16 آذر؛ روزی به وسعت افکار توانا و استعدادهای ناب؛ روزی که مختص قشر وسیع و جامعه بزرگ جوانان جامعه ایرانی است که همواره چشم امید ملت به ایشان دوخته تا با تلاش در راه علم و عمل به دین با تهاجمات فکری و فرهنگی مبارزه کرده و پشتیبان نظام و ولی خود باشند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، امروزه از دانشجو در تقویم ایرانیان تنها یک نام بر جای مانده که مختص به روز 16 آذر است و با اینکه در پی گذر زمان، انتظار می‌رود شرایط دانشگاه و خوابگاه‌های دانشجویی بهبود یابد متاسفانه هنوز آنگونه که بایسته و شایسته حال دانشجویان باید باشد، نیست و موجب شده همواره اعتراضات و گلایه‌هایی از سوی این قشر درخصوص امکانات علمی و رفاهی شنیده شود و متاسفانه نتایج قابل توجهی حاصل نشود.


با اینکه شاید شرایط دانشگاه‌ها درحد نیاز دانشجویان نباشد ولی دانشجویان ایرانی به دنیا ثابت کردند بر هر مشکلی نائل می‌شوند و بر قله‌های افتخار قرار می‌گیرند و در هر زمینه اعم از علمی و مذهبی، ورزشی و دیگر زمینه‌ها همواره پیروز میدان‌های جهانی بوده و هستند.

نگاه به تاریخچه روز 16 آذر و حوادث تاریخی دیگر نشان می دهد، چه خون‌هایی که ریخته شد تا دانشجویان امروز ایران در کمال امنیت و آرامش خاطر به بیان افکار و عقاید خود پرداخته و با اطمینان خاطر در زمینه‌های علمی، سیاسی، مذهبی، اعتقادی، اجتماعی و... رشد و جهش یابند؛ ولی آنچه ذهن هر مخاطب را به خود مشغول می‌کند این است که آیا دانشجویان از وضعیت فعلی دانشگاه و خوابگاه های رضایت خاطر دارند؟ دغدغه‌ها و گلایه های آنها چیست؟

لازم است یادی از سخن امام راحل کنیم که فرمود : " دانشگاه مبدأ تحولات است" ولی باید دید این جمله این روزها تا چه حد به حقیقت نزدیک شده است و علت جدایی برخی دانشجویان از این هدف متعالی چیست.

برخی از دانشجویان، نبود امکانات رفاهی خوابگاه ها، کمبود امکانات علمی، بها ندادن به رتبه های علمی و برتر، بی نتیجه بودن کرسی های آزاد اندیشی و یا برچیده شدن آن، نداشتن آینده کاری و دلزدگی رشته تحصیلی را از جمله دلایل بازماندن عده نسبتا زیاد دانشجویان می دانند.

در ادامه سخنان چند دانشجوی کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه های تهران، شهید مدرس و دانشگاه شیخ مفید قم را از نظر می‌گذرانیم تا بخشی از حرفای نشنیده دانشجویان و میزان رضایت و گله مندی آنها را درخصوص امکانات علمی فرهنگی و خدماتی دانشگاه ها را بشنویم.

ر. مرادی دانشجوی ارشد حقوق بین الملل  عنوان کرد: به لطف خدا و برکت جمهوری اسلامی و همت وزارت علوم و مسئولین، فضای آموزشی نسبت به زمان رژیم ستم شاهی بسیار مناسب و در حد استانداردهای جهانی است که فرصت رشد دانشجویان فراهم شده که با وجود اساتید نخبه مذهبی و ولایی نیازها و دغدغه های علمی دانشجویان پاسخ داده می شود و به عقیده من طراز دانشگاه های ایران در سطح مطلوب و بالایی است.

وی در ادامه با اشاره به شرایط خوابگاه ها گفت: امکانات خوابگاهی در کلیه دانشگاه های کشور به طور یکسان بسترسازی شده و سعی مسئولین بر این بوده تا شرایط مطلوب رفاهی به وجود آید و در صورت نبود توان مالی در قبال پرداخت هزینه های خوابگاه می توان از صندوق رفاه دانشجویی وام گرفت و تا حدی نیازهای دانشجویان بی بضاعت و کم بضاعت رفع شود.

هزینه های دانشجویان کاهش یابد

این دانشجوی دانشگاه مفید قم با تاکید بر تشکیل کرسی های آزاداندیشی که در دانشگاه خود فعال است، تصریح کرد: کرسی های آزاداندیشی با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری و به خواسته خود دانشجویان در این دانشگاه دایر می شود که دو جناح به بیان عقاید و افکار خود می پردازند و تکالیف مسئولین را یادآور می شوند تا با تلاش و دلسوزی آنها رسیدگی و پاسخ داده شود.

وی در پایان عاجزانه از مسئولین تقاضا داشت که هزینه های تمام شده برای دانشجویان دولتی و غیر دولتی در رابطه با سلف سرویس ها را خود دولت تقبل کرده و بخشی از هزینه خوابگاه ها کم شود تا دانشجویان بدون دغدغه در این زمینه به ادامه تحصیل بپردازند.

م. فرجادی، دانشجوی ارشد جزا درخصوص فضای آموزشی گفت: بیشتر دانشگاه های ایران خصوصا در دوره کارشناسی استاد محور است و دانشجو در مباحث کلاسی و درسی دخالتی ندارد و استاد متکلم وحده است و شیوه مطالعه به خاطر فردی بودن و نبود امتحانات مستمر موجب پایین آمدن کیفیت یادگیری و سطح علمی دانشجویان می‌شود.

وی با گلایه از برخی اساتید بیان کرد: برخی اساتید که اطلاعات و معلومات جامعی دارند در پاسخ دانشجویان خوب عمل نکرده و اطلاعات کافی را در اختیار دانشجو قرار نمی دهند و او را با مطالعه کتاب های متنوع و زیاد از اصل مباحث علمی مورد نظر دور ساخته و شبهات بیشتری در ذهن او تولید می کنند.

این دانشجوی دانشگاه قم گفت: امکانات رفاهی ارتباط مستقیم با میزان بودجه دانشگاه ها دارد و ربطی به بزرگی و کوچکی دانشگاه ندارد چه بسا دانشگاهی در یک شهرستان کوچک باشد ولی از نظر امکانات رفاهی و تجهیزات علمی و آزمایشگاهی غنی باشد؛ البته کلیه دانشگاه های کشور از نظر امکانات در سطح متوسطی قرار دارند و پاسخگوی 100 درصدی نیازهای دانشجویان نیستند.

وی با بیان بی نتیجه بودن برگزاری جلسات پرسش و پاسخ در دانشگاه‌ها اظهار داشت: هر عملی باید نتیجه و عکس العملی داشته باشد؛ برگزاری ماهانه و هفتگی کرسی های آزاد اندیشی و جلسات پرسش و پاسخ در دانشگاه ها تا زمانی که اقدامی در راستای سازندگی و رفع مشکلات دانشگاهی صورت نگیرد، بی فایده بود و موجب کاهش رغبت دانشجویان برای حضور در این جلسات می شود.

وی در ادامه با انتقاد بر شرایط سخت مالی برخی دانشگاه ها اذعان داشت: در برخی شهرهای کشور شاهد تحصیل و کار همزمان دانشجویان هستیم که اصولا کارهای غیرمرتبط با رشته تحصیلی خود را انجام می دهند تا پاسخگوی نیازهای مالی تحصیل خود باشند و این موجب می شود فرصت خودازمایی های علمی از دانشجو گرفته شده و برخلاف دانشجویان دیگر کشورها نتوانند بر مقالات علمی متمرکز شوند و یا فعالیت و پژوهش های علمی چندانی داشته باشند و لازم است مسئولین در این خصوص نگاه پر مهر خود را معطوف کنند.

رشته‌های عملی در اکثر دانشگاه‌ها مورد غفلت قرار گرفته است

س. احمدی دانشجوی ارشد رشته برق با اشاره به نبود فضای علمی مناسب گفت: رشته‌های عملی در اکثر دانشگاه‌ها مورد غفلت قرار گرفته و در سایه محرومیت امکانات با شیوه‌های تئوریک واحدهای درسی را پاس کرده و بدون گذراندن دوره‌های کارآموزی مناسب مدرک تحصیلی دریافت می‌کنند و این مهم وقتی به درد تبدیل می‌شود که دانشجوی رشته‌های فنی مهندسی وارد بازار کار شده و تخصص و تجربه عملی نداشته و یا درحد پاسخ به نیازهای جامعه نیست لذا باید به این شرایط آزمایشگاهی و عملی رشته‌های داشنگاهی بیشتر توجه کرد.

وی با انتقاد از شرایط رفاهی دانشگاه ها تصریح کرد: غذاهایی که در سلف سرویس‌ها توزیع می‌شود متناسب با هزینه‌هایی که از سوی دانشجویان پرداخته می‌شود نیست و تعداد قابل توجهی از دانشجویان پس از دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد و یا حتی دکتری دچار بیماری های گوارشی می‌شوند و یا امکانات رفاهی خوابگاه ها درحد رفع نیاز دانشجویان نیست به عنوان مثال سرعت اینترنت یکی از معضلات دانشجویان است که اکثر اوقات قطع بوده و یا آی پی رسانی ضعیف است و نمی توان یک مقاله دوصفحه ای هم دانلود کرد که این مشکل از اتاق های کوچک 5-6 نفره بدتر است.

این دانشجوی با ابراز نگرانی از وضعیت روبه پایین گرایش به رشته های ورزشی و تجهیزات ورزشی گفت: متاسفانه دانشجویان ایرانی به سستی و تنبلی گرایش پیدا کرده اند و دغدغه ورزشی ندارند و به همین دلیل پیگیری و درخواستی برای تجهیزات ورزشی مناسب در خوابگاه های دانشجویی ندارند و این بر سطح سلامتی و انرژی جوانان ایرانی تاثیر زیادی می گذارد و انتظار می رود پیش از توجه به سطح علمی دانشجویان به سلامت جسمی و فکری آنها توجه شود تا بتوان جامعه سالم و شاداب و بالنده در هرزمینه ای داشت.

دانشجوی ارشد باستان شناسی مدرس تهران نیز در خصوص گلایه ها، نیازها و دغدغه های دانشجویی بیان کرد: آنچه انتظار می رود اینست که مسئولین و اساتید دانشگاه ها به دانشجویان بها دهند تا ابراز وجود کرده و در خاک وطن خود رشد یابند نه اینکه با شیوه های قدیمی و تئوریک به تحصیل بپردازند و در نهایت به هر چراغ سبز بیگانگان واکنش نشان داده و بر آمار فرار مغزها بیافزایند.

آنچه از این سخنان می‌توان برداشت کرد چند نکته است که در ذیل آورده شده:

1- حفظ شان دانشجو و اساتید.
2- بهبود و ارتقاء کیفی سیستم آموزشی دانشگاه ها.
3- دادن امکانات متناسب با رشته های تحصیلی به دانشجویان.
4- باز کردن فضا برای تراوش تفکرات چه در سر کلاسها راجع به تخصص ها و چه در فضای دانشگاهی برای پیشرفت اجتماع دانشگاهی که پیشرفت این قشر یعنی پیشرفت جامعه.
5- دانشگاه واقعا مدیر دانشگاهی می خواهد نه مدیر وابسته به افراد و جایگاه ها.

اگر این پنج نکته اساسی مورد توجه قرار گیرد وضعیت دانشگاه ها و سطح علمی دانشجویان بالا رفته و می توان گفت بسیار از مشکلات این قشر وسیع جوان جامعه حل و پاسخ داده می شود./س

برچسب ها: قم ، 16آذر ، حرف ، نگفته
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.