در مراسم هفدهمین درگذشت مرحوم علی حاتمی؛

نصیریان: استعداد خودجوش "حاتمی" مثال زدنی بود/ تارخ: خاطرات شیرین با این کارگردان تکرار نشدنی دارم

اهای سینما و هنر از خاطرات خود با مرحوم علی حاتمی گفتند.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما باشگاه خبرنگاران، مراسم هفدهمین سالگرد مرحوم علی حاتمی با حضور خانواده و اهالی سینما و هنر شامگاه، پنج شنبه، چهاردهم آذرماه در خانه هنرمندان برگزار شد.

در ابتدا مجید سرسنگی، مدیر خانه هنرمندان، در این مراسم گفت: چند ماهی است که خانه هنرمندان سلسله برنامه‌هایی را با موضوع شب‌های ایرانشهر برای بزرگان فلسفه و هنر و حکمت برگزار می‌کند و به نوعی از زحمات این بزرگان قدردانی می‌کند.

وی ادامه داد: امشب نیز به مرحوم "علی حاتمی" اختصاص دارد، سینماگری که قلب همه اهل ادب و هنر برای او می‌تپد چراکه با خلق آثاری متعدد برای نسل‌های متمادی الگویی بارز برای فرهنگ ملی و نسل آینده به شمار می‌آید و از نام او به نیکی یاد می‌شود.

سرسنگی عنوان کرد: هنرمندان پیشکسوتان دیگر نیز همچون "علی نصیریان"، "امین تارخ"، "محمدرضا اصلانی" سینمای "علی حاتمی" را به خوبی می‌شناختند و در تعدادی از کارهایش همکاری داشتند و ما نیز باید به دلیل احیای هویت ملی توسط هنرمندان قدردان آنها باشیم.

در ادامه علی نصیریان، بازیگر تئاتر و سینما، جای خوشحالی دارد که یکی از نهادها برای زندگان و از دست‌رفتگان مراسم بزرگداشتی را برگزار می‌کند و این کار شایسته و قابل ستایش است.

وی ادامه داد: در دهه 40 یک جریان هنری نو و پویا در تمام زمینه‌ها از جمله موسیقی و تئاتر اتفاق افتاد و زمانی که به شدت ترجمه نمایشنامه‌های خارجی در تئاتر ما حاکم بود و نمایشنامه‌های ایرانی جایگاهی نداشت و با ادامه این روند جریانی آغاز شد که تئاتری‌ها با الهام گرفتن از قصه‌گویی‌های ایرانی دنیایی از زبان مردم ایران را مطرح می‌کردند.

نصیریان تصریح کرد: با پیدایش شیوه‌های بازیگری و کارگردانی جدید امکان روانشناسی و شناخت استعداد‌ها مهیا شد و گروهی خودجوش با تلاش خود در جریان تئاتر قرار گرفتند و یکی از این استعدادهای خودجوش مرحوم "علی حاتمی" بود که با نگارش خود، نمایشنامه‌نویسی تئاتر ایرانی را به عرصه هنر بازگرداند.

وی با ابراز بی‌اطلاعی از زندگی خصوصی این کارگردان اظهار داشت: "علی حاتمی" یکی از کسانی بود که علم هنر و سینما را به دوش می‌کشید البته من از لحاظ زندگی خصوصی او اطلاعاتی در دست ندارم ولی از لحاظ کاری بسیار آدم شریف و مهربانی بود و هیچ دخالتی در کار بازیگر نمی‌کرد. حاتمی در مجموعه "هزاردستان" به من گفت که دوست دارم این مجموعه آلبومی از امثال شما باشد.

وی با اشاره به بازی‌اش در سریال "هزاردستان" گفت: حاتمی در مورد نقش سریال "هزاردستان" فقط یک توضیح اولیه داد ولی ما یک مشکل با علی داشتیم و آن هم این بود که متن کامل دیالوگ‌ها را نمی‌نوشت و دیالوگ را شب قبل از سکانس می‌نوشت که ما هم اعتراض می‌کردیم و به وی می‌گفتیم که باید روی دیالوگ تمرکز کنیم و او می‌گفت که وقتی من صبح فیلمنامه را به شما بدهم برای شما حس تازگی دارد.
 
نصیریان افزود:‌ سکانس‌هایی را با هم در کاخ جهان‌نما داشتیم که خیلی خوب بود و در آن‌جا عتیقه‌جاتی وجود داشت که علی از آن‌ها به شدت محافظت می‌کرد و به طور کلی به اشیایی که در ایران بودند بسیار بسیار علاقه داشت. در تمامی کارهایی که با هم بودیم از وی بهره‌بردم که انشاءالله خدایش بیامرزدش، چون به این مملکت خدمت کرد. ما چیزی با خودمان نمی‌بریم و این یاد است که از ما باقی می‌ماند.

این پیشکسوت سینما در پایان سخنان تاکید کرد:‌ متأسفانه در دوره اخیر جوان‌ها کمتر به فرهنگ توجه می‌کنند و امیدوارم که جوان‌ترها تلاششان را برای حفظ فرهنگ این مملکت بیشتر کنند.

در ادامه این مراسم موسیقی ماندگار فیلم "هزاردستان" توسط گروه موسیقی آوای رود برای حضار به اجرا گذاشته شد تا خاطرات سال‌های پخش سریال "هزاردستان" را تداعی کرد.

امین تارخ، بازیگر سینما و تلویزیون از دیگر مهمانان این مراسم بود که طی سخنانی عنوان کرد: در طول 16، 17 سال گذشته که از حضور این بزرگ مرد بی‌نصیب ماندیم به یاد ندارم که چندین سازمان و نهاد برای وی مراسم بزرگداشت نگرفته باشند.

وی افزود: در وهله اول وقتی یک فیلم به بازیگری از طرف "علی حاتمی" پیشنهاد می‌شود بازیگر به وحشت می‌افتد چون بازیگر باید با کارگردان صحبت داشته باشد اما اینگونه نیست به محض اینکه سر صحنه می‌رویم به قدری فضا آرام است که وقتی بازیگر در میزانسی قرار می‌گیرد خود بازیگر متوجه نیست که از شرکای این فیلم است. تمام کسانی که از نزدیک با علی حاتمی کار کردند از این تجربه به شیرینی یاد کردند.

تارخ ادامه داد: من بعد از بازی در 26 فیلم فکر نمی‌کنم دورانی شیرین‌تر از زمان کار با علی حاتمی را داشته باشم. خوشحالم که در اثر آخر علی حاتمی حضور داشتم.

در ادامه این مراسم "محمدرضا اصلانی" نویسنده و مستندساز پیشکسوت طی سخنانی گفت: انسان تاریخی بودن همواره مسئله جهان بوده است و این موضوع برای تاریخ مهم است. تلاشی که در دهه 40 و 50 اتفاق افتاد تلاش آگاهی برای تاریخی بودن است و در تمامی گروه‌های فرهنگی ما چه آگاه چه ناخود آگاه بحث انسان جهانی مهم است که همیشه بحث محافل قرار گرفته است. حرکت فرهنگی فقط به تعداد آثار ختم نمی‌شود بلکه اراده ملی است برای رسیدن به چیزی که ما از تاریخ می‌آموزیم.

وی افزود:‌ تاریخ چیزی است که سکوی پرتاب ما به آینده است. علی حاتمی در یک نگاه به آن چیزی که نوستالژیک اعلام می‌کنیم قدم‌های اولیه را خوب برداشت و تمامی این‌ها نقش به سزایی در این عرصه داشتند.

منوچهر اسماعیلی دوبلور پیشکسوت نیز از دیگر مهمانان این مراسم بود که طی سخنانی به ابعاد شخصیتی علی حاتمی پرداخت و گفت: من را ببخشید چون هنوز بعد از گذشت سال‌ها نتوانستم با پیکر "علی حاتمی" وداع کنم. حاتمی زندگی را به من آموخت. مردمی بودن خرجی ندارد فقط دل می‌خواهد که دل هم باید صاف باشد و از این بابت کارهای علی حاتمی برای من و دوستانم آموزش بود که چگونه با مردم صحبت کنیم، این علی حاتمی بود که حرف زدن از دل را به ما گوینده‌ها یاد داد.

زهرا حاتمی (همسر علی حاتمی) در پایان این مراسم گفت: با صحبت‌هایی که دوستان داشتند و شب‌هایی که آقای سرسنگی فرمودند  پیش خودم فکر می‌کردم خوش به حال انسان‌هایی که با نوع نگاهشان به زندگی و عشق به کارشان می‌توانند در ذهن مردم حضور داشته باشند و خوشحالم که همسرم جزو این آدم‌ها است.

گفتنی است، در این مراسم چهره هایی چون منوچهر اسماعیلی، سعید امیر سلیمانی، علی مصفا، لیلا حاتمی، زهرا حاتمی، شهلا ریاحی و ناصر چشم آذر حضور داشتند و در پایان نیز از خانواده مرحوم حاتمی تقدیر به عمل آمد.

از حاشیه های این مراسم ازدحام جمعیت برای حضور در این مراسم بود به طوری که لیلا حاتمی و همسرش را برای چند لحظه ایستاده نگه داشت.

بر اساس این گزارش، در این مراسم گزیده‌ای از فیلم سینمایی "مادر" ساخته مرحوم علی حاتمی به نمایش گذاشته شد.

انتهای پیام/ص
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار