به گزارش خبرنگار باشگاه
خبرنگاران قم، حجت اسلام حمیدرضا شریعتمداری در نشست علمی که با موضوع «تفسیر تقریبی از قیام امام حسین» در سالن اجتماعات دفتر تقریب مذاهب اسلامی دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار شد، با اشاره به اینکه که قیام عاشورا حرکتی اسلامی و مقبول همه جهان اسلام است اظهار کرد: بستر این قیام تنها شیعی و با اهداف مذهبی شکل نگرفته است و اگر این نگاه و تقریر تقریبی پذیرفته شود اولین اثر و دستاورد آن در همین عزاداری ها و منابر ما می تواند منعکس و آشکار شود و فرم ها و قالب های این آیین ها را در چارچوب کاملا اسلامی و نه فرقه ای قرار دهد.
عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب با اشاره به اهمیت تقریب مذاهب اسلامی در دنیای معاصر افزود: شرایط امروز جهان اسلام به جایی و مرحله ای رسیده که بسیار خطرناک شده و خطر اشاعه درگیری های فرقه ای بسیار بیشتر حس می شود و لذا تردیدی در ضرورت تقریب نیست.
شریعتمداری تصریح کرد: اگر قیام امام حسین (ع) را قیامی با بستر شیعی و نماد تقابل جبهه اهل بیت و جبهه خلفا و نیز تقابل جبهه شیعه و سنی بدانیم باز هم به دلایل ضرورت های تقریبی نباید بر این دیدگاه تاکید کنیم.
وی با اشاره به اینکه که تشیع راستین همان اسلام ناب محمدی (ص) است خاطر نشان کرد: این تشیع بعد سلبی و رفضی و تبرایی هم دارد و ما عنوان رافضی و سلبی را نسبت به آنچه در صدر اسلام رخ داده هم می پذیریم ولی البته بین تبری و سلب با سب و لعن تفاوت می گذاریم و این باور نباید مخدوش شود.
عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب با اشاره به واقعه سال 61 هجری در کربلا و شهادت امام حسین (ع) آنرا تجربه و میراثی گرانبها با ظرفیت هایی عظیم برای تمام مسلمانان دانست و عنوان کرد: باید بفهمیم چگونه از این ظرفیت ها استفاده کنیم.
شریعتمداری تصریح کرد: امام حسین (ع) تا جای ممکن تلاش کرد از وقوع جنگ و درگیری مستقیم خودداری کند اما به هر حال این جنگ در یک بستر اسلامی شکل گرفت و اینگونه نبود که جنگی بین نمایندگان تشیع و نمایندگان تسنن باشد.
وی به بیان شواهدی درباره این موضوع از میان آثار تاریخی اسلام پرداخت و اظهار کرد: از جمله گفتگویی که بین امام کاظم (ع) و هارون الرشید شده درباره همین امر که طی آن هارون الرشید از حضرت سوال می کند چرا شما نسب خود را بیشتر از طریق مادرتان به پیامبر می رسانید تا از طریق پدر که این سوال نشان از اهمیت دادن اهل بیت به نسب مادری شان با پیامبر است.
عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب افزود: نقل قول هایی در ستایش امام حسن(ع) و امام حسن(ع) و نیز نکوهش و انکار یزید از کتب کسانی چون جاحظ عثمانی مذهب در «مجموعه رسائل»، ابن عقیل، ابن جوزی، تفتازانی در «شرح عقاید نسفی»، ابن حزم در «محلا»، شوکانی که زیدی است اما مورد توجه سلفی هاست، ابن حجر عصقلانی و ابن حجر هیتمی، ابوالحسن اشعری در «مقالات الاسلامیین»، ذهبی شاگرد ابن تیمیه در «سیر اعلام النبلا» تا معاصرینی چون شیخ محمد عبده در «المنار» و آلوسی مفسر تندگو در تفسیر «روح المعانی» و نویسندگان چون عباس محمود پرداخته شده است.
شریعتمداری تصریح کرد: امام حسین در حالی از سوی یزیدیان به بیعت شکنی متهم می شده که اصلا ایشان بیعتی نکرده بود که نقض کند و در آن سو نیز اجماعی بر یزید نبود که امام بخواهد خرق کند.
وی خاطر نشان کرد: قیام امام حسین(ع) با هر تفسیری قیامی اسلامی بوده فلذا مورد توجه و قبول قاطبه مسلمانان بوده است و جایی این قیام زیر سوال نرفته و قیام های بعدی تحت تاثیر این قیام با اقبال همه مکاتب مذهبی و فرقه ها شکل می گرفت.
عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب با اشاره به اهمیت بررسی یاران امام حسین(ع) در واقعه کربلا افزود: شاهد روشنی نداریم که همه یاران امام حسین به تشیع به نحوی که ما عنوان می کنیم کاملا معتقد بوده اند و در سخنرانی های امام و رجز خوانی یارانش هم نمی توان آثار و نشانه های فرقه گرایانه یافت./س