عضو هيئت علمي دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي تهران گفت: متاسفانه روانشناسان ايراني با مشاوره ديني و روانشناسي اسلامي آشنا نيستند.


به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران مشهد،دكتر سيد جلال يونسي
خاطرنشان کرد: ورود آستان قدس رضوي به عنوان يكي از كانون‌هاي اصلي‌ انتشار معارف ائمه معصومين(ع) به مقوله روانشناسي اسلامي نشان دهنده اهميت اين موضوع مغفول است.

وي با بيان اين كه «بهداشت روان قرابت و نزديكي زيادي با فرهنگ ديني و اسلامي دارد» ابراز داشت: همايش الگوي اسلامي-ايراني مشاوره به مشاوران و روانشناسان كمك مي‌كند تا بتوانند از تكنيك‌هاي روان درماني مبتني بر دين براي رفع مشكلات بيماران استفاده كنند.

وي در بخش ديگري به مكاتب مختلف روانشناسي اشاره و عنوان كرد: در ارتباط با روانشناسي انسان 3 نظريه خدا مداري، انسان مداري و طبيعت مداري مطرح است كه در اين همايش ما سعي در آشنايي مشاوران با روانشناسي خدامدار خواهيم داشت.

يونسي در توضيح مكتب خدا مداري گفت: در اين مكتب گفته مي‌شود كه تمام بايدها و نبايدها و موضوعات مربوط به انسان بايد با محوريت احكام الهي و ديني تبين و مشكلات رواني نيز بايد بر همين اساس اصلاح شود.

عضو هيئت علمي دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي با بيان اين كه مكتب روانشناسي عقل مدار معتقد است كه تمام امور روانشناسي بايد بر اساس مباني علمي و عقلي باشد، اظهار داشت: در اين مكتب موضوعات متافيزيك و ماورايي هيچ جايگاهي ندارد و همه چيز بر اساس امور علمي و عيني سنجيده مي‌شود.

وي ادامه داد: در مكتب روانشناسي عقل مدار اين احتمال وجود دارد كه عقل تحت تاثير فرهنگ جامعه قرار گيرد، حال اگر فرهنگ جامعه غير ديني بود، قطعا اين مكتب خلاف اعتقادات ديني و مكتب خدا مدار حكم خواهد داد.

اين روانشناس باليني تاكيد كرد: در همايش الگوي اسلامي- ايراني مشاوره با محوريت دين و بهداشت روان تلاش بر اين است كه روانشناسان با محوريت‌ روانشناسي اسلامي آشنا شوند.

يونسي در پايان تصريح كرد: نبايد به روانشناسي مانند ساير علوم نگاه كرد، روانشناسي با فيزيك و شيمي متفاوت است؛ چراكه در ساير علوم فرهنگ مطرح نيست، اما روانشناسي با فرهنگ عجين شده و سراسر آن رنگ بوي فرهنگي گرفته است.

لازم به ذكر است «همايش الگوي اسلامي ايراني مشاوره با محوريت دين و بهداشت روان» به همت مؤسسه خدمات مشاوره‌اي، جوانان و پژوهش‌هاي اجتماعي آستان قدس رضوي از 19 آذر ماه به مدت 3 روز و با حضور اساتيد برجسته روان‌شناسي حوزه و دانشگاه برگزار خواهد شد/س

برچسب ها: آشنایی ، مشاوره ، دینی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.