معاون برنامه ريزي و نظارت راهبردي رياست جمهوري گفت: درآمدهاي مالياتي در لايحه بودجه 93 از رشد 2.3 درصدي و درآمدهاي نفتي نیز از رشد 13.6 درصد برخوردار است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، محمدباقر نوبخت در نخستين روز بعد از تقديم لايحه بودجه سال 93 در نشست رسانه‌اي خود در مورد نرخ دلار در لایحه بودجه 93 گفت: دلار در این لایحه حدود 2588 تومان تا 2650 تومان تعیین شده است.

وی افزود: دولت به هیچ وجه از گران شدن دلار خوشحال نمی شود. تلاش کردیم دلار را در راستای یکسان سازی نرخ ارز این گونه تعیین کنیم.

 نوبخت در ادامه با اشاره به بحث های مطرح شده در مورد کسری بودجه در لایحه بودجه 93 گفت: برخی می گویند بودجه 50 هزار میلیارد کسری دارد که صریحا می گوییم لایحه بودجه 93 که تقدیم مجلس شده است کسری ندارد.

وي اظهار داشت: مباني بودجه ريزي درسال 93 از يک سو ملهم از اسناد فرادستي نظام است و از سوي ديگر بهره گرفته از تجارب ملي و بين المللي به ويژه در بودجه ريزي است.

معاون برنامه ريزي و نظارت راهبردي رياست جمهوري گفت: در ذيل سند چشم انداز 20 سال که از سوي مقام معظم رهبري مطرح شد چند نکته نبوده که ايشان اين موارد را اضافه کرده است و بودجه ريزي بر مبناي آن موارد تنظيم شد. 

وي اضافه کرد: يک نکته که بايد از موارد فوق مورد توجه قرار گيرد شاخص توليد نرخ سرمايه شاخص درآمد نرخ اشتغال و اهداف توسعه و سند چشم انداز 20 ساله است که بايد در بودجه ريزي کاملا رعايت شود.

وي با بيان اينکه سند چشم انداز 20 ساله فرادست ترين سندي است که مورد ابتناي بودجه 93 قرار گرفته افزود: اين سند ايران را در سال 1404 کشوري توسعه يافته در جايگاه برتر اقتصادي علمي و فناوري مي داند که براي تحقق اين جايگاه ترسيم شده براي کشور در منطقه برنامه ريزي لازم بود و برنامه چهارم توسعه نخستين برنامه براي رسيدن به اهداف راهبردي اقتصادي و فناوري مي باشد که اهداف در اجرا محقق شد.

وي با بيان اينکه سالها از برنامه جهارم توسعه مي گذرد و سال 93 سال چهارم برنامه پنجم توسعه است ادامه داد: در برنامه پنجم توسعه طبق ماده 213 تعهد کرديم رشد 8 درصدي در سرمايه گذاري با سهم دو و نيم درسي بهره وري به دست آيد. اين سند سندي معتبر مي باشد که از اهداف خود دور نشده و هنوز لازم الاجرا است.

نوبخت اظهار داشت: ماده 213 قانون برنامه پنجم توسعه دولت را موظف کرد که در ارائه لايحه بودجه سال آينده عملکرد دولت در سال قبل را واگويي کند. 

معاون برنامه ريزي و نظارت راهبردي رياست جمهوري از ارائه عملکرد دولت در برنامه چهارم توسعه طي سه سال گذشته در شش جلد تهيه و همزمان با ارائه لايحه بودجه تقديم مجلس شد. 

وي ادامه داد: سه جلد از اين گزارش که در چند هزار صفحه تنظيم شده است توليد معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي است که در همين چند ماه آغاز فعاليت دولت يازدهم تنظيم و توليد شده است.

وي ادامه داد: در اين گزارشها عملکرد دولت بر مبناي قانون برنامه طي سالهاي 91 ارزيابي و عملکرد دولت در سال 92، تهيه و تنظيم شده است. 

به گفته وي ارائه گزارش عملکرد دولت در سال 90 مي بايست توسط دولت قبلي ارائه مي شد اما ما اين کار را در معاونت برنامه ريزي انجام داديم.

نوبخت تصريح کرد: براي تهيه بودجه سال 93 بخش نامه اي بين دستگاه هاي اجرايي توزيع شد که طبق آن خواسته دولت تدبير و اميد در سال 93 توضيح داده شد.

معاون برنامه ريزي و نظارت راهبردي اظهار داشت: اين بخشنامه براساس ماده 219 قانون برنامه پنجم توسعه و به منظور بودجه ريزي بر مبناي عملکرد و عملياتي شدن تهيه و به دستگاه هاي اجرايي ارائه شد که براي آن اين منظور 4 دستگاه را موظف به بودجه ريزي عملياتي نموديم و بقيه دستگاه ها ملزم به ارائه بودجه عملياتي از سال بعد شدند. 

وي ادامه داد: بودجه دستگاه هاي ديگر را براي سال 93 بر مبناي صفر قرار داديم و در بررسي تخصصي کارشناسان با مسئولين اين دستگاه هاي اجرايي به رقم واحد پيشنهاد بودجه براي سال 93 دست پيدا کرديم.

نوبخت ادامه داد: در بودجه 93 فعال کردن بخش خصوصي با اجراي سياست هاي کلي اصل 44 مشخص شده و اين در اول راه مي باشد. اما رويکرد دولت بر اين امر مشخص است اما نهايي نشده است.

به گفته نوبخت بودجه به معناي کلمه يک برنامه يک ساله است طبق ماده يک قانون برنامه پنجم توسعه حاوي پيش بيني بودجه کشور براي سال آينده براساس عملکرد سال گذشته. 

معاون برنامه ريزي و نظارت راهبردي رياست جمهوري اظهار داشت: ما تلاش کرديم دستگاه هاي اجرايي را در تنظيم بودجه سال 93 در جهت صرفه جويي هدايت کنيم. 

*** شرکت های نفتی در سال آینده فعالتر عمل کنند


وي ادامه داد: انتظار داريم شرکت هاي نفتي درسال آينده فعالتر از سال جاري عمل کند. همچنین تحريم هاي پتروشيمي برداشته شده است اما تحريم هاي نفتي هنوز پابرجاست.

معاون برنامه ريزي و نظارت راهبردي رياست جمهوري از سه منبع درآمدي در تنظيم لايحه بودجه با بيشتر کردن سهم درآمد هاي مالياتي خبر داد و گفت: يکي از منابع درآمدي در لايحه بودجه از ماليات تأمين مي شود و واگذاري دارايي‌هاي سرمايه‌اي مثل فروش نفت، واگذاري دارايي‌هاي مالي مانند اوراق مشارکت واگذاري شرکت‌ها از دو منبع ديگر درآمدي در سال آينده است.

وي ادامه داد: درآمد مالياتي در لايحه سال 93 از منبع ماليات حدود 92 هزار ميليارد تومان تعيين شده است که براي تأمين اين رقم با فرانسوي‌ها رايزني کرديم تا سازمان امور مالياتي کشور را به سيستم‌هاي روز دنيا مجهز کنيم.

وي افزود: براي اين منظور به سازمان مالياتي کشور پول مي‌دهيم تا به سيستم‌هاي شناسايي روز دنيا مجهز شود و افرادي را که تاکنون ماليات نمي‌دهند مشخص کند. بنابراين درآمدهاي مالياتي از طريق ماليات بر حقوق تأمين نمي‌شود.

نوبخت تأکيد کرد: درسال 93 بدون آنکه ضريب مالياتي را افزايش دهيم و يا نرخ ماليات را بالا ببريم به سازمان امور مالياتي کمک کرده‌ايم.
وي اظهار داشت: ميزان درآمدهاي نفتي درسال 93   79 هزار ميليارد تومان مشخص شده است که نشان دهنده رشد 13.6 درصدي مي باشد.
وي تأکيد کرد: به اين منظور پيش‌بيني شده است، يک ميليارد بشکه نفت خام درسال 93 به فروش برسد.

نوبخت تصريح کرد: پتروشيمي تاکنون با تحريم مواجه شده است از زماني که تحريم پتروشيمي لغو شده مي‌تواند با فروش 120 هزار بشکه ميعانات بخشي از بودجه را تأمين کند.



برچسب ها: نشست ، رسانه ای ، نوبخت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار