رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام اقدام دانشجويان در 16 آذر و شهادت سه تن از دانشجويان مبارز و انقلابي را سرمايه‌اي بزرگ براي ادامه مسير انقلاب اسلامي تا حصول به پيروزي نهايي در سال 57 دانست و گفت: امروز نيز بايد سرمايه تحصيلي دانشگاهيان و دانشجويان براي تداوم دستاوردهاي انقلاب و مسير نظام اسلامي حفظ شود.

به گزارش حوزه احزاب باشگاه خبرنگاران در جلسه امروز(شنبه 16 آذرماه) مجمع تشخيص مصلحت نظام، ادامه بررسي و تدوين سياست‌هاي كلّي اقتصاد مقاومتي پيگيري شد و با تصويب هفت بند باقي مانده تدوين اين سياست‌ها به جز يك بند به تصويب رسيد.

در ابتداي جلسه، آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني با گراميداشت و تجليل 16 آذر، روز دانشجو و تبريك اين روز به عموم مردم ايران بويژه دانشجويان و دانش‌آموزان گفت: باتوجه به گذشت 60 سال، واقعة 16 آذر قابل تحليل و مداقّه بيشتر است.

وی با اشاره به كودتاي 28 مرداد و سلطه رسمي آمريكا و انگليس بر كشور و حكومت شبه نظامي كه رژيم پهلوي بر كشور حاكم كرده بود، تصریح کرد: در چنين شرايط سخت و خفقان‌آوري، دو يا سه كانون اصلي مبارزه در صحنه عليه شاه فعال بودند كه دانشگاهها و دانشجويان با روحيه قبل از كودتا، بازاري‌هاي مذهبي و انقلابي و نيروهايي از حوزه‌هاي علميه و روحانيت در اين عرصه نقش‌آفرين بودند ولي افتخار واقعه 16 آذر و حركت انقلابي عليه سفر نيكسون براي برگزاري جشن پيروزي كودتا، با دانشجويان انقلابي آن زمان است كه شيريني پيروزي كودتا را در ذائقة رژيم تلخ كردند.

هاشمی رفسنجانی اقدام دانشجويان در 16 آذر و شهادت سه تن از دانشجويان مبارز و انقلابي را سرمايه‌اي بزرگ براي ادامه مسير انقلاب اسلامي تا حصول به پيروزي نهايي در سال 57 ذكر كرد و با تجليل و گراميداشت ياد شهداي 16 آذر تأكيد كرد: امروز نيز بايد سرمايه تحصيلي دانشگاهيان و دانشجويان براي تداوم دستاوردهاي انقلاب و مسير نظام اسلامي حفظ شود.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، در ادامه سخنان خود، با ابراز تأسف از درگذشت "نلسون ماندلا"، تاريخ زندگي سراسر مبارزه اين سياه‌پوست آزاده را براي آزادگان جهان بويژه جهان سومي‌ها، درس‌آموز عنوان كرد و افزود: مبارزه، مقاومت و تحمل 27 سال زندان، از ماندلا شخصيتي مبارز محبوب در كلّ جهان بويژه سياه‌پوستاني كه به دليل تبعيض نژادي و آپارتايد، تمام وجودشان را بغض و كينه عليه استعمارگران و استثمارگران سفيد پوست پُر كرده بود ساخت.

هاشمي‌رفسنجاني، با ذكر خاطراتي از سفر ماندلا و همراهانش قبل از انتخابات نجات‌بخش آفريقاي جنوبي و سفر خود به آفريقاي جنوبي در زمان رياست جمهوري ماندلا و سفر متقابل وی به تهران گفت: ماندلا در سفر به تهران به من گفت که مهمترين نقطه آرماني مردم آفريقاي جنوبي، جمهوري اسلامي ايران است چون ايران در راه مبارزه عليه ظلم و ديكتاتوري، سرمايه زيادي گذاشته و خسارتهاي فراوان ديده است.

وی با تأكيد براينكه مرحوم ماندلا معتقد بود جمهوري اسلامي ايران سهم زيادي در پيروزي سياه‌پوستان و شكست آپارتايد داشت گفت: اين مهم جزء افتخارات انقلاب اسلامي محسوب مي‌شود كه بايد آنرا حفظ كنيم.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: روحيه ماندلا پس از پيروزي بر نژادپرستي، پرهيز از انتقام‌جويي و برقراري صلح و آرامش در كشور بود زيرا وي براساس مصالح و منافع ملّي آفريقاي جنوبي معتقد بود، ضمن حفظ روحيه مقاومت و ظلم و استكبار ستيزي، بايد از همه امكانات كشور براي سازندگي، توسعه و پيشرفت علمي و اقتصادي و فرهنگي استفاده كرد.

در ادامه جلسه امروز مجمع تشخيص مصلحت نظام  كه علاوه‌بر اكثريت اعضاء وزير امور اقتصادي و دارايي و رئيس كميسيون ويژه حمايت از توليد ملّي و نظارت براجراي سياست‌هاي كلي اصل 44 قانون اساسي حضور داشتند ادامه بررسي و تدوين سياست‌هاي كلّي اقتصاد مقاومتي پيگيري شد وموارد ذيل به تصويب رسيد.

- سالم‌سازي فضاي اقتصاد ملي و جلوگيري از اقدامات فعاليت‌ها و زمينه‌هاي فسادزا و رانت‌آفرين  
- تقويت فرهنگ جهادي در ايجاد ارزش افزوده، توليد ثروت، بهره‌وري، كارآفريني، سرمايه‌گذاري و اشتغال مولّد و اعطاي نشان اقتصاد مقاومتي و جهاد اقتصادي به اشخاص داراي خدمات برجسته در اين زمينه 

- تبيين ابعاد اقتصاد مقاومتي و جهاد اقتصادي و گفتمان‌سازي آن بويژه در محيط‌هاي علمي، آموزشي و رسانه‌اي و تبديل آن به گفتمان فراگير و رايج ملي.

- پيشتازي اقتصاد دانش بنيان، پياده‌سازي و اجراي نقشه جامع علمي كشور و ساماندهي نظام ملي نوآوري به منظور ارتقاي جايگاه جهاني كشور و افزايش سهم توليد و صادرات محصولات و خدمات دانش بنيان و دستيابي به رتبه اول اقتصاد دانش بنيان در منطقه در راستاي تحقق سند چشم‌انداز.

- افزايش ذخاير راهبردي نفت وگاز كشور به منظور اثرگذاري در بازار جهاني نفت وگاز و تأكيد بر حفظ و توسعه ظرفيت‌هاي توليد نفت و گاز، به ويژه در ميادين مشترك.

- افزايش توليد از طريق تكميل زنجيره ارزش صنعت نفت و گاز، توسعه توليد كالاهاي داراي بازدهي بهينه (براساس شاخص شدت مصرف انرژي) و بالا بردن صادرات برق، محصولات پتروشيمي و فرآورده‌هاي نفتي با تأكيد بر برداشت صيانتي از منابع.

- بهبود فضاي كسب وكار و تسهيل و توسعه سرمايه‌گذاري داخلي و خارجي در مناطق آزاد و ويژه اقتصادي با هدف انتقال فناوري‌هاي پيشرفته، افزايش توليد و توسعه صادارت از طريق ايجاد نظام‌ها، قوانين و مقررات خاص و زير ساخت‌هاي مشوق و رقابتي در مقايسه با رقباي منطقه‌اي از قبيل نظام مالياتي و تأمين اجتماعي مناسب و ايجاد مراكز مالي بين‌المللي (بانك، بورس و بيمه) 

انتهای پیام/
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار