"تیلدا سوئینتون" بازیگری با چهره سنگی

چهره سرد و مردانه‌ی "تیلدا سوئینتون"، او را برای ایفای نقش‌های خاص مناسب ساخته است.

به گزارش حوزه سینمای جهان باشگاه خبرنگاران؛ تیلدا سوئینتون متولد 5 نوامبر 1960 معروف به صورت سنگی مرموز  "ماتیلدا سوئینتون" در خانواده‌ای اشرافی و نظامی در لندن به دنیا آمد. پدرش "لرد جان سوئینتون" ژنرال ارتش انگلستان و مادرش "جودیث بالفور" اهل استرالیا بود. اما نسب پدرومادرش هر دو به اشراف‌زادگان اسکاتلند می‌رسد که از قدیمی‌ترین خانواده‌های اسکاتلند محسوب می‌شوند.

 او در مدارس شبانه‌روزی انگلیسی اسکاتلندی تحصیل کرد. پیش از ورود به دانشگاه، به عنوان کارگر داوطلب در مدارس کنیا و آفریقای جنوبی مشغول به کار شد. در سال 1983 تیلدا در رشته علوم اجتماعی و سیاسی از دانشگاه کمبریج فارغ‌التحصیل شد. 

در زمان تحصیل در نمایش‌های بسیاری شرکت کرد و یک فصل با شرکت سلطنتی شکسپیر همکاری نمود. او از جمله بازیگرانی است که هم در زمینه سینمای هنری و هم در جریان اصلی سینما فعالیت داشته است.

پیش از حضور در سینما در تئاتر فعالیت می‌کرد تا این که در اواسط دهه 809 در یک مینی سریال تلویزیونی نقشی به او تعلق گرفت. سوئینتون در جشنواره‌های مختلف از جمله کن، برلین، و نیز وساندنس عضو هیئت داوران بوده است. او در سال 2009 رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم برلین بوده است.

در سال 2007 از سوی مجله ونیتی فیر به عنوان بهترین بازیگر زن دنیا انتخاب شد. سوئینتون از فعالان اجتماعی محسوب می‌شود و اخیرا نسبت به ناآرامی‌های رخ داده در ترکیه واکنش نشان داده است.  

خصوصیات برجسته  
چهره سرد و مردانه، او را برای ایفای نقش‌های خاص مناسب ساخته است. او سابقه بازی در نقش مردان را هم دارد. لهجه بریتانیایی او در بازی‌های مرتبط به کار می‌آید. بسیار منظم است و برای برنامه کاری خود اهمیت زیادی قائل است.  

فیلم‌های مهم 

منطقه جنگی(1999)، ساحل(2000)، آسمان وانیلی(2001)، اقتباس(2002)، آدام جوان(2003)، کنستانتین(2005)، گل‌های پژمرده(2005)، وقایع نگاری نارنیا: شیر، جادوگر وگنجه(2005)، مایکل کلیتون(2007)، وقایع نگاری نارینا: شاهزاده کاسپین(2008)، پس ازخواندن بسوزان(2008)، مورد عجیب بنجامین باتن(2008)، من عشق هستم(2009)، وقایع نگاری نارنیا:سفر داون تریدر(2010)، باید درباره کوین صحبت کنیم(2011)، سرزمین طلوع ماه(2012) و فقط عاشقان زنده ماندند(2013).  

جایزه‌ها 

بهترین بازیگر نقش مکمل زن اسکار و بفتا برای مایکل کلیتون (2008)؛ نامزد دریافت بهترین بازیگر نقش مکمل زن بفتا برای پس از خواندن بسوزان(2008)؛ نامزد دریافت بهترین بازیگر نقش اول زن بفتا برای باید درباره کوین صحبت کنیم(2012)؛ نامزد دریافت بهترین بازیگر زن گلدن گلوب برای موقعیت دشوار(2001)؛ نامزد دریافت بهترین بازیگر زن گلدن گلوب برای مایکل کلیتون(2007) و باید درباره کوین صحبت کنیم(2012)؛ نامزد دریافت بهترین شخصیت منفی جوایز فیلم ام‌تی‌وی برای وقایع‌نگاری نارنیا: شیر، جادوگر و گنجه(2005).  

مسیر شهرت
 

اولین فیلم مهم او مرثیه جنگ(1989) نام داشت که در آن نقش مقابل "لارنس اولیویه" را بازی می‌کرد. او در این فیلم جایزه اصلی بازیگری جشنواره ونیز را دریافت کرد که این باعث مطرح شدن او درمیان بازیگران شد.

ادوارد دوم(1991) فیلم دیگری بود که جایزه جشنواره ونیز را برای او به ارمغان آورد. سال 1992، حضور او در فیلم اورلاندو بر اساس داستانی از ویرجینیا وولف، دوباره نام او را بر سر زبان‌ها انداخت. تا سال 2000 او در فیلم‌ها و نمایش‌هایی بازی کرد.

 بازی در فیلم موقعیت دشوار(2001) او را نامزد دریافت جایزه گلدن گلوب کرد. کم کم با حضور در فیلم‌های مهم‌تر در کنار بازیگران مطرح به ایفای نقش پرداخت. درساحل(2000) در کنار لئوناردو دی‌کاپریو، در آسمان وانیلی(2001) همراه با تام کروز و در کنستانتین با کیانو ریوز نقش‌های مکمل درخشانی را به نمایش گذاشت.

 او برای اولین بار در سال 2004، عضو هیئت داوران جشنواره کن شد. بدون شک اوج موفقیت تیلدا سویینتون بازی در فیلم مایکل کلیتون(2007) بود که در سال 2008 هم جایزه بفتا و هم جایزه اسکار بهترین بازیگر زن نقش مکمل را برای او به ارمغان آورد. 

دو فیلم مهم دیگر او در این سال پس از خواندن بسوزان ساخته برادران کوئن و مورد عجیب بنجامین باتن به کارگردانی دیوید فینچر بود که در آنها در کنار ستارگانی همچون براد پیت و جرج کلونی قرار گرفت.  

پروژه‌های آینده 

در برف‌روب‌ها او با ادهریس و کریس اوانز هم‌بازی است. 

این فیلم در نوبت اکران امسال قرار دارد. نظریه صفر فیلمی درقباره یک هکر کامپیوتری است که تیلدا سوئینتون در کنار مت دیمون و کریستوف والتز در آن به ایفای نقش پرداخته است. این فیلم در سال 2013 اکران خواهد شد.

 فیلم دیگری با نام گرند هتل بوداپست که برای سال 2014 اکران خواهد شد، در برنامه کاری او قرار دارد. این فیلم را وس اندرسون کارگردانی کرده است که پیش از این با هم در قلمرو طلوع ماه همکاری کرده‌اند. 

منبع: مجله دنیای تصویر

انتهای پیام/اس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار