بر اساس گزارش‌ها، یک میلیارد و 700 میلیون یورو، جمع جریمه‌ای است که اکنون هفت بانک بزرگ آمریکایی و اروپایی به دلیل دستکاری در نرخ بهره‌های بانکی باید بپردازند.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری آلمان، اتحادیه اروپا بیش‌ترین جریمه دستکاری در نرخ بهره‌های بانکی را با 725 میلیون یورو برای "دویچه بانک" در نظر گرفت.

این بالاترین جریمه‌ای است که تاکنون اتحادیه اروپا برای کارتل‌های بانکی غیرقانونی در نظر گرفته است؛ آن هم کارتل‌هایی که سالیان سال بطور سازماندهی شده در تعیین نرخ بهره‌های بانکی دستکاری می‌کردند.

این گزارش با اشاره به اینکه بین سال‌های 2007 تا 2010 میلادی، چند بانک بزرگ غربی، مودیان مالیاتی را با دستکاری در نرخ بهره‌های بانکی نجات می‌دادند، گفت: اکنون این بانک‌ها باید به علت فریبکاری، جریمه‌های سنگینی را متحمل شوند.

بر این اساس، هفت بانک آمریکایی و اروپایی به طور روزانه در مورد تعیین نرخ بهره پایه با هم به توافق می‌رسیدند. این نرخ‌ها در نهایت مبنایی برای معاملات تجاری و اعتباری بیشماری می‌شده که سهامداران بخش خصوصی، متاثر از فریبکاری بانک‌های متخلف انجام می دادند.

یک میلیارد و 700 میلیون یورو، جمع جریمه‌ای است که اکنون این هفت بانک باید بپدازند. این گزارش با اعلام این که از میان بانک‌های متخلف، "دویچه بانک" آلمان با 725 میلیون یورو به پرداخت بالاترین جریمه محکوم شده است، افزود: البته مقامات این بانک اعلام کرده‌اند انتظار جریمه‌ای بالاتر از این را داشتند.

یک بانک "فرانسوی"، یک بانک "اسکاتلند"ی و دو بانک "آمریکا"یی نیز به پرداخت جرایمی بین 445 تا 470 میلیون یورو محکوم شده‌اند.

این که دامنه این تخلف بانکی واقعا چقدر است، موضوعی است که احتمالا همواره مبهم و نامعلوم باقی می‌ماند. باید به این مساله فکر کرد که این بانک‌ها چه درآمد هنگفتی را از این راه کسب کرده‌اند.

این بانک‌های متقلب نظیر "دویچه بانک" به علت دستکاری در تعیین نرخ ارز و نیز تعیین نرخ طلا نیز در مظان اتهام قرار دارند.

به هر صورت بانک‌های مورد اشاره با بهره‌گیری از چنین سیاستی به لحاظ مالی توانستند خود را در موقعیتی قرار دهند تا در مدت زمانی طولانی برای یک چنین جریمه تهدیدآمیزی پول ذخیره کنند.

انتهای پیام/
برچسب ها: اتحادیه ، اروپا ، تبانی ، بانک ، جریمه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار