رسانه های آمریکایی و مقامات سياسي آمريكا هميشه در مورد تهدید تروریسم و در خطر بودن امنيت و منافع جهاني آمريكا مغرضانه صحبت مي كنند، واژه‌اي كه در دهه گذشته در توجيه سياست هاي آمريكا كاربرد فراواني داشته است.در دهه گذشته، از سناریوی"تهدید تروریسم"،صرفا براي توجيه تجاوزهاي واشنگتن به کشورهای دیگر، قوانین نظارت و كنترل مخفی مردم بی گناه بدون علت مشخص، کسری بودجه و در كنار اين چالش اقتصادي،توجیه تامین بودجه سنگين ارتش،مورد استفاده قرار گرفته است.

 به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، هنگامی که ميزان تلفات واقعی تروریسم در ایالات متحده را مورد ارزيابي قرار مي دهيم،نتايج بدست آمده،بسيار حيرت‌انگيز مي باشند.

*** چند نفر بر اثر حملات تروریستي در ایالات متحده آمریکا كشته شده اند؟
به طور متوسط در 5 سال گذشته،ساليانه 4.6 نفر در اثر حملات تروریستی در ايالات متحده کشته شده اند. 36.8 نفر بر اثر رعد و برق ،31.2 نفر بر اثر حمله سگ به انسان و 12.8 نفر نیز بر اثر بازي فوتبال آمريكايي كشته شده اند. 

 
در طول 20 سال گذشته (با احتساب حادثه يازده سپتامبر) متوسط مرگ و میر سالانه(بر اثر تروریسم) 162 نفر  بوده است. در مقابل، 679853 نفر هر سال بر اثر بیماری هاي قلبی، 52823 نفر بر اثر ذات الریه و آنفولانزا و 17961 نفر نيز بر اثر "افتادن" از بلندي يا ساختمان، جان خود را از دست داده اند.

 
 
***هزينه سناريوي مبارزه با تروریسم در آمريكا؟
پس از حادثه يازده سپتامبر، بودجه امنیت داخلی و اطلاعات فدرال به 65 ميليارد دلار در سال افزايش يافته است.اگر هزينه بخش خصوصی، محلی و ایالتی را مد نظر قرار دهيم،اين ميزان به رقم 132 ميليارد دلار در سال بالغ مي گردد.اگر هزينه ارتش ايالات متحده را در اين دوره نیز لحاظ كنيم،هزينه مبارزه با تروريسم آمريكا به يك رقم نجومي مي رسد!اين در حاليست كه در سال هاي مشابه،هزينه هاي اجتماعي مردم آمريكا،به خاطر سناريوي مبارزه با تروريسم،كاهش يافته است!آنهم به بهانه كسري بودجه حال انکه بخش نظامی هرگز متاثر کسری بودجه امریکا واقع نگردیده است!!

نیویورک‌تایمز پس از برآوردهای کارشناسی هزینه ها، هزینه کل برنامه مبارزه با تروريسم را بيش از 3 تريليون دلار از زمان حادثه يازده سپتامبر برآورد كرده است.

 
 با احتساب بودجه سالانه و تعداد قربانيان حاصل از حملات تروريستي در ایالات متحده، بیش از 400 میلیون دلار هزينه پیشگیری از تروریسم براي هر قربانی مي باشد، در مقایسه با هزينه سرطان، که فقط 9000 دلار برای تحقیقات پیشگیری هر قربانی هزينه مي شود،اين امر به خودي خود نشان از بي اهميت بودن شاخص سلامت مي باشد. در مورد بيماري آنفلوآنزا رقم 2.341 هزار دلار و 79.6 دلار براي سكته قلبي و مغزي در ايالات متحده هزينه مي‌شود.

امروزه 45000 آمریکایی هر سال به خاطر نداشتن بیمه درمانی و ناتوانايي پرداخت هزينه هاي درماني،جان خود را از دست مي دهند. حال چگونه با ادعاي كسري بودجه،مقامات آمريكايي هزينه نظامي را تامين مي كنند،اما در پرداخت هزینه هاي درماني شهروندان آمريكايي راهي جزء رياضت اقتصادي و بهانه اي جزء كسري بودجه را مطرح نمي كنند!براساس گزارشات موجود،هزينه بيمه عمر يك آمريكايي،5 ميليون دلار مي باشد،كه با لحاظ هزينه هاي اضافه شده به بودجه امنيتي فدرال پس از يازده سپتامبر،جامعه آمريكا مي‌توانست جان 10000 آمريكايي را در سال نجات دهد!

بنا به گزارشات موجود، حدود 16000 مورد قتل سالانه در آمريكا روي مي دهد،اما هزينه پيشگيري از اين قتل ها با هزينه مبارزه با تروريسم كه 162 مورد در سال است(با احتساب آمار كشته شدگان يازده سپتامبر) غير قابل مقايسه است.

به گفته پنتاگون تاكنون 1 تريليون دلار در اين سناريو هزينه شده است كه برخي كارشناسان آن را حدود 3 تریليون دلار نيز برآورد كرده اند. فدرال سالانه 65 ميليون دلار فدرال براي برنامه هاي ضد ترروريسم هزينه مي‌كند.

علاوه بر این، حدود 10000 آمریکایی در راه مبارزه با تروريسم آمريكا،كشته شده اند!براساس گزارش سازمان هاي عراقي،حدود 115،000 عراقی غیرنظامی نیز در جنگ عراق، کشته شده‌اند.

طرح "جنگ با تروريسم" نه تنها جان بشريت را نجات نداده است بلكه بهانه اي براي توجيه و ادامه دادن سياست هاي تجاوزگرانه آمريكا شده است. با استناد به تروریسم، دولت آمريكا حملات خود به كشورهاي هدف (اصولا داراي منابع طبيعي) را افزايش داده است و اينكار را به بهانه آوردن دموكراسي مرتكب شده است. هرگز در كشورهاي جنگ زده شاهد برقراري امنيت و دموكراسي واقعي نبوده ايم.در اين بين تنها سرمايه ها به پيمانكاران بزرگ نظامي منتقل شده است نه بهداشت ،امنیت و رفاه به مردم جهان!

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار