؛ این مطلب را یک وزیر رژیم صهیونیستی اعلام کرد. بر مبنای این توافقنامه به منظور نجات بحر المیت یک سیستم پمپاژ آب در خلیج عقبه واقع در شمال دریای سرخ راه اندازی خواهد شد.

 بخشی از این آب نمک زدایی و در اسراییل ،‌اردن و فلسطین توزیع خواهد شد و بقیه آن از طریق چهار کانال به بحر المیت انتقال خواهد یافت. بحر المیت در مرز اردن ،‌فلسطین و کرانه باختری رود اردن قرار گرفته و در برخی منابع به علت غلظت بالای نمک موجود در آب بحر المیت از آن به عنوان دریاچه نمک یاد شده است ، دریایی که احتمال دارد تا سال 2050 خشک شود.

سیلوان شالوم وزیر آب و توسعه اسراییل ضمن اعلام خبر امضای توافقنامه در رادیو اسراییل گفت تامین آب بدون نمک با هزینه پایین از نظر اقتصادی و نجات بحرالمیت از نظر زیست محیطی دارای اهمیت است.

شالوم همچنین متعهد شدن سه کشور در یک طرح مشترک را از جنبه راهبردی - دیپلماتیک مهم دانست.وی ضمن تایید خبر منتشر شده در روزنامه یدیعوت آهارونوت تاکید کرد : « پس از سالها تلاش این موضوع پیشرفتی قابل توجه محسوب می شود و گامی تاریخی به شمار می رود.»

سیلوان شالوم گفت پس از امضای این توافقنامه قرار است کل پروژه به مناقصه بین المللی گذاشته شود ،‌مناقصه ای که تاسیس کارخانه نمک زدایی از خلیج عقبه و نصب نخستین کانال آب رسانی از نخستین مراحل اجرایی آن به شمار می رود. به نوشته یدیعوت آهارونوت طرح نجات بحرالمیت به کمک آبهای دریای سرخ از زمان امضای معاهده صلح در سال 1994 بین اسراییل و اردن ، به تصویب رسیده بود.

انتهای پیام / 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار