نهمین همایش اساتید تفسیر قرآن حوزه علمیه قم در سی و سومین سالگرد ارتحال علامه طباطبایی در قم آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرگزاري باشگاه خبرنگاران   قم؛  در مراسم افتتاحیه این همایش دو روزه که چهارشنبه شب در دارالقرآن علامه طباطبایی برگزار شد آیات عظام مکارم شیرازی و سبحانی، جمعی از اعضای جامعه مدرسین و مجلس خبرگان رهبری، طلاب و فضلای حوزوی و اساتید تفسیر قرآن حضور داشتند.

در ابتدا حجت‌الاسلام حسن معلمی، دبیر همایش اساتید تفسیر قرآن طی سخنانی با اشاره به راه‌اندازی مدرسه عالی تفسیر با هدف گسترش دروس تفسیری در سال 88 اظهار کرد: سرانجام مجمع عالی تفسیر بر اساس الگویی که از مجمع عالی حکمت اسلامی گرفته شده بود شکل گرفت.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه تربیت اساتید تفسیری و علوم مرتبط از دیگر وظایف این مجمع است عنوان داشت: پژوهش در عرصه‌های بر زمین مانده در حوزه علوم تفسیری از دیگر اهداف مجمع عالی تفسیر محسوب می‌شود.

در ادامه آیت‌الله مکارم شیرازی سخنرانی کرد. این مرجع تقلید با بیان اینکه در گذشته باور نداشتیم بیت علامه طباطبایی روزی اینگونه ساخته شود و به دارالقرآنی برای اجتماع اساتید تفسیر سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم تبدیل شود گفت: این همه از برکات قرآن است زیرا هر کس با این کتاب آسمانی انس بگیرد نورانیت وجودش را فرا خواهد گرفت.

وی افزود: همانطور که نور و آب مایه حیات در کره زمین هستند قرآن کریم نیز به مثابه این دو حیات را در عالم معنا به وجود می‌آورد چنانکه در آیاتی از قرآن مانند آیه 15 سوره مبارکه «انعام» و نیز در روایات به این مسئله اشاره شده است.

در پایان هم آیت‌الله جعفر سبحانی به سخنرانی پرداخت. این استاد برجسته حوزه علمیه ضمن برشمردن مزایای روش تفسیر قرآن به قرآن گفت: این شیوه در عین حال دیگر روش‌ها را هم نفی نمی‌کند؛ علامه طباطبایی عبارت «تبیان لکل شیء» را که آیه‌ای قرآنی است در این زمینه مورد استناد قرار می‌دهد.

وی آیات متشابه و محکمات را مورد توجه قرار داد و عنوان داشت: به یقین متشابهات تا روز قیامت مبهم نمی‌مانند و محکمات آنها را تبیین خواهند کرد.

گفتنی است همایش دو روزه اساتید تفسیر قرآن سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم فردا با سخنرانی آیت‌الله جوادی آملی یکی از بزرگ‌ترین مفسران معاصر به کار خود پایان خواهد داد. /س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.