رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: با توجه به شرایط مناسب آب و هوایی و تلاش و مهارت کشاورزان و کارشناسان پاک‌ترین محصول سیب‌زمینی در اردبیل تولید می‌شود.

عادل عبدایمانی در گفت‌و گو با خبرنگار  باشگاه خبرنگاران اردبیل  اظهار داشت: دشت اردبیل که شهرستان‌های اردبیل، نمین و نیر در آن قرار دارد برای کشت محصول سیب‌زمینی از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و به یقین نقش مهمی را نیز در ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم نیروی انسانی و درآمدزایی منطقه دارد.

وی گفت: سطح زیر کشت این محصول در سال‌های مختلف بین 17 تا 21 هزار هکتار متغیر بوده و با توجه به شرایط مناسب آب و هوایی و همچنین با کوشش، مهارت و توانمندی فنی کشاورزان و کارشناسان بخش استان اردبیل در بین تولیدکنندگان محصول سیب‌زمینی در کشور جز رتبه‌های بالا است.

عبدایمانی  تصریح کرد: میزان تولید این محصول امسال در حدود 750 هزار تن برآورد می‌شود که سطح کمی و کیفی تولید این محصول نیز بسیار متفاوت با سایر نقاط کشور و اقلیم است.

دبیر کارگروه توسعه کشاورزی استان خاطر نشان کرد: کیفیت محصول تولیدی با توجه به شرایط ویژه اقلیمی، تلاش کشاورزان و کارشناسان در مدیریت عوامل خسارت‌زا در سطح بالایی قرار دارد.

وی افزود: در سال‌های اخیر با اجرای طرح مدیریت تلفیقی آی.پی.ام روش‌های غیرشیمیایی کنترل آفات ترویج و مواد و کودهای بیولوژیک و روش‌های زراعی جایگزین مصرف سموم و کودهای شیمیایی شده است.

عبدایمانی بیان کرد:‌ در این طرح با به کارگیری کارشناسان بخش خصوصی در قالب چهار کلینیک گیاه پزشکی که در محصول سیب‌زمینی 47 نفر کارشناس با سطح نظارت و پوشش شش هزار و 904 هکتار برای تولید محصول گواهی شده، فعالیت دارند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در ادامه یادآور شد: برای ترویج مبارزه غیرشیمیایی علیه آفات مقدار 500 لیتر حشره‌کش میکروبی برای مبارزه بیولوژیک با آفت سوسک کلورادو یک‌هزار و 450 واحد هورمن آفات به همراه 500 عدد تله برای ردیابی و جلب و شکار آفات در مزارع و انبار کشاورزان از طرف این سازمان خریداری و توزیع شده است.

وی گفت: از سال 91 با نمونه‌برداری از محصول برخی از مزارع سیب‌‌زمینی منطقه با همکاری کارشناسان این سازمان، اداره کل استاندارد استان و ارسال نمونه‌ها به آزمایشگاه مورد تأیید برای آنالیز شیمیایی مطابقت آن با استاندارد ملی و پایین بودن باقی‌مانده سموم آفت‌کش، نیترات، نیتریت و فلزات سنگین سالم بودن این محصول تأیید شده است/س.

انتهای پیام/

برچسب ها: اردبیل ، تولید ، سیب ، زمینی ، پاک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.