مدرس دانشگاه استنفورد آمريكا گفت: مسولان دانشگاه‌‌ها بايد با برنامه‌ريزي برنامه‌هاي آموزشي مدون، فرهنگ پژوهش را ميان داشنجويان نهادينه كنند.


به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران مشهد،پروفسور حميد آقاجان در نشست علمي خود با دانشجويان و استادان دانشگاه بين‌المللي امام رضا(ع) گفت: پژوهش از اهميت بسيار بالايي برخوردار است و بايد دانشجويان در دوره تحصيلات خود به امر پژوهش توجه ويژه‌اي كنند.

وي عنوان كرد: بايد مهم‌ترين هدف داشنجويان از گذراندن دوره تحصيلات دانشگاهي محقق شدن باشد چرا كه بدون توجه به اين امر به موفقيت نمي‌رسند.

استاد دانشگاه استنفورد آمريكا افزود: استادان دانشگاه بايد با تغيير شيوه‌هاي تدريس، فرهنگ پژوهش را در بين دانشجويان به خصوص دانشجويان دوره كارشناسي نهادينه كنند.

آقاجان با اشاره به اينكه در دوره كارشناسي بايد در كنار آموزش به بحث پژوهش پرداخته شود، بيان كرد: دانشجويان بايد انجام پژوهش‌هاي علمي را در كنار تكاليف خود قرار دهند چرا اين امر موجب جذب محتواي دروس از راه مطالعه، آشنايي با كاربردهاي مطالب، به روز رساني دروس با استفاده از يافته‌هاي پژوهشي جديد، درك بهتر مفاهيم تئوريك با يافتن كاربرد‌هاي علمي مطالب و در نهايت رشد صنعتي و علمي كشور مي‌شود.

وي با بيان راهكار‌هاي نهادينه كردن پژوهش در دانشگاه‌ها اظهار كرد: آماده‌سازي زمينه تحقيقاتي و ابداعي براي دانشجويان در مقاطع بالاي تحصيلي، گنجاندن پروژه‌هاي پژوهشي در دوره كارشناسي، شركت دانشجويان در فرصت‌هاي كارآموزي تابستاني در صنعت و گروه‌هاي پژوهشي به عنوان دستيار دانشجويان دكترا از جمله اين راهكار‌ها است.

استاد دانشگاه استنفورد آمريكا با اشاره به اينكه اساتيد نقش مهمي در گسترش فرهنگ پژوهش در دانشگاه دارند، تصريح كرد: تشكيل گروه‌هاي پژوهشي توسط استادان دانشگاه موجب كاهش پراكنده‌كاري و جلوگيري از پروژه‌هاي سليقه‌اي، ايجاد انگيزه و سهولت در جهت‌دهي پژوهشي دانشجويان جديد الورود به دانشگاه مي‌شود.

آقاجان ادامه داد: تشكيل آزمايشگاه‌هاي كاربردي و تخصصي در كنار دروس براي دانشجويان مي‌تواند در جهت گسترش فرهنگ پژوهش بسيار موثر باشد چراكه باعث ايجاد انگيزه و علاقه بيشتر دانشجويان در تحصيل و انجام پروژه‌هاي پژوهشي مي‌شود.

وي يادآور شد: لازمه موفقيت در كارهاي پژوهشي، داشتن صبر و پشتكار در پژوهش است و دانشجويان بايد پروژه‌هاي پژوهشي خود را به طور مستمر و به تدريج پيگيري كنند. /س

برچسب ها: فرهنگ ، سازی ، دانشگاه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.