فعالان اقتصادی هشدار دادند

"آمریکا" در تلاش برای مختل کردن مذاکرات "تجاری" است

همزمان با ادامه دومين روز مذاکرات پشت درهاي بسته وزيران تجارت کشورهاي حوزه اقيانوس آرام، فعالان بين‌المللي آمريکا را به اعمال فشار براي دستيابي به توافقنامه تجاري جديد با 11 شريک تجاري خود متهم کردند.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه، اين مذاکرات که روز سه شنبه پايان مي‌يابد در واقع آخرين تلاش‌ها براي دستيابي به توافق اساسي درباره توافقنامه مشارکت کشورهاي حوزه اقيانوس آرام "تي پي پي" پيش از پايان مهلت تعيين شده پايان امسال است.

گروه مدافع جهاني "اواز Avaaz" در حاشيه برگزاري اين مذاکرات با انتشار بيانيه‌اي اعلام کرد توافقنامه "تي پي پي" که اکنون پشت درهاي بسته مورد بحث قرار دارد، به جنجال‌هاي سياسي دامن زده، چرا که متن و مفاد آن از نظر قانونگذاران کشورها دور نگه داشته شده است.

در اين بيانيه آمده است اگر اين توافقنامه نهايي شود، شرکت‌ها قدرت و امکان جديدي براي شکايت از دولت‌ها درباره مقرراتي خواهند يافت که سود و منافع آينده آن‌ها را تهديد مي‌کند.

در اين بيانيه آمده است قوانيني که براي حمايت از عموم در نظر گرفته شده؛ از جمله دسترسي به داروهاي ارزان، ممنوعيت چاپ آرم روي پاکت‌هاي سيگار، پاک کردن برچسب‌هاي محصولات اصلاح شده ژنتيکي و حريم خصوصي اينترنت، مورد تهديد قرار خواهد گرفت.

فعالان بين‌المللي مي‌گويند واشنگتن تلاش دارد با اعمال فشار در اين مذاکرات تا مهلتي که خود تعيين کرده است، توافق حاصل شود.

باراک اوباما رئيس جمهور آمريکا از توافقنامه "تي پي پي" به عنوان نقطه عطف تغيير راهبردي اقتصاد خود به سوي آسيا استقبال کرده و آن را توافقنامه قرن بيست و يکم خوانده است.

گروه مدافع "پابليک سيتيزن" نيز با انتشار بيانيه‌اي اعلام کرد تقريبا همه موضوعات حساس سياسي که در مذاکرات محرمانه و پشت درهاي بسته "تي پي پي" مطرح شده، هنوز حل نشده باقي مانده است.

در اين بيانيه آمده است بنابراين، دولت باراک اوباما به تدابير بيش‌تري براي وارد آوردن فشار به مذاکرات سنگاپور و دستيابي به توافق متوسل شده است.

"جين کلسي"، استاد حقوق در دانشگاه "اوکلند" در اين خصوص مي‌گويد: اين مذاکرات يک روند بسيار دستکاري شده است، چون کساني را که منتقد هستند در حاشيه قرار مي‌دهد و ادامه مخالفت آنان را با توافق‌ها دشوارتر مي‌کند.

بر اساس این گزارش، "رودريگو کانترراس"، مذاکره کننده سابق شيلي که ماه مارس گذشته از سمت خود استعفا کرد، در اين خصوص گفت: آمريکا اکنون مي‌خواهد با متن و مفاد کنوني توافقنامه پيشنهادي به توافق رسد تا آنکه مذاکرات تا سال 2014 ادامه يابد.

وي در ادامه افزود: اما اگر در اين توافق منافع همه کشورها لحاظ نشود، اين توافقنامه پايدار نخواهد بود و بزرگترين مشکل، شکست در تصويب آن در پارلمان هر کشور خواهد بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار