«چاک هيگل» وزير دفاع آمريکا روز شنبه در نشست موسوم به «مجمع امنيتي گفتگوي منامه» در بحرين اعلام کرد ارتش آمريکا قصد دارد 35 هزار نيروي نظامي خود را صرف نظر از توافق هسته اي ايران و شش قدرت جهاني در منطقه خليج فارس نگاه دارد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري فرانسه،   وزير دفاع آمريکا روز شنبه اعلام کرد ديپلماسي با ايران بايد با پشتيباني توان نظامي صورت گيرد.

چاک هيگل اعلام کرد آمريکا بيش از 35 هزار نيروي نظامي در منطقه خليج فارس و اطراف آن دارد و قصد ندارد به دنبال توافق هسته اي با ايران ، از شمار نيروهايش در اين منطقه بکاهد.

چاک هيگل رئيس پنتاگون روز شنبه خطاب به سران کشورهاي عربي حاشيه خليج فارس اعلام کرد آمريکا با استفاده از تعامل ديپلماتيک و مجموعه‌اي از هواپيماهاي جنگنده، کشتي‌ها، تانک‌ها، توپخانه و 35 هزار نيرو در خاورميانه، تعهدي اثبات شده و پايدار به امنيت منطقه دارد.

وزير دفاع آمريکا که در يک نشست امنيتي منطقه‌اي صحبت مي‌کرد، در عين حال نگرانيهاي سران کشورهاي منطقه خليج فارس در خصوص مسير سياست کشورش در خاورميانه به ويژه در مذاکرات درباره برنامه هسته‌اي ايران را پذيرفت ولي گفت تاکيد واشنگتن بر ديپلماسي نبايد سوءتعبير شود.

هيگل اعلام کرد: «ما مي‌دانيم که ديپلماسي نمي‌تواند در يک خلاء فعاليت کند».

وي افزود: «موفقيت ما همچنان به قدرت نظامي آمريکا و اعتبار تضمين‌هاي ما به متحدان و شرکاي خود در خاورميانه تکيه خواهد داشت».

اظهارات هيگل در نشست موسوم به «مجمع امنيتي گفتگوي منامه» در بحبوحه تشديد تنش در روابط بين واشنگتن و شرکاي عرب قديمي خود در منطقه خليج فارس، بيان شده است.

سران منطقه نگران هستند آمريکا که در حال تغيير گرايش راهبردي به سمت آسيا است، تمرکز خود را بر خاورميانه از دست بدهد.

آنها همچنين از واکنش آمريکا به اعتراضات عربي و جنگ داخلي سوريه، ناخرسند هستند.

آمريکا از تصميم عربستان سعودي براي اعزام نيرو به بحرين به منظور کمک به حاکمان اين کشور براي سرکوب اعتراضات اکثريت شيعيان اين جزيره در سال 2011، اعلام برائت کرد.

واشنگتن همچنين با اشاره به عدم اتحاد مخالفان سوري، در حمايت از شورشياني که براي سرنگون کردن بشار اسد رئيس جمهور سوريه مبارزه مي‌کنند، محتاط بوده است.

هيگل با تشريح موضع آمريکا در قبال سوريه در نشست منامه، اعلام کرد به رغم اينکه واشنگتن به ارائه کمک به آوارگان سوري و اردن و ترکيه، کشورهاي همسايه سوريه که ميزبان پناهجويان هستند، ادامه خواهد داد ولي بايد به مسئله ظهور افراط‌گرايي خشونت‌بار در اين کشور رسيدگي کرد.

وزير دفاع آمريکا گفت: «ما به همکاري با شرکاي خود در سراسر منطقه به منظور کمک به دستيابي به يک راه حل سياسي براي پايان دادن به اين جنگ ادامه خواهيم داد».

وي در عين حال خواستار تلاش براي اطمينان خاطر از اين مسئله شد که کمک‌ها براي مخالفان «به دست افراد ناباب نيافتد».

هيگل اعلام کرد توافق موقت به دست آمده بين شش قدرت و ايران بر سر برنامه هسته اي مورد مناقشه اين کشور، «تمرکز ما را بر چالش‌هاي ايجاد شده توسط ايران کم نکرده است».

وزير دفاع آمريکا مدعی شد: «ايران يک عامل شديدا بي‌ثبات کننده بوده است و يک ايران مجهز به سلاح هسته اي، تهديدي غيرقابل قبول براي ثبات منطقه و جهان به وجود مي‌اورد».

وي افزود توافق هسته‌اي، «زمان براي مذاکره معني‌دار خريد نه براي فريبکاري» و اينکه ديپلماسي آمريکا در نهايت با تعهدات نظامي و همکاري اين کشور با شرکاي منطقه‌اي خود همراه خواهد بود.

هيگل با اشاره به چندين دهه ايفاي نقش واشنگتن در خاورميانه گفت: «به رغم اينکه آمريکا از يک دوره جنگ  طولاني مدت خارج مي شود ولي از مسئوليت‌هاي خود شانه خالي نخواهد کرد».

وي تاکيد کرد تعهد آمريکا به اين منطقه، اثبات شده و پايدار است.

وزير دفاع آمريکا به منظور تاکيد بر ابعاد تعهد امنيتي اين کشور به منطقه، به حضور نيروهاي نظامي آمريکا در منطقه از جمله بيش از 35 هزار نظامي «در داخل و اطراف خليج فارس»، اشاره کرد؛ رقمي که 10 شامل هزار سرباز ارتش با تانک، توپ و بالگرد مي شود.

وي خاطر نشان کرد آمريکا پيشرفته‌ترين هواپيماهاي جنگنده خود از جمله جت رادارگريز اف-22 را در منطقه مستقر کرده است.

هيگل گفت بيش از 40 کشتي نيروي دريايي آمريکا از جمله يک ناو هواپيمابر و کشتي‌هاي جنگي پشتيبان آن در آب‌هاي همجوار گشت زني مي‌کنند.

کشتي‌هاي نيروي دريايي آمريکا در شش ماه گذشته به منظور اطمينان خاطر از آزادي تردد کشتي‌ها، حدود پنجاه بار از تنگه باريک هرمز در دهانه خليج فارس عبور کرده اند.

هيگل همچنين به تاسيسات نظامي آمريکا در منطقه از جمله مقر ناوگان پنجم نيروي دريايي اين کشور در بحرين جاييکه پنتاگون يک طرح توسعه 580 ميليون دلاري را در دست اجرا دارد، و مرکز عمليات هوايي مشترک در قطر اشاره کرد.

رئيس پنتاگون اقدامات تازه‌اي را به منظور بهبود همکاري امنيتي از جمله گفتگوهاي مرتب با فرماندهان نيروي هوايي کشورهاي منطقه در خصوص دفاع موشکي و فراهم کردن امکان خريد سامانه‌هاي دفاعي آمريکا توسط شوراي همکاري خليج فارس که متشکل از شش کشور است، پيشنهاد کرد.

خبرگزاری فرانسه در ادامه می‌نویسد که چاک هیگل در طول پرواز به سمت منامه، پایتخت بحرین، گفت‌وگویی با محمد بن زاید آل نهیان، ولی‌عهد ابوظبی و معاون فرماندهی نیروهای مسلح امارات متحده عربی، داشت که در آن بر تعهدات آمریکا درباره امنیت امارات تاکید کرد.

او در جریان این مکالمه همچنین خاطرنشان ساخت که ایالات متحده متعهد است مانع دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای بشود و در عین حال نیز توافق‌نامه موقت ژنو را به عنوان اقدامی خوب و گام نخست در این راه توصیف کرده است.

نگرانی‌های رهبران کشورهای خلیج فارس از توافق هسته‌ای ایران و محوریت آن در گفت‌وگوهای آنان با چاک هیگل را یک مقام دیگر وزارت دفاع ایالات متحده هم تایید می‌کند.

این مقام پنتاگون به شرط عدم انتشار نام خود گفت: «دغدغه‌هایی در رابطه با توافق موقت با ایران وجود دارد و همین‌ طور دغدغه‌هایی درباره آن‌ چه در سوریه می‌گذرد.»

وی افزود: «و این فرصتی عالی برای هیگل فراهم می‌کند... که با شرکای‌مان در خلیج فارس به توافقی محکم و مبسوط دست یابد تا مشخص کند که آمریکا بر تعهدات خود پابرجاست و این تعهدات غیرقابل تغییر است.»

چاک هیگل در جریان سفر خود به بحرین در کنفرانس سالانه «دیالوگ در منامه» شرکت خواهد کرد که موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک آن را سازمان‌دهی کرده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار