در حال حاضر 9/5 میلیون نفر در کشور صاحب پرونده الکترونیک سلامت هستند که این تعداد در ۲۶ استان کشور زندگی می‌کنند.

به گزارش خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران؛ دکتر ریاضی، مسئول دفتر آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت امروز ۱۶ آذر در نشست خبری گفت: وزارت بهداشت ۱۱۰ خدمت خود را به صورت الکترونیکی کرده است که این خدمات به سه دسته تقسیم می‌شوند اولین خدمت شبکه ملی سلامت که تا به حال ۹ هزار مرکز بهداشت و درمانی به آن متصل شده‌اند که ۱۲۰۰ مرکز در دولت جدید به این شبکه متصل شده‌اند. 

 وی با بیان اینکه تمام خدمات الکترونیکی در داخل کشور بر روی بستر شبکه ملی سلامت است افزود: وزارت بهداشت سعی کرده است که کلیه خدمات الکترونیک را در این بستر ارائه دهد که نکته مهم این است که این شبکه از اینترنت مستقل است و از سرعت بالا، هزینه کمتر و دسترسی بالایی برخوردار است. 

ریاضی به طراحی و راه اندازی مرکز ملی داده‌های سلامت حدود دو ماه پیش اشاره و عنوان کرد: تمام اطلاعات و داده‌هایی که در حوزه سلامت تولید می‌شود در این مرکز که به صورت بانک است جمع آوری می‌شود در واقع نرم افزارهایی که خدمات الکترونیک به مردم ارائه می‌دهند و تمام مراکز بهداشت و درمانی در این حوزه قرار می‌گیرند و نیاز ده سال آینده وزارت بهداشت به حوزه سخت افزار را تامین می‌کند. 

 سامانه مدیریت مالی در آمدهای اختصاصی وزارت بهداشت را پیگیری می‌کند
وی در ادامه به خدمات و سامانه اطلاعاتی پشتیبان اشاره و تصریح کرد: این سامانه نرم افزاری است که مردم مستقیما با آن ارتباط ندارند ولی منجر به تحصیل فرآیندهای اداری، مثل اتوماسیون‌های اداری شده است به طور که سالانه بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار مکاتبات بین ستاد وزارت بهداشت و ستاد دانشگاه‌های علوم پزشکی به صورت اتوماسیون رو و بدل می‌شود. 

ریاضی ادامه داد: ایجاد اتوماسیون آمار وزارت بهداشت از دیگر اقدامات دولت الکترونیک بوده است که مجموعه اطلاعات را از سطح استان‌ها جمع آوری می‌کند همچنین سامانه الکترونیک مدیریت امور مالی وزارت بهداشت از دیگر سامانه‌های موجود است که به مدیریت مالی وزارت بهداشت کمک می‌کند در واقع وزارت بهداشت یک درآمد اختصاصی دارد که این سامانه پیگیر دریافت و وصول این درآمد‌ها است. 

راه اندازی پرونده الکترونیک در ۲۶ استان کشور
ریاضی در بخش دیگر از سخنان خود به ایجاد راه اندازی سامانه ۱۴۹۰ برای بیان انتقادات، شکایات پیشنهادات و پیگیری مسائل مربوطه دارو از اول امسال اشاره و اظهار کرد: این سامانه در زمان بحران کمبود دارو و بیشتر جوابگوی سوالات دارویی از جمله تامین دارو موجود بودن آن در کدام داروخانه‌ها بسیار فعال بود. 

 وی به پرونده الکترونیک سلامت سپاس اشاره و افزود: این پرونده در ۲۶ استان از ۳۱ استان راه اندازی شده است که در سال ۹۰، ۲۰۰ هزار پرونده الکترونیک سلامت، در سال ۹۱، ۲ میلیون پرونده الکترونیک و در سال92، 9/5 میلیون پرونده الکترونیک سلامت ایجاد شده است که مربوط به بیمارستان‌ها و مراکز سرپایی بوده است. 

وی گفت: برای گسترش آن نظام نامه‌ای با نظام پزشکی منعقد کردیم که پزشکان در مطب‌های خصوصی و بیمارستان‌های خصوصی به این سامانه پرونده الکترونیک متصل شوند. 

ریاضی در بخش دیگری از سخنان خود به مشاور پزشکی و سلامت اشاره و تاکید کرد: سامانه‌ای پیش بینی شده به نام تماس www. samas. ir که لینک آن در سایت وزارت بهداشت وجود دارد و افراد می‌توانند با مراجعه به این سایت سوالات خود را مطرح کنند تا کار‌شناسان ما به صورت آنلاین جوابگوی سوالات آن‌ها باشند. 

 دفتر آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت خاطر نشان کرد: برنامه امسال و سال آینده با توسعه خدمات الکترونیک است تا میزان مراجعه حضوری کاهش یابد همچنین یک سری از خدمات را به دفا‌تر خدمات الکترونیک و دولت واگذار کردیم که در آینده ۵۰ سرویس دیگر به بخش خدمات پشتیبانی الکترونیک وزارت بهداشت اضافه شود.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار