فتوحی با اشاره به کنترل سلامت یک میلیون هکتار مزارع گندم در سطح کشور، گفت: هم‌چنین برای کنترل سن غلات در سطحی حدود 2میلیون هکتار از استان‌های غرب و مرکزی کشور برنامه‌ریزی انجام شده است.

 به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، رضا فتوحی رییس سازمان حفظ نباتات امروز در نشست خبری اظهار داشت: مهم‌ترین مسئله‌ای که باید در بحث اقتصاد مقاومتی مدنظر قرار دهیم، اقتصادی کردن تولید به مفهوم کاهش هزینه، خسارت و افزایش تولید در واحد سطح و در پی آن ارتقای درآمد است.
 
وی با بیان اینکه سازمان حفظ نباتات بین 35 تا 40 درصد می‌تواند در افزایش تولید نقش داشته باشد افزود: در گیاه‌پزشکی بر خلاف طب انسانی ودامپزشکی حضور کارشناسان ناظر در مزارع الزامی است تا بتوانند به ارزیابی فنی و بهداشتی این مزارع  بپردازند.
 
فتوحی تصریح کرد: در این راستا یکی از پارامترهای تاثیرگذار در افزایش تولید ئ پایداری آن حضور کارشناسان گیاه‌پزشکی در مزارع و باغات است.
 
*ارائه گزارش عملکرد 100 روزه سازمان حفظ نباتات
 
رییس حفظ نباتات در ادامه به عملکرد 100 روزه این سازمان اشاره کرد و افزود: یکی از مهم‌ترین اقدامات ما طی این 100 روز بحث اختصاص حدود 20 میلیارد تومان برای خريد خدمات کارشناسان گیاه‌پزشکی، خرید تجهیزات غیرشیمیایی و انسکتاریوم‌های تولید کننده مواد بیولوژیک در استان‌ها بوده است.
 
وی تصریح کرد: در بحث اشتغال‌زایی این حوزه ابتدا 4500 و سپس 700 نفر مشغول به فعالیت شدند.
 
فتوحی تاکید کرد: تمامی این موارد در مزارع کشاورزی ما به مفهوم واقعی در کاهش خسارت  نقش ارزنده‌ای را ایفا می‌کنند.
 
رییس سازمان حفظ نباتات با بیان اینکه بذر مهم‌ترین فاکتور موثر در افزایش و پایداری تولیدات کشاورزی است افزود: در همین راستا ما برای ضد عفونی کردن بیش از یک میلیون تن بذر برنامه‌ریزی کرده‌ایم که همین عامل سبب بهبود تولید  در سال زراعی 93-92 می‌شود.
 
فتوحی با اشاره به اینکه رسالت سازمان حفظ نباتات کاهش خسارت، مدیریت آفات و امراض است، اظهار داشت: ما برنامه‌ریزی‌های برای مبارزه با علف‌های هرز گندم و غیره انجام داده‌ایم که تاکنون 4 میلیون و 500 هزار هکتار مزارع گندم مورد مبارزه قرار گرفته است.‌  
 
وی با بیان اینکه این میزان در سال 92-91، 3 میلیون و 100 هزار هکتار بود، ادامه داد: این عوامل به پایداری گندم‌های تولیدی کمک می‌کند.

 رييس سازمان حفظ نباتات گفت: همچنين ما در اين 100 روز 1200 تن سم کم خطربراي بيماري هاي قارچي و ضد عفوني سازي بذور گندم  توسط بخش خصوصي به استان‌ها فرستاديم .

فتوحی با اشاره به کنترل سلامت یک میلیون هکتار مزارع گندم در سطح کشور، افزود: هم‌چنین برای کنترل سن غلات در سطحی حدود 2میلیون هکتار از استان‌های غرب و مرکزی کشور برنامه‌ریزی انجام شده است.

 
وی به اقدامات انجام شده در راستای مبارزات غیرشیمیایی اشاره کرد و گفت: طی این 100 روز در سطحی حدود یک میلیون هکتار مبارزات غیرشیمیایی( استفاده از تله و فرمون‌ها) انجام گرفته است.
 
فتوحی تصریح کرد: برنامه ما این است که علاوه‌‌بر مدیریت کنترل‌های شیمیایی، آنها را به سمت مبارزات غیرشیمیایی هدایت کنیم.
 
وی افزود: برنامه ریزی برای 350 هزار هکتار مبارزه بیولوژیک از جمله برنامه‌های ما در این راستا است.

 اين مقام مسئول با اشاره به کد گذاري شدن 166 هزار کشاورز تاکنون ،گفت: تا پايان سال 500 هزار کشاورز و بهره بردار شناسنامه مي گيرند.

فتوحی با اشاره به همکاری‌های این سازمان با سازمان استاندارد در جهت افزایش آزمایشگاه‌ها، بررسی میزان باقی مانده سموم و آلاینده‌ها و غیره، ادامه داد: در این راستا می توان به تهیه و ابلاغ کد 16 رقمی و دستورالعمل مربوط به شناسه واحدهای تولیدی اشاره کرد.
 
رییس سازمان حفظ نباتات با اشاره به اینکه ایران در نواحی خشک و نیمه خشک کره زمین قرار دارد، تصریح کرد: میزان مصرف سم در کشور ما به دلیل کمبود رطوبت کمتر از اروپا است.
 
وی با تاکید بر اینکه بر اساس قانون باید 25 درصد سطح زیر کشت محصولات زراعی و باغی تحت پوشش مدیریت تلفیقی آفات قرار گیرد و 35 درصد از کودهای مورد استفاده زیستی باشند، اظهار داشت: محصولات سبزی و صیفی استان خوزستان به کشور روسیه صادر می‌شوند و عدم بازگشت آنها از این کشور مهر تاییدی بر سلامت آنهاست.
 
انتهای پیام/

برچسب ها: گندم ، گیاه ، آفات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار