مديرعامل شركت آب منطقه‌اي تهران گفت: در بودجه سال 93 براي جلوگيري از فرار آب سد لار اعتباري اختصاص نيافته، این در حالی است که بیش از 60 درصد آب این سد به هدر می‌رومد؛ همچنين شهرداري نیز دو برابر حد مجاز از چاه‌ها آب برداشت می‌کند.

ارتقايي در نشست خبری امروز شرکت آب منطقه‌ای تهران، در پاسخ به سوال  خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران گفت: ميزان برداشت آب شهرداري از چاه ها دو برابر حد مجاز است.

وي ادامه داد: شهرداري تهران 250 حلقه چاه مجاز و غيرمجاز دارد که از اين ميزان 100 حلقه چاه بدون مجوز مي باشد.

ارتقايي با بيان اينکه متأسفانه بعضي از مناطق شهرداري اقدام به اضافه برداشت از چاه هاي موجود مي کنند افزود: در همين راستا شرکت آب منطقه اي تهران نسبت به مسدود کردن 20 حلقه چاه غيرمجاز اقدام کرده است.

وي اظهار داشت: به دنبال استفاده از آب سالم چاه هاي شهرداري براي استفاده شرب هستيم.

مديرعامل شرکت آب منطقه‌اي تهران با اشاره به اينکه طرحي در خصوص استفاده از پساب براي آبياري فضاي سبز به تصويب رسيده افزود: سياست ما، جايگزيني آب پساب به جاي استفاده از آب چاه‌هاي سالم است. 

وي ادامه داد: از 10 هزار حلقه چاه شهر تهران که عمدتا براي مصارف کارواش، استخرها، فضاي سبز خانه‌ها استفاده مي‌شود، 900 حلقه مجوز دريافت کرده‌اند و به دنبال صدور پروانه بهره‌برداري براي تمامي اين چاه‌ها هستيم تا آب شرب صرفا براي مصارف خانگي استفاده شود.

ارتقايي همچنين در خصوص چاه‌هاي غيرمجاز در بخش کشاورزي نيز گفت: 28 هزار حلقه چاه غيرمجاز مربوط به بخش کشاورزي در استان تهران وجود دارد که حدود 400 ميليون مترمکعب آب برداشت مي‌کنند.

وي همچنين در خصوص چاه‌هاي مجاز بخش کشاورزي نيز گفت: تعداد اين چاه‌ها 17 هزار حلقه است که بالغ بر يک ميليارد و 800 ميليون مترمکعب آب برداشت مي‌کند. 

ارتقايي همچنين در خصوص قانون تعيين تکليف چاه هاي غيرمجاز نيز گفت: به دليل مخالفت ديوان عدالت اداري با اين قانون قادر به دادن مجوز به اين چاه ها نيستيم. 

مديرعامل شرکت آب منطقه اي تهران تصريح کرد: تا وقتي که قيمت آب چه زراعي و چه خانگي ارزان باشد مصرف بهينه صورت نخواهد گرفت. 

***سهم ناچيز آب منطقه‌اي از فروش هر متر مکعب آب

ارتقايي با اشاره به اينکه از فروش هر متر مکعب آب 25 تا 35 تومان نصيب اين شرکت مي‌شود، اظهار داشت: اين مبلغ بسيار ناچيز است و هزينه نگهداري تأسيسات ما برای هر متر مکعب بالاتر از 80 تومان تمام مي‌شود. 

مديرعامل شرکت آب منطقه‌اي تهران ادامه داد: قيمت آب تصفيه شده رقمي حدود 700 تا 800 تومان تمام مي‌شود، اين درحالي است که با توجه به هزينه‌هاي امروز نرخ ارز، مرحله استحصال و تصفيه چيزي بالاتر از هزار تا 12 هزار تومان تمام مي‌شود.

***بخش خصوصي نقشي در تأمين و توزيع آب ندارد

ارتقايي ادامه داد: هر مديريتي در توزيع آب در اختيار آب و فاضلاب استان تهران است و بخش خصوصي تاکنون در بخش تأمين و توزيع نقشي نداشته است.

وي تصريح کرد: حضور بخش خصوصي در بخش آب کشور صرفا در آب‌هاي بسته بندي بوده است.

مديرعامل شرکت آب منطقه اي تهران در پاسخ به اين سوال که آب رساني با تانکر هنوز در برخي روستاها صورت مي گيرد گفت: جز تعداد محدودي اين امر صورت نگرفته است و توزيع آب شرب در مناطق با تانکر توصيه نمي شود.

***دو هزار و 500 ملک در حريم رودخانه ها

وي با بيان اينکه دو هزار و 500 مورد ملک (رستوران، ويلا و ...) در حاشيه رودخانه هاي جاجرود، طالقان  بدون مجوز ساخته شده اند افزود: بار آلايندگي اين ساختمان ها بسيار زياد در حوزه رودخانه اي است. به طوري که با وجود خشکسالي اين آلودگي بيشتر نمود خواهد کرد.

ارتقايي اظهار داشت: براساس اولويت اين املاک در بستر رودخانه ها تخريب مي شود وبا ساخت و سازهاي جديد به شدت برخورد خواهد شد.

وي همچنين از وجود ايستگاه‌هاي کيفيت‌سنج آب در اين مناطق خبر داد و گفت: ايستگاه‌ها هر 10 دقيقه یک بار، ميزان آلودگي آب را اعلام مي‌کنند و از اين طريق نقش نظارتي خود را براي کاهش ميزان آلودگي رودخانه‌ها انجام خواهيم داد.

***افزايش 6 درصدي بارندگي‌ها نسبت به سال قبل

مديرعامل شرکت آب منطقه‌اي تهران با اشاره به اينکه از ابتداي مهر تاکنون ميزان بارندگي‌ها 87 ميلي‌متر بوده، گفت: اين رقم در سال گذشته 82 ميلي‌متر و در درازمدت 80 ميلي‌متر بوده است. 

وي همچنين از کاهش 28 درصدي "روان‌آب‌ها" نسبت به سال قبل خبر داد و گفت: کاهش روان‌آب‌ها کاهش ذخيره سدها را به دنبال خواهد داشت.

ارتقايي ادامه داد: در حال حاضر سد لتيان 36 ميليون مترمکعب، لار 19 ميليون مترمکعب، طالقان 151 ميليون مترمکعب، ماملو 118 ميليون مترمکعب ذخايرشان پر شده است و بالغ بر 427 ميليون مترمکعب ذخاير آبي داريم. که نسبت به سال گذشته 235 ميليون مترمکعب کاهش داريم. 

وي با بيان اينکه بيش از 40 درصد آب شرب تهران از چاه ها و 60 درصد آن از سدها تأمين مي شود افزود: با توجه به کمبود آبي که در اين استان وجود دارد صرفه جويي و مديريت مصرف عمده کمک شهروندان در رفع مشکلات آبي اين استان خواهد بود.

ارتقايي اظهار داشت: مجوز 50 حلقه چاه براي رفع مشکل کم آبي اين استان صادر شده که تاکنون 10 حلقه آن حفر شده است. 

وي با بيان اينکه منابع آبي استان يک سوم منابع موجود دچار کمبود آب است، افزود: در حال حاضر 30 درصد ذخاير آبي سدها پرشده است.

***بدون صرفه جويي در فصل گرما دچار مشکل مي‌شویم

وی افزود: به اندازه یک سوم منابع آبی سدهای کشور دچار کمبود هستیم و تنها 30 درصد ذخایر آبی سدها پر شده است.

مديرعامل شرکت آب منطقه‌اي تهران با اشاره به وضعيت منابع آب استان و کاهش حجم ذخاير آبي گفت: بايد 20 درصد صرفه‌جويي در مصرف آب صورت گيرد تا در فصل گرما دچار مشکل نشويم.

وي ادامه داد: اگر کسري ذخاير آبي استان با بارندگي زمستان و بهار تأمين نشود، در تابستان دچار مشکل مي‌شويم. 

***براي جلوگيري از فرار آب سد لار بودجه اي نداريم

ارتقايي با اشاره به اينکه جلوگيري از فرار آب سد لار در دست مطالعه است افزود: مقداري از آب سد لار با انتقال آن به حوزه کلان و سد لتيان حفظ مي شود و دو سوم آب اين سد متأسفانه به هدر مي رود و تنها يك سوم آن داخل مخزن باقي مي ماند.

وي خاطرنشان کرد: همچنين در لايحه بودجه 93 اعتبار قابل توجهي براي اين امر ديده نشده است در صورت تصويب و دريافت منابع مالي، جلوگيري از هدر رفت سد لار به سرعت اجرا خواهدشد.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار