مدیر صنایع تبدیلی و تکمیلی اداره کل جهادکشاورزی استان چهارمحال و بختیاری، بر لزوم توجه ویژه به صنایع فرآوری و طبیعی کرم کمپوست ساز به عنوان صنایع اصلی، خبر داد.

طهمورث فتاحی گفت: باید کود آلی جایگزین  کودهای شیمیایی شود و هم اکنون در استان چهارمحال و بختیاری حدود  1400 تن کود آلی ورمی کمپوست تولید می شود، که این در حالی است که نیاز استان به این کود چندین برابر ظرفیت تولید کنونی است.
فتاحی با بیان اینکه این محصول تولیدی در کشور عمر 5 ساله دارد، خاطرنشان کرد: باید تولید کنندگان با اطلاعات کامل وارد این عرصه شوند، چرا که ممکن است دچار مشکلاتی چون کیفیت پایین، آلودگی محیط زیست به علت تلفات کرم های خاکی شوند.
وی، سبک بودن، فاقد بو، عاری از علف های هرز، برخورداری از منابع اصلی غذایی خاک و گیاهان و قابلیت نگهدارندگی آب و مواد غذایی در طولانی مدت، فرآوری آسان و اصلاح کنندگی بافت خاک را از مهم ترین قابلیت های این نوع کود برشمرد.
مدیر صنایع تبدیلی و تکمیلی اداره کل جهادکشاورزی استان چهارمحال و بختیاری به ویژگی های ورمی کمپوست با کیفیت بالا و درجه یک اشاره کرد و گفت: این کود سبک، فاقد بو، عاری از علف های هرز و حاوی میکروآرگانیسم های هوازی است.
فتاحی گفت: همچنین عناصر میکرو چون آهن، روی، مس، عناصر ازت، فسفر، پتاسیم و کلسیم در آن وجود دارد.
وی، با تاکید بر پرهیز از استفاده بیش از حد از کودهای شیمیایی، تصریح کرد: متاسفانه در چند دهه اخیر استفاده بیش از حد از کودهای شیمیایی منجر به کاهش حاصلخیزی زمین های کشاورزی شده است.
فتاحی افزود: تولید کنندگان این نوع کود باید برای تولید کود، مجوز های لازم را از مراجع ذیربط بگیرند./س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.