سنندج/

سد تالوار 18 اثر تاریخی بیجار را غرق در آب می کند

با احداث سد تالوار در شهرستان بیجار که توسط شرکت آب منطقه ای استان زنجان در حال اجرا است 10 اثر ملی ثبت شده و هشت اثر تاریخی شناسایی شده زیر آب غرق می شود.

 

به گزارش خبر نگار باشگاه خبر نگار سنندج ،سد تالوار در 50 کیلومتری شهر بیجار و در بخش چنگ الماس این شهرستان واقع شده که توسط شرکت آب منطقه ای زنجان احداث و مدیریت می شود.

از محل احداث این سد بخشی برای آبیاری دشت های خورخوره شهرستان بیجار به وسعت هفت هزار و 500 هکتار اختصاص می یابد.سد تالوار از نوع سد خاکی سنگ ریزه ای با هسته رسی است و پیش بینی گنجایش مخزن آن 270میلیون مترمکعب است.

اما با بهره برداری از این سد 18 اثر تاریخی استان کردستان که 10مورد آن جزو آثار ثبت شده ملی است و هشت اثر دیگر نیز که قابلیت ثبت ملی را دارد زیر آب می رود.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان با تایید این مطلب که حدود 10 اثر ثبتی و هشت اثر تاریخی در حوضه سد نزدیک به این تپه غرق آب می شوند، گفت: با توجه به اینکه محدوده آبگیر سد در خاک کردستان و مدیریت سد در حوزه آب منطقه ای استان زنجان واقع شده میراث فرهنگی برای حفظ این تپه باستانی تاکنون به هیچ نتیجه ای نرسیده است.

آذر شب در ادامه به اجرای طرح کاوش های باستان شناسی تپه قشلاق روستای چهل امیران شهرستان بیجار به سرپرستی دکتر مترجم

اشاره کرد و اظهار کرد: این دومین فصل کاوش های باستان شناسی بعد از سال 89 در این تپه است که در راستای نجات بخشی این اثر تاریخی انجام گرفته است./س
انتهای خبر/

برچسب ها: مدیریت ، دشت ، هشت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.