معاون اداره کل میراث فرهنگی و صنایع‌دستی استان زنجان گفت: 50 درصد از صنایع دستی فراموش شده در سطح این استان احیاء شده است.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران لطیف کریمی‌سوره، اظهار داشت: برخی از صنایع دستی استان به مرور در مناطق مختلف فراموش شده‌اند که اداره کل میراث فرهنگی نسبت به احیای این صنایع و رونق آن توجه زیادی دارد.

وی به این صنایع دستی اشاره کرد و افزود: از جمله صنایعی که در حال حاضر احیاء شده‌اند زین سازی، پرده بافی و همچنین مفرش سازی منطقه طارم هستند که تلاش می‌شود رونق مجدد بگیرند.

معاون صنایع دستی، اداره کل میراث فرهنگی و صنایع‌دستی استان زنجان با بیان اینکه برای حفظ و احیای این صنایع دستی آموزش‌های لازم در نظر گرفته شده، یادآور شد: به علاقه‌مندان و افراد فعال در این صنایع آموزش‌های لازم داده شده است.

این مسئول به تعداد صنایع دستی در حال منسوخ شدن در سطح استان اشاره کرد و ابراز داشت: از هشت رشته‌ای که در حال منسوخ شدن بوده‌اند چهار رشته احیا شده و تلاش برای احیای همه این صنایع ادامه دارد.

کریمی‌سوره به اهمیت حفظ و توسعه صنایع دستی در هر کشوری اشاره و خاطرنشان کرد: صنایع دستی هر منطقه‌ای نشان از هویت فرهنگی و قدمت تاریخی آن سرزمین و مردم دارد. حفظ و توسعه صنایع دستی در راستای توسعه و حفظ فرهنگ و هویت مردم آن منطقه است.

معاون صنایع دستی، اداره کل میراث فرهنگی و صنایع‌دستی استان زنجان با بیان اینکه هدف صنایع دستی استان توسعه صنایع مطرح و شاخص استان بوده، افزود: حفظ و توسعه صنایع بومی استان همانند چاقوسازی، چاروق و ملیله از جمله اولویت‌های صنایع دستی محسوب می‌شود.

وی در پاسخ به وضعیت هنر چاقو سازی در زنجان، ادامه داد: صنعت چاقو سازی نسبت به صنایع دیگر شرایط متفاوت‌تری دارد که برای توسعه و حفظ این صنعت در استان باید اهتمام جمعی وجود داشته باشد.

کریمی سوره توجه به اقتصاد صنایع دستی را ضروری عنوان کرد و یادآور شد: برای توسعه صنایع دستی استان باید نسبت به ارزآوری و اقتصاد معیشتی هنرمندان توجه ویژه صورت گیرد. بدون اینکه هنرمند تامین اقتصادی شود نمی‌توان یک صنعت را حفظ کرد چرا که هنرمند توان ادامه کار نخواهد داشت و بدون او هنر زنده نخواهد بود.

معاون صنایع دستی، اداره کل میراث فرهنگی و صنایع‌دستی استان زنجان مقرون به صرفه بودن تولید یک صنایع دستی را برای هنرمند مهم دانست و تاکید کرد: اگر تولید و کار در بخشی صرفه اقتصادی نداشته باشد هیچ هنرمندی نخواهد توانست در این حوزه ادامه کار دهد.

این مسئول توسعه صنایع دستی استان را دغدغه‌های جمعی عنوان کرد و اذعان داشت: توسعه صنایع دستی در حال حاضر دغدغه همه مسئولان استان است. باید نسبت به ایجاد انگیزه برای ادامه کار فعالین صنایع دستی و ترغیب افراد برای حضور در این حوزه تلاش کرد.

انتهای پیام/م
برچسب ها: زنجان ، میراث ، فرهنگی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.