شهرستان زنجان با تولید 210 تن عسل به عنوان بیشترین تولید کننده عسل این استان است .

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زنجان ؛معاون بهبود تولیدات دامی استان ضمن اعلام اینکه هر ساله عملیات سر شماری در زنبورستانهای استان زنجان انجام می شود گفت :براساس اخرین نتایج حاصل از سرشماری سال 1392 تعداد زنبور ستانهای استان 2351 مو رد بوده که در این زنبور ستانها زنبور داران به پرورش 94 هزار و 935 کلنی زنبور عسل مشغول هستند.

 رستمخانی با اشاره به اینکه میزان تولید عسل حاصل از این تعداد کلنی را 654 تن  است ادامه داد : شهرستان زنجان با تولید 210 تن عسل  به عنوان  بیشترین  تولید کننده عسل این استان است .

 

 این مقام مسئول یاداور شد:که شرایط آب و هوایی یکی  از عوامل بسیار موثر در میزا ن تولید عسل بوده ، لذا به دلیل شرایط اب و هوایی نامساعد حاکم بر استان میزان تولید عسل  سال 92 نسبت  به میزان ان در سال 91 حدود سی درصد کاهش نشان میدهد.

 

وی ادامه داد : نژاد عمده ای که در استان استفاده میشود نژاد مدا و نژادهای بومی میباشد و در سالهای اخیر نژادهای اصلاح شده مثل کارنیولا مورد استفاده قرار گرفته اند.

 

وی خاطر نشان کرد :زنبورداران استان  هم دارای تخصص در زمینه ی پرورش زنبور عسل هستند و هم دارای تجربه به طوری که 124نفر از زنبورداران استان دارای مدرک تحصیلات فوق دیپلم  و بالاتر بوده و مابقی  زنبورداران نیز علاوه بر داشتن تجربه در مراکز ترویجی جهاد کشاورزی و فنی حرفه ای آموزش های لازم را کسب می کنند./ش



برچسب ها: استحصال ، عسل ، زنجان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.