رييس جمهور روابط ايران با كشورهاي آمريكاي لاتين را بسيار مثبت و رو به گسترش توصيف كرد و گفت: فرهنگ و مطالبات تاريخي مردم آمريكاي لاتين نزديکي بسياري با فرهنگ و مطالبات ملت ايران دارد.

به گزارش حوزه دولت باشگاه خبرنگاران به نقل از پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري، محمود احمدي نژاد صبح امروز (يكشنبه) پيش از عزيمت به 4 كشور آمريكاي لاتين در فرودگاه مهرآباد تهران و در جمع خبرنگاران به تشريح برنامه ها و اهداف اين سفر پرداخت و اظهار داشت: نظام سلطه تصور مي كرد منطقه آمريكاي لاتين حياط خلوت دائمي او بوده و مي تواند به هر نحو هر اقدامي را در اين منطقه انجام دهد؛ اما غافل از آن بود كه ملت ها بيدار شده و در برابر زياده خواهي آنها خواهند ايستاد.
رييس جمهور ادامه داد: امروز ملت ها و دولت هاي آمريكاي لاتين پيشتاز مبارزه ضد استعمار و زياده خواهي نظام سلطه هستند و در اين راه مقاومت ستودني از خود به نمايش گذاشته اند.
احمدي نژاد با اشاره به اينكه گام اول سفر به 4 كشور آمريكاي لاتين سفر به کشور ونزوئلا خواهد بود، اظهار داشت: ملت ونزوئلا كار بزرگي را در مبارزه با استعمار انجام داده اند و همه مي دانند كه امروز هوگو چاوز رييس جمهور اين کشور، قهرمان مبارزه با استعمار ، خدمت گذاري به مردم و تلاش براي قطع وابستگي به نظام سلطه است.

رييس جمهور با الهام بخش توصيف كردن حركت دولت و ملت ونزوئلا در مقابله با استعمار، روابط تهران – کاراکاس را بسيار ممتاز و رو به گسترش عنوان کرد و گفت: در جريان سفر به ونزوئلا علاوه بر بررسي تمام پروژه هاي مشترك ميان دو كشور، در راستاي فعال سازي ظرفيت هاي موجود براي همكاري هاي جديد توافقات لازم به عمل خواهد آمد.
احمدي نژاد سفر به نيكاراگوئه را مرحله دوم سفر دوره اي خود به آمريكاي لاتين عنوان كرد و گفت: ملت نيكاراگوئه ملتي انقلابي بوده و انقلاب آنها تقريبا همزاد انقلاب ملت ايران است و اين باور در مردم دو كشور وجود دارد كه انقلاب هر دو کشور در يك مسير و به دنبال تحقق يك آرمان به وقوع پيوسته است و اين در حالي است که اورتگا رييس جمهور اين كشور نيز فردي انقلابي بوده كه در مقابل سلطه ايستاده و به دنبال پيشرفت و اجراي عدالت براي كشورش است.
رييس جمهور با اشاره به پيروزي اورتگا در دومين حضورش در انتخابات رياست جمهوري نيكاراگوئه تصريح كرد: در جريان اين سفر به دعوت رييس جمهور نيکاراگوئه در مراسم تحليف وي حضور خواهيم يافت و نيز علاوه بر آن پروژه هاي مشترك در حال اجرا را مورد بررسي قرار داده و قراردادهاي جديدي را براي اجرا به امضا مي رسانيم.
احمدي نژاد كوبا را مقصد سومين مرحله از سفر به آمريكاي لاتين ذكر كرد و اظهار داشت: كوبا شناخته شده ترين كشور در بين ملت هاي آمريكاي لاتين است كه در سفر به اين كشور درباره درباره تحولات منطقه و موضوعات بين المللي به گفتگو و تبادل نظر خواهيم پرداخت و همكاري هاي مشترك دو كشور را بررسي خواهيم كرد .
رييس جمهور، اكوادور را آخرين مقصد اين سفر دوره اي عنوان كرد و گفت: ملت اکوادور داراي دولت و رييس جمهوري انقلابي و مردمي هستند كه امروز در نقطه مقابل نظام سلطه قرار داشته و روابط سياسي بسيار خوبي با جمهوري اسلامي ايران دارند.
احمدي نژاد اظهار داشت: روابط اقتصادي تهران - کيتو به سرعت در حال گسترش است و در اين سفر ضمن بررسي همكاري هاي مشترك دو كشور ظرفيت هاي جديد همكاري هاي مشترك بين دو كشور بررسي خواهد شد.
احمدي نژاد بحث و تبادل نظر درباره موضوعات و تحولات منطقه اي و بين المللي را محورهاي اصلي سفر دوره اي خود به آمريكاي لاتين دانست و تصريح كرد: تمايل نظام سلطه براي دخالت در مسائل منطقه اي و امور داخلي كشورها از جمله مسائلي است که در جريان اين سفر با روساي دولت هاي ميزبان مورد بررسي قرار خواهيم داد تا هماهنگي لازم بين كشورهاي مستقل براي حركت به سمت آرمان هاي بلند به وجود آيد.

/ع2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار