غلام‌حسین یوسفی مصحح گلستان سعدی در سال 1329 به طور رسمی کار خود را با فرهنگ خراسان آغاز کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه ادب  باشگاه خبرنگاران؛ غلام‌حسین یوسفی نویسنده معاصر در بهمن 1306 در مشهد دیده به جهان گشود. وی تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در همان شهر به پایان برد و برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی زبان و ادبیات فارسی در سال 1325 رهسپار تهران شد.
 
یوسفی در سال‌های 1328 تا 1330 دکترای زبان و ادبیات فارسی را در دانشگاه تهران گذراند و از سال 1329 به طور رسمی کار خود را با فرهنگ خراسان آغاز نمود. همزمان با آغاز کار در فرهنگ خرسان به تحصیل در مقطع کارشناسی حقوق فضایی و سیاسی دانشگاه تهران ادامه می‌دهد.
 
یوسفی پس از تاسیس دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد، از سال 1334 به تدریس تاریخ ادبیات در این دانشگاه مشغول شد و تا مهر 1358 در دانشگاه فردوسی مشهد در مقاطع لیسانس، فوق لیسانس و دکترا تدریس کرد و در همین سال از دانشگاه فردوسی مشهد بازنشسته شد.
 
این مصحح برای پیشبرد آموزش و تحقیق در رشته زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه فردوسی مشهد کوشش‌های فراوانی کرد. از جمله می‌توان به تلاش او در تاسیس دوره‌های فوق لیسانس و دکترای زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه فردوسی مشهد پس از دانشگاه تهران اشاره کرد.
 
وی همزمان با تدریس در دانشگاه به تحقیق و پژوهش در حوزه‌های متنوع ادامه داد و بدین منظور سفرهای مطالعاتی به کشورهای مختلف از جمله فرانسه،  انگلستان و آمریکا انجام داد. تصحیح متون یکی از زمینه‌های مورد علاقه دکتری یوسفی بود.
 
یوسفی در مسیر تصحیح متون، آثار ماندگاری از خود برجای گذاشته است. از جمله آثار وی می‌توان به "ابومسلم سردار خراسان"، "دیداری با اهل قلم"، "کاغذ زر"، "درباره‌ی سعدی" و شیوه‌های نقد ادبی اشاره کرد.
 
غلام حسین یوسفی در 14 آذر 1369 در 63 سالگی در تهران در گذشت. آثار دوره قبل از انقلاب وی تمرین فارسی برای کلاس اول دبستان، "نامه اهل خراسان"، "فرخی سیستانی "،" کاغذ زر"، " تصحیح قابوسنامه"، "تصحیح التصفیه فی الحوال متصوفه"، " ابومسلم سردار خراسانی" و تصحیح تقویم الصحه است.
 
همچنین کتاب‌های "برگ‌هایی در آغوش باد" در 2 جلد، اظائف الحکمه سراج الدین محمود ارموی" ، " داستان‌های من و شعر نزار قبانی"، " اما من شما را دوست داشتم " اثر ژیلبر سسبرون، برگزیده‌ای  از اشعار عربی معاصر مصطفی بدوی و چشم اندازی از ادبیات و هنر از آثار قبل از انقلاب وی به شمار می‌رود.
 
وی پس از انقلاب سیر آثاری چون " تصحیح بوستان سعدی "، " تصحیح مخلص اللغات "، ترجمه شیوه‌های نقد ادبی اثر دیوید دیچیز "، ترجمه کتاب انسان دوستی در اسلام اثر مارسل بوازار"، " ترجمه و تحقیق در مورد سعدی از هانری ماسه "، " روان‌های روشن "، تصحیح گلستان سعدی "،  و چشمه روشن " را از خود به یادگار گذاشته است.

انتهای پیام/ اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار