خانواده و اعضای ستاد ارتحال مرحوم حبیب‌الله عسکراولادی در سفری دو روزه به شهر مقدس با علما و مراجع عظام تقلید در این شهر دیدار و گفت‌وگو کردند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، آیت‌الله حسین نوری همدانی در جمع اعضای ستاد ارتحال مرحوم عسکراولادی اظهار داشت: مرحوم عسکراولادی شخصیتی سیاسی، متعهد، انقلابی و جامع بود.


وی افزود: در آیه دهم سوره مبارکه «حدید» می‌خوانیم که خداوند مسلمانان را به دو گروه تقسیم کرده؛ گروهی که پیش از فتح مکه همراه پیامبراکرم(ص) بودند و گروه دیگری که بعد از این فتح به اسلام گرویدند.

این مرجع تقلید عنوان داشت: حضرت محمد(ص) زمانی که رسالت خویش را آغاز کرد تنها بود اما به تدریج یارانی پیدا کرد و سرانجام پس از فتح مکه پیشرفت اسلام بسیار بیشتر شد.

وی ادامه داد: مسلمانان و اسلام تا پیش از فتح مکه غریب بودند اما پس از این فتح عظیم پیشرفت زیادی حاصل شد.

آیت‌الله نوری همدانی با بیان اینکه به تصریح قرآن کسانی که پیش از فتح مکه جهاد کردند و همراه پیامبر بودند با کسانی که پس از آن مسلمان شدند مساوی نخواهند بود، گفت: البته هیچ کس نباید دچار یأس و ناامیدی شود زیرا خداوند به همگان وعده بهشت و پاداش در صورت فرمان‌پذیری از دستورات خویش را داده است.

استاد برجسته حوزه علمیه قم مرحوم عسکراولادی را فردی شاخص دانست و افزود: تعهد و روان بودن قلم او در هدایت گروه‌های اجتماعی در راستای اهداف انقلاب اسلامی مشهور است ضمن اینکه او از نظر فن خطابه نیز ممتاز بود؛ انقلاب همواره به این گونه افراد نیاز داشته و دارد.

وی اضافه کرد: باید بازماندگان این شخصیت سیاسی برای جمع‌آوری نظرات، دیدگاه‌ها و آثار مرحوم عسکراولادی تلاش کنند و آنها را در قالب یک یا چند جلد کتاب منتشر سازند.

آیت‌الله نوری همدانی با تاکید بر حفظ و نشر آثار مثبت و خوب گذشتگان توسط بازماندگان بیان داشت: این کار سبب می‌شود نسل امروز و آیندگان الگوهایی جامع و کامل در اختیار داشته باشند.

این مرجع تقلید با بیان اینکه مرحوم عسکراولادی از نخستین کسانی بود که سکوت و ظلمت را در دوران ستمشاهی شکستند و پیشقدم شدند، خاطرنشان کرد: هر برگی از تاریخ انقلاب را که ورق می‌زنیم تعهد و همراهی او با امام راحل و رهبر معظم انقلاب را مشاهده می‌کنیم.

وی در ادامه خاطره‌ای از دوران حضور خود نزد امام راحل در نوفل لوشاتو را نقل کرد و گفت: روزی حسنین هیکل (روزنامه‌نگار مشهور جهان عرب) به دیدار امام امت آمد و در مورد شباهت‌های انقلاب اسلامی با وقایع سال 1332 سوال پرسید؛ امام خمینی(ره) هم در پاسخ عنوان فرمودند آیت‌الله کاشانی در قیام خود به صنعت نفت به عنوان مسئله اصلی تکیه کرد ولی ما موضوع جهان‌شمولی همچون اسلام را به عنوان پایه نهضت معرفی کرده‌ایم.

آیت‌الله نوری همدانی مرجعیت دینی امام راحل را یکی از عوامل پیروی مردم از ایشان و پیروزی انقلاب دانست و تصریح کرد: مرحوم عسکراولادی نیز همراه با امام خمینی(ره)، شجاعانه و پخته عمل می‌کرد و گفتارش نیز چنین بود.

استاد برجسته حوزه علمیه قم مرحوم عسکراولادی را شخصیتی قابل اطمینان توصیف کرد و گفت: از دیگر وجوه شخصیتی او می‌توان به خوش‌فکری و شهامت اشاره کرد.


نام و خدمات شایسته مرحوم عسکراولادی ماندگار است

آیت‌الله عبدالله جوادی آملی در دیدار اعضای ستاد ارتحال مرحوم حبیب‌الله عسکراولادی در سخنانی با اشاره به اینکه مردم به چند دسته و گروه تقسیم می‌شوند، بیان کرد: برخی از مردم برای آینده‌ی خود فکری ندارند این در حالی است که مرحوم عسکراولادی از جمله کسانی بود که به آینده می‌اندیشید، چراکه مکتب قرآن و عترت را از علما آموخته بود.

وی با اشاره به اینکه مرگ روزی به سراغ همه ما خواهد آمد، بیان کرد: هنر ما در این است که بتوانیم مرگ را بمیرانیم نه اینکه اجازه دهیم مرگ ما را بپوساند.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه امروز نام و خدمات شایسته مرحوم عسکراولادی باقی و ماندگار است، تصریح کرد: این مسئله نشان می‌دهد که ایشان همچنان زنده بوده و مرگ را میرانده است.

وی با بیان اینکه نام کسانی که در زندگی خود احساس مسئولیت داشته و به مردم خدمت می‌کنند، ماندگار است، تاکید کرد: امیدواریم که همگان توفیق داشته باشند که با هدف جلب رضایت حضرت حق به مردم خدمت کرده و برای حل شدن مشکلات مردم تلاش کنند.


بهره‌گیری از تجربیات و خاطرات مرحوم عسکراولادی

آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی نیز در دیدار اعضای ستاد ارتحال مرحوم حبیب‌الله عسکراولادی در سخنانی با بیان اینکه آن مرحوم دارای سجایای اخلاقی و امتیازات ویژه‌ای بود، بیان کرد: در دوران انقلاب گروه‌های مختلفی حضور داشتند که قبل از انقلاب همه همراه با انقلاب بودند، ولی بعد از پیروزی برخی گروه‌ها از انقلاب جدا و گروه‌هایی مخالف شدند و پیروزی انقلاب آزمونی برای کسانی بود که اعلام وفاداری داشتند.

وی اضافه کرد: بسیاری از افراد از این آزمون موفق بیرون نیامدند و مشخص شد که اهداف دیگری داشتند و به دنبال این بودند که اگر اهدافشان محقق نشود، انقلاب را واژگون کنند.

این مرجع تقلید با اشاره به ریزش‌ها و رویش‌های انقلاب تصریح کرد: موتلفه از جمله گروه‌هایی بود که قبل و بعد از پیروزی انقلاب همراهی خود را ثابت کرد و در راس آن آقای عسکراولادی حضور داشت.

وی با اشاره به حوادثی که بعد از انقلاب به وقوع پیوست و برخی از افراد و گروه‌ها ریزش کردند، اضافه کرد: موتلفه همواره در مسیر درست حرکت کرده و این مسئله جای شکر دارد، از خداوند می‌خواهیم که همچنان در این مسیر حرکت کنید.

آیت‌الله مکارم شیرازی با تاکید بر ضرورت بهره‌گیری از تجربیات گذشتگان از جمله مرحوم عسکراولادی بیان کرد: باید خاطرات ایشان گردآوری و منتشر شود.

وی خاطرنشان کرد: مرحوم عسکراولادی در کوران مبارزات حضور داشت و خاطرات و تجربیات ایشان بسیار ارزشمند است که باید به دیگران منتقل شود.

این مرجع تقلید ضرورت تربیت افراد برای جایگزینی افراد با تجربه را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: اگر برای افراد با تجربه جانشین تربیت کرده و از تجربیات ایشان بهره بگیریم، دچار خسران نخواهیم شد.

وی با بیان اینکه امام راحل انقلاب اسلامی را پایه‌ریزی کرد، بیان داشت: با رحلت امام راحل ستون‌های انقلاب هیچ لطمه‌ای ندید و انقلاب در مسیر تکامل حرکت می‌کند و این مسئله بسیار ارزشمند است.

آیت‌الله مکارم شیرازی گفت: امیدواریم که موتلفه این دو مقوله را مورد توجه قرار داده و همواره در صحنه انقلاب حضوری فعال داشته باشد.


مرحوم عسکراولادی در اتخاذ مواضع دقت نظر داشت

آیت‌الله سید محمد علی علوی‌گرگانی نیز در دیدار خانواده مرحوم عسکراولادی و اعضای ستاد ارتحال ایشان در سخنانی اظهار داشت: درگذشت شخصیتی نظیر مرحوم عسکراولادی ثلمه‌ای به اسلام است چراکه در روایات آمده وقتی مومنی از دنیا می‌رود ثلمه‌ای به اسلام وارد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه پرکردن خلا شخصیت‌هایی نظیر آقای عسکراولادی دشوار است، ادامه داد: آقای عسکراولادی دارای خصوصیاتی ویژه و بارز بود و برای ایشان جایگزینی پیدا نمی‌شود.

این مرجع تقلید با اشاره به اینکه از مرحوم عسکراولادی می‌توان به عنوان نماینده امام خمینی (ره) در میان بازاریان یاد کرد،‌ گفت: بسیاری از افراد برجسته از ایشان پیروی می‌کردند.

آیت‌الله علوی‌گرگانی دقت داشتن در اظهار نظر را از ویژگی‌های بارز آن مرحوم عنوان کرد و اظهار داشت: وقتی سخنی گفته می‌شد و مطلبی پیش می‌آمد ایشان به سرعت می‌گفت که این اظهار نظر شخصی وی بوده تا کوچکترین خدشه‌ای به حزب موتلفه وارد نشود.

وی با تسلیت درگذشت مرحوم عسکراولادی به حزب موتلفه به دلیل فقدان پدری شایسته تاکید کرد: از خداوند متعال مسئلت داریم که فردی مثل ایشان و یا بهتر از ایشان بیاید تا به این حزب آسیبی وارد نشود.

استاد حوزه علمیه قم ضرورت گرامیداشت یاد و نام مرحوم عسکراولادی از سوی حزب موتلفه اسلامی را مورد تاکید قرار داد و گفت: حزب موتلفه مدیون ایشان است و امیدواریم که همواره در جلسات و برنامه‌های این حزب از مرحوم عسکراولادی یاد شود.

مرحوم عسکراولادی در کار و زندگی خدا را شریک قرار داده بود

حجت‌الاسلام سیدجواد شهرستانی در دیدار اعضای ستاد برگزاری مراسم ارتحال حبیب‌الله عسکراولادی اظهار کرد: مرحوم عسکراولادی به گونه‌ای در فعالیت‌های سیاسی و غیرسیاسی عمل کرد که نام نیکی از ایشان به یادگار مانده است.

وی با اشاره به اینکه از ایشان در سفر آخر به قم به دلیل مواضعشان تقدیر کردم، بیان داشت: ایشان خلوص نیت خاص و ویژه‌ای داشت و با خدای خود ارتباط خوبی داشت و انسان‌هایی مانند مرحوم عسکراولادی در جامعه امروز ما کم هستند.

نماینده آیت‌الله سیستانی بیان کرد: اگر در کار و زندگی خود خداوند را شریک قرار دهیم سبب موفقیت می‌شود و مرحوم عسکراولادی در این زمینه بسیار موفق بود.

وی در ادامه با اشاره به بعد مدیریتی مرحوم عسکراولادی اضافه کرد: یکی از مشکلات جامعه ما مدیریت است و ما در جامعه چهره‌های مدیر کم داشته‌ایم و این در حالی است که با مدیریت صحیح خیلی از کارها به نتیجه می‌رسند.

مرحوم عسکراولادی در عرصه سیاست همواره جانب دین را نگاه می‌داشت

محمدنبی حبیبی در دیدار اعضای ستاد ارتحال حبیب‌الله عسکراولادی با علما و مراجع تقلید در قم اظهار کرد: در ساعات اولیه ارتحال مرحوم عسکراولادی ستاد متشکل از اعضای خانواده، کمیته امداد و حزب موتلفه اسلامی تشکیل شد تا برنامه‌های بعد از ارتحال را تدوین و اجرا کند.

وی ادامه داد: یکی از تصمیماتی که در این ستاد اتخاذ شد، این بود که به محضر شریف مراجع عظام تقلید از جمله جنابعالی به خاطر پیام‌های محبت‌آمیز و الطافی که به مرحوم استاد عسکراولادی داشتید، مشرف شده و از شما تشکر و قدردانی داشته باشیم.

دبیرکل حزب موتلفه اسلامی بیان کرد: مرحوم عسکراولادی یک مقلد واقعی بود و تقلید واقعی در شرایطی مستلزم پذیرش هزینه‌های بسیار سنگین است.

وی با اشاره به اینکه مرحوم عسکراولادی در دوران نوجوانی وارد مبارزات شد، ادامه داد: ایشان این مبارزه را در چارچوب تقلید از مرجعیت انتخاب کرد.

حبیبی با بیان اینکه مرحوم عسکراولادی در موضوعات سیاسی واجد شرایط عمده‌ای بود و یک مجتهد جامع‌الشرایط سیاسی به حساب می‌آمد، اضافه کرد: سیاست‌ورزی ایشان جز در چارچوب مشخص تدین ایشان شکل نمی‌گرفت و هیچگاه سیاست‌ورزی به تدین ایشان غلبه پیدا نکرد.

وی ادامه داد: اگر جایی بین سیاست‌ورزی و تدین تقابلی پیش می‌آمد، ایشان بدون ذره‌ای تردید جانب تدین را ولو با هزینه‌های بسیار سنگین انتخاب می‌کرد.

دبیرکل حزب موتلفه اسلامی ادامه داد: یکی از خصوصیات مهم برای ما که سال‌ها در خدمت مرحوم عسکراولادی تلمذ کردیم این بود که ایشان تسلط ویژه بر «من» خودشان داشت و این «من» هیچگاه در اتخاذ تصمیمات دینی و سیاسی غلبه نکرد و تدین و اعتقادات دینی بود که «من» ایشان را مثل موم در دست داشت.

وی با اشاره به اینکه بعد مدیریتی عسکراولادی مغفول واقع شده است، اضافه کرد: ایشان یک تاکید مستمر داشت و می‌گفت که حوزه مدیریت نباید به شخص متکی باشد و باید به سیستم متکی باشد. این تفکر ایشان تنها در حوزه مدیریتی حزب موتلفه محدود نبود بلکه این اصل مهم را در هر جا که مسئولیت داشت، مورد توجه قرار می‌داد.

دبیرکل حزب موتلفه اسلامی ادامه داد: 15 سال پیش مرحوم عسکراولادی اصرار داشت که شورای مرکزی حزب، ایشان را به عنوان دبیرکل انتخاب نکند و نصیحت ایشان این بود حزبی که به شخص متکی باشد، در معرض خطر است. ایشان موضوع تغییر دبیرکلی در حزب را در زمانی که خودشان سر کار بود و می‌توانست تبعات آن را مدیریت کند، دنبال کرد و تمام لوازمی که تغییر دبیرکلی در حزب موتلفه اسلامی لازم داشت را با دقت به صورت مستمر پیگیری ‌کرد تا این تغییر نهادینه شود.

وی بیان کرد: ما در حزب موتلفه اکنون با مدیریت کارساز ایشان متکی به شخص نیستیم و سیستم است که موتلفه را اداره می‌کند./س


برچسب ها: قم ، مرحوم ، عسکراولادی ، مراجع ، عظام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.