کودکان به طور طبیعی دارای تحرک بالایی هستند و به ندرت یک جا می نشینند بنابراین نیازی به صرف وقت و انرژی برای آموختن چیزهایی در مورد فعالیت بدنی به آنها نیست و به اندازه کافی فعال هستند.

جمشید جهانی، مسئول کمیته تحقیقات و پژوهش هیأت پزشکی ورزشی استان فارس در گفتگو با خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: ورزشهايی که معمولاً در سنين رشد افراد انجام مي دهند هيچ گونه اختلالي در فرآيند رشد ايجاد نمي کند، و ورزش کردن تنها در مواردي که فرد دچار فشار بيش از حد روی يک اندام را در پي داشته باشد مي تواند خطر آفرين باشد. البته انجام ورزش هاي رزمي به ويژه در حالت غيراصولي در دراز مدت موجب افزايش احتمال بروز آرتروز زانو مي شود .  

وي ادامه داد: در صورتي که کودکي اختلال زمينه ساز براي آسيب دارد حتي اگر ورزش را به صورت حرفه اي پيگيري نکند بايد توسط يک متخصص معاينه شود تا اختلال مرتفع و احتمال آسيب کاهش يابد.  برخی از اختلالات مثل کج بودن زانو، صافي کف پا و نابرابري طول اندام تحتاني با اندام فوقاني جزو موارد خطر زا هستند،زیرابا  سبک ترين ورزشها مانند نرمشهاي عادي مدارس نیز به دليل وارد آمدن فشار زياد به يک اندام براي کودکان مشکل و آسیب دیدگی جدی بوجود می آورند.

وی افزود: در برخي ورزش ها مانند ژيمناستيک به دليل پايين بودن سن قهرماني کودکان بايد خيلي سريع ورزش را شروع کنند تا به قهرماني برسند بنابراين در صورتي که خانواده ها تصميم دارند فرزند خود را براي اين ورزشها آماده کنند بهتر است از سنين پايين و مهد کودک او را با نرمش و حرکات پايه آشنا کنند .  

مسئول کمیته تحقیقات و پژوهش با بيان اينکه 3 تا 6 سالگی بهترين سن براي آموزش حرکات پايه ورزشي به کودکان است، گفت: کودک در اين سنين بايد بياموزد تعادل خود را حفظ کند و راه برود و پرتاب درست و حرکات پايه را ياد بگيرد و بعد مي تواند ورزشهاي تخصصي ديگر را آموزش ببيند .  

وي با اشاره به اينکه در ورزش هاي مختلف سن قهرماني متفاوت است، تصريح کرد: در برخي ورزشها مانند واليبال و بسکتبال سن قهرماني در حدود 17 و 18 سالگي است اما در ورزشهايي مانند ژيمناستيک سن قهرماني پايين است، بنابراين زمانيکه که نوجوان يا کودک به سمت ورزش تخصصي مي رودبايد شرايط مشخص را داشته باشد .  
 
وی خاطرنشان کرد: در انجام ورزش ها هم سن بودن کساني که با هم ورزش مي کنند مهم است اما کافي نيست، زیرا ميزان رشد و توانايي فيزيکي افراد در انجام ورزش نيز بايد سنجيده شود . همچنین وزن توپ، اندازه توپ، سن وتوانايي فيزيکي افرادي که با هم ورزش مي کنند بسيار در ايمني ورزشها مهم است، در ورزشهايي مانند دچرخه سواري و اسکيت که با لوازم ايمني کامل انجام مي شود، استفاده از کلاه ايمني و زانو بند آرنج بند بسيار ضروري است .  

وی افزود:  دو ميداني و ژيمناستيک به عنوان ورزش هاي پايه هستند و بايد در سنين پايين شروع شوند، البته براي کودکان نبايد ورزش تعيين کرد و به زور به ورزش خاصي فرستاد و بايد خودشان تصميم بگيرند که چه ورزش هايي را دوست دارند انجام دهند .  

وی در پایان خاطرنشا خاطر نشان کرد: همه ورزشها به شرط درست انجام دادن تمرينات و آگاه بودن مربي بي ضرر هستند و هيچ ورزشي نيست که براي انسان سالم مضر باشد اما در ورزش هاي برخوردي مانند بکس و کاراته احتمال آسيب اندکي بيشتر است و والدین باید قبل از انتخاب ورزش و نوع فعالیت بدنی وی ابتدا از سلامت کودک مطمئن شده و پس از مشاوره با پزشک اقدام به هرگونه فعالیت ورزشی کنند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار