در این مقاله نگاهی به تاریخچه تیم ملی فوتبال برزیل و سوابق موفقیت های این تیم در عرصه رقابت های بین المللی و جام های جهانی فوتبال خواهیم داشت.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران،

 فدراسیون فوتبال کشور هلند از سال 1905 فعالیت خود را آغاز کرد و نام این فدراسیون ره به نام KNVB به معنی فدراسیون فوتبال سلطنتی هلند نام گذاری کردند.

تیم ملی هلند به تسلط بر بازی فوتبال و فوتبال مدرسه ای معروف است . تیم ملی هلند تا به حال 3 بار در سالهای 1974 - 1978 و 2010 به فینال جام جهانی در مقابل تیم های آلمان غربی ، آرژانتین و اسپانیا رسیده است ؛ اما هیچگاه دستش به جام نرسیده .

تیم ملی هلند در دهه 70 میلادی دوران اوج فوتبال خود را سپری کرد و یکی از پر قدرتمند ترین تیم های جهان محسوب می شد .

تیم ملی هلند اولین بازی رسمی خود را آپریل 1905 در برابر تیم ملی بلژیک انجام داد که با نتیجه 4-0 به صود خود پایان یافت . بازیکنان تیم ملی هلند را در این بازی 5 عضو کمیسیون فدراسیون فوتبال هلند انتخاب کردند تا در مقابل تیم بلژیک به میدان بروند . این بازی پس از 90 دقیقه تلاش با نتیجه 1-1 به پایان رسید و بازی به وقت های اضافه کشیده شد و ادینو بازیکن تیم ملی هلند با زدن 3 گل توانست نتیجه بازی را 4-1 به سود هلند به پایان برساند .

انقلاب فوتبال در دهه 70 میلادی

در بین سالهای 1970 و 1980 تیم ملی فوتبال هلند انقلابی عظیم در ساختار فوتبال را انداخت و گام های بزرگی برای گسترش فوتبال در سطح جهان توسط بازی ساز مطرح خود یوهان کرایف و مربی تیم به نام رینوس میشل برداشت ، همچنین تیم های باشگاهی آژاکس و فاینورد که با احداث مدرسه فوتبال خود کمک شایانی به پیشرفت فوتبال در سطح اروپا و جهات نمودند .


- جام جهانی 1974 آلمان

تیم ملی هلند در جام جهانی با تیم های سوئد ، بلغارستان و اروگوئه هم گروه شد که با پیروزی در مقابل اروگوئهو بلغارستان و تساوی در برابر سوئد در گروه C این رقابت ها با 7 امتیاز از گزوه خود صعود کرد و در مرحله پلی آف در مقابل تیم ملی آرژانتین با پیروزی پر گل 4-0 این تیم را از پیش رو برداشت و حریف تیم ملی آلمان شرقی در مرحله بعد شود که با نتیجه 2-0 تیم آلمان شرقی را مغلوب کرد و حریف تیم پر قدرت برزیل شد و برزیل را با 2 گل شکست داد و برای اولین بار راهی فینال این رقابت های بزرگ شد . اما در فینال با نتیجه 2-1 از آلمان غربی شکست خورد تا رویای به دست آوردن جام را از سر پراند .


- جام جهانی 1978 آرژآنتین

در سال 1978 هلند بار دیگر خود را در فینال جام جهانی دید . تیم ملی هلند این بار در مرحله گروهی با تیم های پرو ، اسکاتلند و ایران هم گروه بود . در اولین بازی خود در 3 ژوئن 1978 ایران را با نتیجه 3-0 شکست داد و در بازی مقابل پرو تن به تساوی داد و در مقابل تیم ملی اسکاتلند با نتیجه 3-2 شکست خورد و با 4 امتیاز از گروه خود صعود کرد .

تیم ملی هلند در مرحله پلی آف ، اتریش را 5-1 و آلمان را در ضربات پنالتی و ایتالیا را 2-1 شکست داد و باز هم به فینال راه یافت اما این بار در مقابل تیم کشور میزبان رقابت ها تیم ملی آرژانتین که با نتیجه 3-1 مقلوب شد . و این بار هم دستش از جام کوتاه ماند .


- جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی

تیم ملی هلند در سال 2010 با تیم های ژاپن ، دانمارک و کامرون هم گروه شد و با 9 امتیاز از گروه خود به مرحله پلی آف صعود کرد و در مرحله بعد مقابل اسلونی با نتیجه 2-1 به پیروزی رسید و همچنین تیم ملی برزیل را هم با همین نتیجه مقلوب کرد و در نیمه نهائی با تیم ملی اروگوئه که یکی از شگفتی های این جام لقب گرفته بود را با نتیجه 3-2 شکست داد و برای سومین بار پا به فینال این رقابت ها گذاشت و باز هم ناکامی های هلند در فینال جام جهانی پایانی نداشت و در وقت های اضافه با تک گل اینیستا هافبک تیم ملی اسپانیا شکست را پذیرا شد .

- بزرگان تاریخ فوتبال تیم ملی هلند

از بزرگان فوتبال هلند را میتوان کریک اسمیت ، یوهان کرایف ، لنسترا ، ویکز ، رود گلیت ، فان باستن ، فرانک ریکارد ، دنیس برگکمپ ، پاتریک کلایورت ، مارک اورمارس ، فرانک دی بوئر و ادگار داویز نام برد.

افتخارات این تیم در عرصه رقابت های سرشناس بین المللی به شرح زیر است:

1 بار قهرمانی در جام ملت های اروپا در سال 1988

4 بار مقام سومی در رقابت های جام ملت های اروپا

3 بار نائب قهرمانی جام جهانی در سال های 1974 ، 1978 و 2010

1بار چهارمی جهان در جام جهانی در سال 1998
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار