تحليلگران عرب اذعان کردند، ايران توانسته است آمريکا را وادار به عقب‌نشيني کند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، شبکه الاخباريه عربستان درباره اجازه واشنگتن به ايران براي غني‌سازي، با نبيل ميخائيل استاد علوم سياسي دانشگاه جرج واشنگتن و جاسر الجاسر تحليلگر سياسي و مشاور مدير مسئول روزنامه الجزيره عربستان گفتگو کرد. 

الاخباريه از نبيل ميخائيل پرسيد ايران بر وجود خط قرمز در برنامه هسته‌اي خود تاکيد کرده و در عين حال آمريکا به ايران اجازه داده است غني‌سازي اورانيوم را ادامه دهد، چگونه مي‌توان اين تناقض را تفسير کرد؟

نبيل ميخائيل گفت : کاملا واضح است که باراک اوباما امتيازات زيادي به ايران داده و از مواضع سختگيرانه خود در برابر ايران عقب نشسته است. 

نبيل ميخائيل افزود : ايران اميدوار است بتواند به داراييهاي خود دست يابد و با اين حال ادامه مذاکرات بين دو طرف بسيار مشکل است و به هر حال دو طرف اميدوارند به موفقيت دست يابند هر چند آينده مذاکرات و همکاري بين ايران و غرب بسيار مبهم است. 

استاد علوم سياسي دانشگاه جرج واشنگتن گفت: هم اکنون شهروندان آمريکايي ديدگاهي منفي به دولت آمريکا دارند و معتقدند اوباما در سياست خارجي خود، ضعيف عمل کرده است هر چند نمي‌توان انتظار داشت اين ديدگاه منفي، دولت اوباما را وادار کند سياست خود را تغيير دهد و فشار بر ايران را افزايش دهد.

وي افزود البته اوباما از ايران خواهد خواست فعاليت هسته‌اي خود را کاهش دهد.

الاخباريه از جاسر الجاسر تحليلگر سياسي و مشاور مدير مسئول روزنامه الجزيره عربستان پرسيد : آيا مي توان گفت که روابط ايران و آمريکا بار ديگر بحراني خواهد شد؟

جاسر الجاسر گفت : واقعيت اين است که ايرانيها در مذاکرات طولاني با غرب ماهر هستند، درست مانند قالي ايراني که مشهور است و با صبر ، تحمل و برباري بسيار بافته مي شود.

وي افزود ايران هم اکنون درها را به روي شرکتهاي اروپايي باز کرده اند تا براي سرمايه‌گذاري به ايران بروند. 

جاسر الجاسر تصريح کرد : ايرن به آنچه مي‌خواست رسيد و مي توان گفت ايرانيها  در عين مذاکره کردن، غني‌سازي را ادامه مي‌دهند و در عين حال رهبر، رئيس جمهور و وزير خارجه ايران تاکيد مي کنند که غني سازي خط قرمز ايران است. 

وي افزود : با اين حال مي توان گفت که ايرانيها در نهايت در مقابله با آمريکا به آنچه مي‌خواهند، خواهند رسيد و با آمريکاييها توافقاتي را در اين زمينه امضا خواهند کرد. 

تحليلگر سياسي عربستاني گفت : وزير خارجه ايران در سفر به برخي کشورهاي عربي تلاش کرد به آنان اطمينان دهد که برنامه هسته‌اي ايران صلح آميز است و ايران دعوايي با عربها ندارد. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار