یک متخصص بیماری‌های اعضاب و روان معتقد است، مصرف خودسرانه داروهای اعصاب و آرام بخش آن هم در دوزهای بالا می‌تواند در بلند مدت اعتیادآور شود.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران،دکتر فائزه تاتاری ، هرگونه مصرف غیر پزشکی دارو را سوء مصرف دارویی دانست و گفت: سوء مصرف داروها و خصوصا با دوز بالا در حال حاضر به یک معضل جهانی تبدیل شده و نه تنها از جنبه پزشکی، بلکه از جنبه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و ... نیز پیامدهای منفی را در پی دارد.

وی اظهار داشت: فردی که سوء مصرف دارو دارد دیگر کارکرد و قابلیت‌های گذشته خود را ندارد و نمی‌تواند فردی مفید برای جامعه باشد.

این پزشک متخصص تاکید کرد: داروهای اعصاب و آرام بخش برای بسیاری از مشکلات و بیماری‌های افراد از جمله بی خوابی‌های مزمن، اضطراب، افسردگی حاد و ... ضروری است و اگر تحت نظر پزشک و با میزان کافی تجویز شود، پیامد خاصی را نخواهد داشت، اما اگر به غیر از دستور پزشک و با دوزهای نامناسب مصرف شود، عوارض مختلفی را در پی خواهد داشت.

تاتاری، اعتیاد و وابستگی خصوصا اگر طولانی مدت و با دوزهای بالا مصرف شوند را از مهمترین عوارض مصرف خودسرانه داروهای آرام بخش عنوان کرد.

وی خاطرنشان کرد: ترامادول که نوعی مسکن ضد درد است و باید توسط پزشکان متخصص تجویز شود، از مهمترین داروهایی است که مورد مصرف خودسرانه آن هم با دوزهای بالا قرار می‌گیرد و می‌تواند عوارضی چون تشنج، بیهوشی، کما و حتی بستری شدن در ICU را نیز در پی داشته باشد.

آلپرازولام، دیازپام، لورازپام و ... نیز از دیگر داروهایی هستند که بیشتر مورد مصرف خودسرانه قرار می‌گیرند که این متخصص اعصاب و روان از آنها نام برد و یادآوری کرد: این داروها اگر به مدت طولانی مصرف شوند، اعتیادآور هستند و از مهمترین عوارض دیگر مصرف خودسرانه آنها نیز می‌توان به فراموشی، عدم تمرکز حواس، خواب آلودگی صبحگاهی و ... اشاره کرد.

به گفته این پزشک متخصص، "ریتالین" نیز از دیگر داروهایی است که برخی موارد دانش آموزان و دانشجویان برای بیدار ماندن در ساعت‌های طولانی و افزایش تمرکز از آن استفاده می‌کنند و استفاده نابجا و بدون نظر پزشک آن می‌تواند عوارض شدیدی چون جنون را نیز همراه داشته باشد.

تاتاری گفت: اشکال خیابانی داروهای آمفتامین نیز که تحت عنوان اکستازی عرضه می‌شوند از دیگر موارد سوء مصرف دارو است که لازم است با آن برخورد شود.

وی روشنگری و آگاهی دادن به مردم را از راهکاری‌های مقابله با مصرف خودسرانه دارو دانست و اظهار کرد: باید خانواده‌ها را از عوارض این داروها آگاه کرد تا بیشتر مواظب فرزندان خود باشند.

انتهای پیام/م
منبع: ایسنا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.