در دیدار استاندار خراسان رضوی با سفیر کشورمان در عراق، راهکارهای توسعه ی مناسبات و روابط استان با این کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران مشهد،محمدحسین فروزان مهر در دیدار با سفیر ایران در بغداد با اشاره به دیپلماسی اقتصادی کشور که مبتنی بر توسعه ی صادرات غیرنفتی و جذب سرمایه گذاری های خارجی می باشد،گفت: این استان به دلیل وجود مضجع شریف رضوی، سالانه پذیرای حدود 28 میلیون زائر است که عراقی ها سهم عمده ای را در زائران خارجی تشکیل می دهند.

وی به ظرفیت های استان در حوزه ی بهداشت و درمان اشاره کرد و گفت: وجود مراکز درمانی تخصصی، فوق تخصصی، تجهیزات پزشکی به روز و نیروی انسانی مجرب و متعهد زمینه را برای جذب توریست سلامت فراهم کرده است.

استاندار خراسان رضوی با اشاره به توانمندی های استان در زمینه ی خدمات فنی و مهندسی افزود: وجود 23 هزار مهندس در سازمان نظام مهندسی ساختمان، چهار هزار شرکت مهندسی، 500 شرکت انبوه ساز و 200 شرکت مشاور در این حوزه، ظرفیت بالایی برای حضور در کشور عراق فراهم کرده است.

فروزان مهر، عراق را شریک دیرینه ی در حوزه ی تجارت خارجی دانست و با اشاره به اشتراکات فراوان دو کشور در زمینه های مختلف فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی خواهان برنامه ریزی جهت توسعه ی این مناسبات شد.

وی به چالش های فراروی فعالان بخش اقتصادی در حوزه ی صادرات کالا به عراق اشاره و خاطرنشان کرد: علی رغم تمام تنگناها طی هشت ماه نخست سال جاری 66 هزار تن کالا به ارزش 41 میلیون دلار از خراسان رضوی، به کشور عراق صادر شده است.

استاندار خراسان رضوی ادامه داد: این درحالی ست که آمار یادشده در مدت مشابه سال گذشته 11 هزار و 300 تن به ارزش تقریبی 26 میلیون دلار بوده است.

فروزان مهر تصریح کرد: از آن جا که کشور عراق در دوره ی جدید از حیات سیاسی نیاز به بازسازی دارد، انتظار می رود تا زمینه ی حضور شرکت های ایرانی به ویژه خراسان رضوی به دلیل قرابت های فرهنگی تسهیل شود.

وی خواستار استانداردسازی فعالیت ها در حوزه ی اقتصادی با کشور عراق، تسهیل در صدور روادید، تبادل هیات های تجاری و اقتصادی و برپایی نمایشگاه های اختصاصی دراین کشور شد.

حسن دانایی فر سفیر ایران در بغداد نیز با اشاره به ظرفیت های سرمایه گذاری در کشور عراق اظهار داشت: حجم مبادلات بین دو کشور از روند رو به رشد قابل قبولی برخوردار می باشد به گونه ای که از 790 میلیون دلار در سال 85 به حدود 12 میلیارد دلار در سال جاری افزایش یافته است.

وی از آمادگی سفارت جمهوری ایران برای حضور پر رونق تجار و بازرگانان خراسان رضوی و استفاده از ظرفیت خراسان رضوی به منظور اجرای پروژه های عمرانی و خدمات فنی و مهندسی خبر داد.

گفتنی ست در این دیدار از سوی حاضران، انتظارات، نقطه نظرها و راهکارهای توسعه ی مناسبات اقتصادی و تجاری خراسان رضوی، با کشور عراق مطرح و بررسی شد./س

برچسب ها: صادرات ، کشور ، عراق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.