دیده بان حقوق بشر روز سه شنبه گزارشی 700 صفحه ای در مورد جرائم "حسن هابره" رئیس جمهور سابق چاد منتشر کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه؛دیده بان حقوق بشر در بیانیه ای اعلام کرد این گزارش با عنوان «دشت مردگان»، بر اساس سیزده سال تحقیقات در این مورد که "حسن هابره "زمانی که بین سال های 1982 تا 1990 به عنوان رئیس جمهور چاد در قدرت بود، شخصا در موارد بیشمار جرم و جنایت در کشورش دست داشته، تدوین شده است.
این سازمان در بیانیه خود، هابره را به دست داشتن در موارد بیشمار قتل های سیاسی، استفاده سازمان یافته از شکنجه، بازداشت های بدون حکم قضایی و اعدام هدفمند برخی از گروه های قومیتی متهم کرد.
در این بیانیه آمده است «گزارش سازمان دیده بان حقوق بشر پس از سالها تحلیل و بررسی آماری کامل از هزاران سند متعلق به پلیس سیاسی و بیش از 300 مصاحبه با قربانیان جرائم "هابره"، شاهدان و مسئولان سابق چاد تهیه و تدوین شده است.»
بر اساس این تحقیقات، بیش از 12 هزار و 321 نفر قربانی اقدامات "هابره" در سوء استفاده از قدرت شده اند که از میان آنها، 1206 نفر کشته شده یا در زندان ها جان خود را از دست داده اند. این تحقیقات همچنین حاکی است هابره بر پرونده 898 زندانی شخصا نظارت داشته است.
سازمان دیده بان حقوق بشر در ادامه افزود : «وابستگی به یک گروه قومیتی که رهبران آن، از نقطه نظر مقامات دولت هابره، تهدید برای رژیم قلمداد می شدند، دلیلی کافی برای دستگیری، شکنجه شدن و اعدام آنها بود.»
" حسن هابره" که اکنون 71 سال سن و در سنگال در بازداشت قرار دارد، بین سال های 1982 تا 1990 زمام امور چاد را به عنوان رئیس جمهور آن کشور در دست داشت. وی به ارتکاب به جنایات جنگی، جنایات علیه بشریت، و شکنجه مخالفان طی دوره 8 ساله ریاست جمهوری اش متهم شده است.
سنگال و اتحادیه افریقا در دسامبر 2012 توافق نامه ای برای تشکیل یک دادگاه ویژه در سنگال برای محاکمه هابره امضا کرد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار