مدیر عامل شرکت ذخیره سازی گاز طبیعی گفت: عملیات لرزه نگاری سه بعدی توسط شرکت های داخلی و خارجی با حدود 23 درصد پیشرفت برای ایجاد 13 هزار نقطه حفاری در مناطق صعب العبور کوهستانی نصرآباد کاشان در حال انجام است.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران، به نقل از روابط عمومی شرکت ذخیره سازی گاز طبیعی، مسعود سامی وند مدیر عامل این شرکت در حاشیه  بازدید از این طرح اظهار داشت: طرح ساختار نمکی نصرآباد کاشان یکی از نقاط مهم کشور برای ذخیره سازی گاز طبیعی است چرا که این منطقه نزدیک به استان های اصفهان، قم و تهران است.

وی تصریح کرد: به لحاظ نزدیکی به این نقاط  می توان روزانه بین 30 تا 40 میلیون متر مکعب گاز را از آن برداشت و در کوتاهترین فاصله به تهران، اصفهان، قم، کاشان و ساوه برای مصارف خانگی و صنعتی مورد استفاده قرار داد به گونه ای که مسائل زیست محیطی کاملا رعایت شود.
 
وی با بیان اینکه این طرح با طرح های دیگر متفاوت بوده و در مناطق کوهستانی صورت می گیرد گفت: در اجرای این طرح می بایست در این مناطق 240 هزار متر حفاری انجام گیرد که طی آن باید در 13 هزار نقطه و در هر نقطه 16 متر حفاری داشته باشیم که اکثر آن نیز در مناطق صعب العبور قرار گرفته است.
 
سامی وند مهمترین بخش این طرح را زمانی دانست که بتوان در آن عملیات ذخیره سازی گاز طبیعی انجام داد و گفت: پروژه نصرآباد کاشان که در حال حاضر در مرحله مطالعات لرزه نگاری سه بعدی می باشد و برای ذخیره سازی سه الی چهار میلیارد مترمکعب گاز برنامه ریزی شده است، طی آن تأسیسات عظیم پالایشی و تزریق گاز نیز در این منطقه راه اندازی خواهد شد که باعث اشتغالزایی برای جوانان بومی منطقه و رونق اقتصادی می شود.
 
وی ادامه داد: تاکنون در حدود 300 هزار ساعت کار که حدود 23 درصد یا یک چهارم از کار اساسی آن می شود، به لطف خداوند بدون حادثه انجام شده است.

مدیر عامل شرکت ذخیره سازی گاز طبیعی در خصوص مشخصات ذخیره سازی ساختار نمکی اظهار داشت: این مخزنی که در حال مطالعه آن هستیم بر روی سطح قرار نگرفته است و در عمق  500 متری زیرزمین واقع شده که در گنبد نمکی به طول 10 کیلومتر و عرض 5 کیلومتر و عمق 4 کیلومتر می باشد. مطالعاتی که در حال انجام است قسمت پوسته بالای زمین را با انجام لرزه نگاری و اشعه ای که به داخل زمین هدایت می شود عمق زمین، ابعاد زمین، نوع زمین و در نهایت خود مخزن را شناسایی می کند.
 
سامی وند با اشاره به اینکه کار بر روی ساختار نمکی برای اولین بار است که در کشور انجام می شود افزود: اطلاعاتی که ما در شرکت ذخیره سازی گاز طبیعی در زمینه ساختار نمکی و مطالعه بر روی نمک به دست می آوریم برای صنعت ایران یک گنجینه محسوب می شود . چرا که در ایران گنبدهای نمکی بسیار زیادی وجود دارد که می توان از آنها بهره برد و همچنین لازم به ذکر است که شویش نمک نیز برای  اولین بار است که در ایران  انجام می شود.
 
وی گفت: در حال حاضر بسیاری از دانشگاه ها و اساتید دانشگاه و یک سری از دانشجویان در حال مطالعه این پروژه هستند که امیدوار هستیم که از هر نظر بتوانیم دانش این کار را در کشور داشته باشیم و با تربیت متخصصین این امر بتوانیم این دانش را برای همیشه حفظ و گسترش دهیم .
 
مدیر عامل شرکت ذخیره سازی گاز طبیعی ضمن ابراز رضایت از عملکرد و گزارشی که تیم مطالعاتی ژئوفیزیک دانا از پیشرفت پروژه نصرآباد کاشان که اولین طرح ذخیره سازی گاز طبیعی در ساختار نمکی کشور به شمار می آید ارائه کردند، از تمامی افراد و کارکنان این مجموعه تشکر و قدردانی نمود و نتیجه کار و تلاش آنها را میراثی گرانبها برای صنعت نفت و گاز ایران برشمرد.
 
بر اساس این گزارش،ساختار نمکی نصرآباد کاشان در 45 کیلومتری کاشان در استان اصفهان در شمال غربی کاشان و جنوب شرقی قم واقع شده است. این طرح به مساحت 125 کیلومتر مربع در راستای شمال غربی به جنوب شرقی به طول تقریبی 12/6 کیلومتر و عرض تقریبی 11/5کیلومتر می باشد.

انتهای پیام/

برچسب ها: گاز ، ساختار ، نمک ، لرزه نگاری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار