استاندار مرکزی با اشاره به اینکه در حال حاضر تمام تلاش برای برخورد با صنایع آلاینده صورت می‌گیرد، گفت: باید وضعیتآلاینده‌های داخل شهر بررسی و رسیدگی شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک، مقیمی در ششمین جلسه کارگروه طرح جامع کاهش آلودگی اراک، با اشاره به اینکه برنامه‌ها و مصوبات این طرح به جد در حال پیگیری است، اظهار داشت: در بحث آلودگی هوای اراک به کارخانه آلومینیوم به صورت ویژه توجه می‌شود و گزارش‌ها هر هفته در حال بررسی است.

وی افزود: وضعیت شرکت پتروشیمی، پالایشگاه و نیروگاه نیز بررسی و رصد می‌شود و در صورت نیاز اخطارهای لازم صورت می‌گیرد.گازسوز شدن کوره‌ها نیز انجام شده است اما نباید صرفا به مشکلات و آلودگی‌هایی که صنایع ایجاد می‌کنند بپردازیم، بلکه باید به مسائل و آلایندگی‌های شهر نیز توجه شود.

مقیمی با اشاره به اینکه "48 درصد آلایندگی‌ها مربوط به خودروهاست و لازم است به مسائل شهری نگاه ویژه شود" تصریح کرد: تصمیماتی که تاکنون برای کاهش آلودگی‌ها در شهر صورت گرفته ظاهرا خیلی موثر نبوده است و باید در صورت نیاز محدوده طرح ترافیک در شهر تعریف کنیم و به وضعیت خودروهای فرسوده رسیدگی شود.

وی اضافه کرد: پایانه حمل و نقل بار که در نزدیکی کارخانه آلومینیوم قرار دارد آلایندگی این کارخانه را تکمیل می‌کند و باید به سرعت این پایانه و همچنین صنایع مزاحم به خارج از شهر منتقل شود. علاوه بر این موارد طرح هزار هکتاری درختکاری در اراک باید هر چه سریعتر عملیاتی شود. رسیدگی به شهر نباید مغفول واقع شود و در کنار رسیدگی به صنایع آلاینده باید به وضعیت شهر نیز رسیدگی شود.

استاندار مرکزی با بیان اینکه "طبق برنامه پنجم توسعه هر اقدامی باید توجیه زیست محیطی داشته باشد" عنوان کرد: قطعا اداره کل صنعت، معدن و تجارت مخالف مسائل زیست محیطی نیست. بحث امروز ما این است که باید مسائل مربوط به آلودگی شهر اولویت‌بندی شود. نباید تمام تلاش خود را در بحث صنعت معطوف کنیم. تا زمانی که پژوهش‌های ما به نتیجه نهایی نرسیده است نباید آمار و ارقام را اعلام کنیم.

وی اظهار کرد: از زمانی که بحث آلودگی هوای شهر اراک مطرح شدهپیگیری‌های لازم صورت گرفته است. توجه به این امر ضروری است و رسیدگی به آلایندگی صنایع، نباید باعث شود مشاغل را از دست بدهیم. باید به نحوی عمل شود که سرمایه‌گذاری را در استان و شهر اراک توسعه ببخشیم، سرمایه‌گذاران را جذب کنیم. در کنار این توسعه سرمایه‌گذاری باید به مصوبات دولت نگاه ویژه داشته باشیم اگر این مصوبات کامل اجرا شود قطعا توسعه صنعت را خواهیم داشت و علاوه بر آن نیز آلودگی زیست محیطی را مهار خواهیم کرد و شرایط شهر و استان برای زندگی مطلوب خواهد شد.

مقیمی با تاکید بر اینکه "جلسات این کارگروه هر 15 روز یکبار برگزار خواهد شد و روند اقدامات و مصوبات پیگیری خواهد شد" در خصوص مصوبات این جلسه گفت: پایانه حمل و نقل بار باید از شهر خارج شود و زمین آن نیز از سوی راه و شهرسازی تامین می‌شود، صنایع مزاحم و آلاینده به همت شهرداری اراک، راه و شهرسازی و معاونت عمرانی استانداری از شهر خارج می‌شود، بحث خودروهای فرسوده به جد پیگیری شود و مشخص شود که وام مورد نیاز این خودروها چطور تامین خواهد شد و هزار هکتار درختکاری نیز توسط معاونت عمرانی استانداری، منایع طبیعی، شهرداری و شورای شهر اراک، راه و شهرسازی با مسوولیت فرماندار اراک پیگیری و عملیاتی می‌شود.

مقیمی در پایان پیشنهاد داد اداره کل صنعت، معدن وتجارت جلسات کارشناسی را با مدیریت کارخانه ایرالکو ترتیب دهد و زمانی که آمادگی لازم و تصمیمات برای انتقال کارخانه به انجام رسید در کارگروه حضور یابند تا کارگروه در خصوص زمانبندی، کمک‌ها و اقدمات مورد نیاز در خصوص جابجایی،تصمیم نهایی را اتخاذ کند که مجددا به مشکل برنخوریم./س

برچسب ها: آلودگی ، هوا ، خودروها
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.