آیت الله العظمی مکارم شیرازی با بیان اینکه تمام فرق صوفیه دارای انحراف هستند،‌ گفت: لطافت ادبیات پاسخ‌گویی بسیار مهم است و اگر جواب‌ها مأیوس کننده باشد، اثر مناسب نمی‌گذارند.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، آیت الله العظمی مکارم شیرازی که عصر ديروز در دیدار با مدیران مرکز پاسخ‌گویی به شبهات حوزه علمیه قم سخن می‌گفت، اظهار کرد: در مدت کمی، توضیحات خوبی در رابطه با مشکلات عرصه پاسخ‌گویی ارائه کردید که جای تقدیر دارد اما به این اعدادی که اعلام شد، نباید قناعت کرد.

ضرورت استفاده از پاسخ‌های پخته و مشترک در مواجهه با سؤالات تکراری
مرجع تقلید شیعیان افزود: باید کار پاسخ‌گویی توسعه یابد، تجربه ما می‌گوید که یک سلسله سؤالات وجود دارد که مشترک است، برای این سؤالات باید یک‌سری جواب فشرده برای هرکدام آماده کرد و در جواب نوشت پاسخ شماره 54 یا پاسخ شماره 120 که به‌سرعت پاسخ داده شود.
 
 استاد عالی حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: در حال حاضر در دفتر ما 600 پاسخ آماده وجود دارد که برخی نیز تایپی است، این سؤالات مشترک، مانند وسواس، جبران عده، مسائل قضایی و غیره، به‌علت مکرر بودن، به‌سرعت پاسخ داده می‌شود و این مجموعه می‌تواند در صورت پیدا کردن دیگر سؤالات مشترک، ارتقا می‌یابد.
مبلغ عالی حوزه علمیه قم تصریح کرد: فایده این نکته این است که چنین جوابی پخته و در فرصت مناسب تدوین و ارائه می‌شود.
اکثر بحث‌های مربوط به اجنّه، اوهام است
آیت الله العظمی مکارم شیرازی افزود: درباره جن می‌گوییم که واقعیت دارد ولی چیزی که اغلب افراد می‌گویند، خیالات است، به آن‌ها توصیه‌هایی مانند نماز اول وقت می‌کنیم تا از این خیالات رها شوند، به آنان می گوییم نه جن‌ها سراغ ما می‌آیند نه ما سراغ آن‌ها می‌رویم.
مرجع تقلید شیعیان افزود: این‌هایی که حضوری می‌آیند به آنان می‌گویم که سال‌هاست منتظریم یکی از جن‌ها بیاید و با او گفت‌و‌گو کنیم و کسی نمی‌آید، غرض اینکه این‌ها اوهام است و باید جلوی آنها با قاطعیت ایستاد.
استاد عالی حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: برخی از انحرافات مشخص است، مانند صوفی‌گری که پنهان نیست، درباره آنها می‌گوییم که تمام فرق صوفیه دارای انحرافاتی هستند و در جلسات آن‌ها شرکت نکنید، نه تکفیرشان می‌کنیم و نه به آن‌ها چراغ سبز نشان می‌دهیم.
مبلغ عالی حوزه علمیه قم تصریح کرد: برخی از عرفان‌های نوظهور اما شناخته شده نیستند، جوان‌ها باید به‌هوش باشند که تسلیم آن‌ها نشوند، ضرورتی برای معرفی آن‌ها نیست که جواب جامعی برای آن‌ها آماده می‌کنیم.
آیت الله العظمی مکارم شیرازی افزود: برخی از سؤالات هم مسائل شرعی هستند مانند این که شرط کردیم در صورت تأخیر، فلان مبلغ روزانه پرداخت شود، در این‌گونه موارد پاسخ را می‌دهیم ولی پشت سر آن‌ها توصیه اخلاقی هم می‌کنیم تا مقداری تلطیف و این مسائل رعایت شود.
قمه‌زنی صحیح نیست اما این را با ادبیات لطیف بگویید
مرجع تقلید شیعیان خاطرنشان کرد: بخشی دیگر مانند قمه‌زنی، طوری می‌گوییم که لطیف باشد، می‌گوییم که کسانی که قمه می‌زنند عاشق امام حسین(ع) هستند اما از نظر ایشان آسیب رساندن به بدن صحیح نیست، لطافت ادبیات باید بسیار رعایت شود.
استاد عالی حوزه علمیه قم تصریح کرد: لطافت ادبیات خیلی مهم است، اگر جواب‌ها مأیوس کننده باشد، اثر مناسب نمی‌گذارند، گاهی در برخی سؤال‌ها بدگویی می‌کنند و ادبیات مناسبی ندارند، به آنها می‌گوییم که برنامه ما این است که اگر کسی ادبیات خوبی نداشته باشد، جواب می‌دهیم که برنامه ما پاسخ ندادن به این‌گونه ادبیات است اما برای شما استثنا قائل می‌شویم تا شرمنده شوند./س

برچسب ها: قم ، فرق ، صوفیه ، انحراف ، ادبیات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.