بنیامین نتانیاهو نخست وزیر ژیم صهیونیستی از آمادگی خود برای دستیابی به یک "راه حل میانه تاریخی" در گفتگو با فلسطینی ها خبر داد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از الیوم السابع:بنیامین نتانیاهو نخست وزیر ژیم صهیونیستی از آمادگی خود برای دستیابی به یک "راه حل میانه تاریخی" در گفتگو با فلسطینی ها خبر داد.

این اظهارت نتانیاهو در یک پیام تصویری در نشست آمریکایی- صهیونیستی "سابان" که هر سال در پایتخت آمریکا،واشنگتن، برگزار می شود، مطرح شد.

این در حالی است که "آویگدور لیبرمن" پنج شنبه گذشته در سخنانی دستیابی به یک صلح پایدار یا مرحله ای با فلسطینی ها در دوره پیش رو را بعید دانسته و افزود: گفتگوها با فلسطینی ها  "به بن بست رسیده است"

نتانياهو خطاب به مجمع سالانه خاور ميانه سابان وابسته به موسسه بروکينگز گفت: «جهان نبايد به ايران اجازه دهد در آستانه تبديل شدن به يک کشور داراي تسليحات هسته اي قرار بگيرد و اين گزينه را پيش رو داشته باشد تا هر زمان که بخواهد، از اين آستانه عبور کند.»

نتانياهو به وضوح اعلام کرد اسرائيل هر گونه ظرفيت غني سازي ايران را به عنوان يک توان بالقوه نظامي قلمداد مي کند.

وي طي سخنراني خود به صورت جزئي به لزوم «قطعه قطعه کردن تمام سانتريفيوژهاي»(!) ايران اشاره کرد. وي سپس طي ديدار با نخست وزير هلند که به اسرائيل سفر کرده است، بر اين موضوع تاکيد کرد.

نتانياهو در اين باره به خبرنگاران گفت: «من امروز خواستار قطعه قطعه شدن تمام سانتريفيوژها (ي ايران) شدم. (نابودي) تمام سانتريفيوژها به معني آن است که ديگر غني سازي صورت نخواهد گرفت، بنابراين به عقيده ما اين موضوع بايد بخشي از يک توافق باشد.»

نتانياهو از تکرار انتقاد خود از موافقتنامه ژنو و ياد کردن از آن به عنوان «يک اشتباه تاريخي»‌ -که ضربه اي به اوباما تلقي مي شد- خودداري کرد. 

نتانياهو همچنين درباره اختلافات اسرائيل - فلسطين مدعی شد: ايران داراي تسليحات هسته اي، بزرگترين تهديد عليه يک موافقتنامه صلح بالقوه خاور ميانه خواهد بود.

نتانياهو به دورنماي اميدبخش گفتگوهايي که با ميانجي گري آمريکا در جريان است و اوباما يک روز پيش درباره آن سخن گفته بود اشاره اي نکرد. وي گفت هر گونه توافق که ممکن است به وجود بيايد، در اصل به يک «صلح سرد» منتهي خواهد شد.

وي موفقيت اين گفتگوها را منوط به فلسطيني ها دانست و ادعا کرد وي براي «مصالحه تاريخي» آمادگي دارد، اما هيچ پيشنهاد جديدي مطرح نکرد. 


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار