يک انديشکده امريکايي از افزايش فعاليت هسته اي کره شمالي خبر داد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه، یک اندیشکده امریکایی اعلام کرد تصاویر ماهواره ای نشان می دهد کره شمالی همسو با وعده اش برای توسعه برنامه تسلیحات هسته ای، درحال افزایش فعالیت هسته ای است.

موسسه علوم و امنیت بین المللی که یک گروه پژوهشی غیردولتی مخالف تولید و تکثیر هسته ای مستقر در واشنگتن است اعلام کرد تصاویر ماهواره ای سوم دسامبر از نیروگاه هسته ای «یانگ بایون» ، برخاستن بخار آب را از مجتمع تولید سوخت این نیروگاه نشان می دهد.

این بخار آب می تواند حاکی از آن باشد که فعالیت در ساختمان این نیروگاه برای تولید سوخت مازاد رئاکتور قدیمی پلوتونیوم آغاز شده است هرچند این بخار ممکن است صرفا ناشی از سیستم گرمایشی در زمستان های بسیار سرد کره باشد.

با این حال این اندیشکده امریکایی خاطرنشان کرد نشانه های روشنی را از پیشرفت بیشتر نیروگاه یانگ بایون از جمله احداث آن چه یک استخر نزدیک تأسیسات سانتریفوژ است مشاهده کرده است هرچند هدف دقیق این ساختار جدید هنوز نامشخص است.

تصاویر ماهواره ای اخیر نشان می دهد به نظر می رسد مرکز هسته ای یانگ بایون کره شمالی به شدت فعال شده است.

آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز 28 نوامبر از وجود چنین بخاری گزارش داد. آژانس پس از اخراج بازرسان خود از پیونگ یانگ در سال 2009 ، تصاویر ماهواره ای را مبنای گزارش خود عنوان کرده است.

کره شمالی تاکنون سه بمب اتمی را آزمایش کرده است که آخرین آن در ماه فوریه بود و قول داده است تلاش خود را برای تولید بمب اتمی به عنوان عامل بازدارنده در برابر تهدیدات و خصومت های امریکا تقویت کند.

کره شمالی اخیرا خواستار از سرگیری مذاکرات خلع سلاح شبه جزیره کره شد اما دولت باراک اوباما رئیس جمهور امریکا از گفت و گو با این کشور بدون مشاهده نشانه هایی از این که «کیم جونگ اون » آماده محدود کردن برنامه هسته ای باشد، خودداری ورزید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار