یکی از مراجع تقلید گفت: مرحوم عسکراولادی شخصیتی سیاسی، متعهد، انقلابی و جامع بود و لازم است کتاب آثار و فعالیت‌های او تدوین و منتشر شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، آیت‌الله حسین نوری همدانی دیروز در جمع اعضای ستاد ارتحال مرحوم عسکراولادی اظهار داشت: مرحوم عسکراولادی شخصیتی سیاسی، متعهد، انقلابی و جامع بود.


وی افزود: در آیه دهم سوره مبارکه «حدید» می‌خوانیم که خداوند مسلمانان را به دو گروه تقسیم کرده؛ گروهی که پیش از فتح مکه همراه پیامبراکرم(ص) بودند و گروه دیگری که بعد از این فتح به اسلام گرویدند.

این مرجع تقلید عنوان داشت: حضرت محمد(ص) زمانی که رسالت خویش را آغاز کرد تنها بود ولی به تدریج یارانی پیدا کرد و سرانجام پس از فتح مکه پیشرفت اسلام بسیار بیشتر شد.

وی ادامه داد: مسلمانان و اسلام تا پیش از فتح مکه غریب بودند ولی پس از این فتح عظیم پیشرفت زیادی حاصل شد.

آیت‌الله نوری همدانی با بیان اینکه به تصریح قرآن کسانی که پیش از فتح مکه جهاد کردند و همراه پیامبر بودند با کسانی که پس از آن مسلمان شدند مساوی نخواهند بود، گفت: البته هیچ کس نباید دچار یأس و ناامیدی شود زیرا خداوند به همگان وعده بهشت و پاداش در صورت فرمان‌پذیری از دستورات خویش را داده است.

استاد برجسته حوزه علمیه قم مرحوم عسکراولادی را فردی شاخص دانست و افزود: تعهد و روان بودن قلم او در هدایت گروه‌های اجتماعی در راستای اهداف انقلاب اسلامی مشهور است ضمن اینکه او از نظر فن خطابه نیز ممتاز بود؛ انقلاب همواره به این گونه افراد نیاز داشته و دارد.

وی اضافه کرد: باید بازماندگان این شخصیت سیاسی برای جمع‌آوری نظرات، دیدگاه‌ها و آثار مرحوم عسکراولادی تلاش کنند و آنها را در قالب یک یا چند جلد کتاب منتشر سازند.

آیت‌الله نوری همدانی با تاکید بر حفظ و نشر آثار مثبت و خوب گذشتگان توسط بازماندگان بیان داشت: این کار سبب می‌شود نسل امروز و آیندگان الگوهایی جامع و کامل در اختیار داشته باشند.

این مرجع تقلید با بیان اینکه مرحوم عسکراولادی از نخستین کسانی بود که سکوت و ظلمت را در دوران ستمشاهی شکستند و پیشقدم شدند خاطرنشان کرد: هر برگی از تاریخ انقلاب را که ورق می‌زنیم تعهد و همراهی او با امام راحل و رهبر معظم انقلاب را مشاهده می‌کنیم.

وی در ادامه خاطره‌ای از دوران حضور خود نزد امام راحل در نوفل لوشاتو را نقل کرد و گفت: روزی حسنین هیکل به دیدار امام امت آمد و در مورد شباهت‌های انقلاب اسلامی با وقایع سال 1332 سوال پرسید؛ امام خمینی(ره) هم در پاسخ عنوان فرمودند آیت‌الله کاشانی در قیام خود به صنعت نفت به عنوان مسئله اصلی تکیه کرد ولی ما موضوع جهان‌شمولی همچون اسلام را به عنوان پایه نهضت معرفی کرده‌ایم.

آیت‌الله نوری همدانی مرجعیت دینی امام راحل را یکی از عوامل پیروی مردم از ایشان و پیروزی انقلاب دانست و تصریح کرد: مرحوم عسکراولادی نیز همراه با امام خمینی(ره)، شجاعانه و پخته عمل می‌کرد و گفتارش نیز چنین بود.

استاد برجسته حوزه علمیه قم مرحوم عسکراولادی را شخصیتی قابل اطمینان توصیف کرد و گفت: در دیگر وجوه شخصیتی او می‌توان به خوش‌فکری و شهامت اشاره کرد./س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.