معاون برنامه‌ریزی استاندار قم گفت: ابعاد ملی و فراملی قم باید همواره مدنظر نمایندگان مجلس باشد تا استان به جایگاه خود برسد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، وظایف و اختیارات نمایندگان مجلس شورای اسلامی در قانون اساسی به روشنی بیان شده است که منعکس کننده جایگاه نمایندگان است. نمایندگان در وضع و اصلاح قوانین، تحقیق و تفحص در امور کشور و سازمان‌ها و نهادهای مختلف، نظارت بر پیمان‌ها و معاهدات بین‌المللی، حق اظهار نظر در همه مسایل داخلی و خارجی، تدوین و تصویب بودجه، رسیدگی به مشکلات مردم، رای اعتماد به وزیران، حق سئوال از وزرا و رئیس دولت و استیضاح آنها، پیگیری بی عدالتی‌ها در سطح منطقه و پیشبرد عدالت و... دارای اختیاراتی هستند.

اصل 84 قانون اساسی می‌گوید هر نماینده در برابر تمام ملت مسئول است و حق دارد در همه مسائل داخلی و خارجی کشور اظهارنظر کند. نگاهی به این اصل و دیگر اصولی که به مجلس شورای اسلامی مرتبط است برای ما روشن می‌سازد که نماینده مجلس یک مقام ملی دارد اما در کنار این وظیفه ملی می‌توان نقش‌های محلی نیز برای آن تعریف کرد./ش

وظایفی که قانون اساسی برای نمایندگان مطرح کرده همزمان نشانگر نقش متمایز و برجسته آنها در پیشبرد امور و بازتاب نظر مردم است. این بازتاب نظر مردم نقشی است که نمایندگان می‌توانند آن را با احصای نیازهای مردم در حوزه انتخابیه خود ایفا کنند. در واقع نماینده مجلس به دلیل اشرافی که به مشکلات و نیازهای حوزه انتخابیه خود دارد می‌تواند منجی بسیاری از گره‌ها و مشکلات باشد.

معاون برنامه‌ریزی استاندار قم معتقد است نمایندگان قم در مجلس شورای اسلامی تا کنون گره‌های بسیاری از مشکلات استان در حوزه‌های مختلف باز کرده‌اند و این روند همچنان ادامه دارد.

نمایندگان مجلس باید بیشترین کمک را به استان‌ها داشته باشند

سید رضا دهناد در پاسخ به این سئوال مهر که مسئولان استانی قم چه اندازه از پیگیری‌ها و کمک‌های نمایندگان مجلس در اجرای طرح‌های بزرگ و کوچک بهره برده‌اند، گفت: به لحاظ ماهیت مجلس نهادی است که باید به همراه قوه مجریه امور اساسی کشور را پیش ببرد. قانونی که در مجلس شورای اسلامی تصویب می‌شود در واقع فصل الخطاب تمام امور است. نکته مهم در میان فعالیت‌هایی که مجلس شورای اسلامی انجام می‌دهد، تصویب و الحاق بودجه است. در این برنامه‌ریزی برای بودجه است که بسیاری از جهت‌گیری‌ها و برنامه‌ها مشخص می‌شود.

وی افزود: طرح‌ها بدون اختصاص بودجه پیش نمی‌رود. ساماندهی کم و زیاد تخصیص بودجه در بخش‌های مختلف است که موجب توسعه متوازن و رفع نیازهای مردم می‌شود. از این نظر می‌توان گفت بودجه بندی مهم‌ترین کار مجلس شورای اسلامی است. نمایندگان مجلس نیز در این موضوع باید بیشترین کمک را به استان‌ها داشته باشند. اولویت‌بندی‌ها در مشورت با مسئولان استانی آشکار می‌شود و یک نماینده در این فرصت‌ها می‌تواند مشکلاتی که در حوزه انتخابیه‌اش وجود دارد، در بودجه‌بندی‌ها لحاظ کند.

معاون استاندار قم ادامه داد: نمایندگان مردم قم در مجلس شورای اسلامی تا کنون در این زمینه همکاری‌های بسیار خوبی را با مدیریت استان داشته‌اند و گاهی حتی نیازها را بهتر و پیش‌تر از ما تشخیص داده و برای رفع آن تلاش کرده‌اند. ما هم تلاش کرده‌ایم تا ارتباط مستمر خود را با نمایندگان مردم قم در مجلس حفظ کرده و نیازهای شهر و استان را هم کتبی و هم شفاهی انتقال دهیم.

انتخاب رئیس مجلس از قم، افتخار است

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که انتخاب رئیس مجلس از قم چه اندازه در پیشبرد امور تأثیر داشته است، گفت: حضور جناب آقای لاریجانی به عنوان نماینده قم در کرسی رئیس مجلس شورای اسلامی برای قمی‌ها هم افتخار است و هم تاکنون بسیار راهگشا بوده است. در بسیاری از طرح‌های عمرانی از پیگیری‌های مستمر ایشان نبود، کار به اتمام نمی‌رسید یا پیشرفت نمی‌کرد. پیگیری‌های ایشان تاکنون گره‌های بسیاری را باز کرده است.

دهناد با بیان اینکه تحولاتی که در زمینه‌های مختلف در سال‌های اخیر در استان داشته‌ایم، موید این موضوع هست، گفت: اگر این پیگیری‌ها و توصیه‌ها نبود، معلوم نبود سهم استان قم از بودجه‌ها و حمایت‌ها آنطور که باید ادا شود. به طور خاص در طرحی مانند انتقال آب از سرشاخه‌های دز تأکید‌های دکتر لاریجانی و پیگیری‌های دیگر نمایندگان بود که موجب شد این طرح به موقع به ثمر رسیده و قم را از بی آبی نجات دهد.

عقب‌ماندگی‌های قم تنها با نگاه ویژه جبران خواهد شد

وی در ادامه در پاسخ به این سئوال که برای آینده چه توقعاتی از نمایندگان مردم قم در مجلس دارید تا تلاش‌هایی که تاکنون انجام شده بی‌ثمر نماند، اظهار داشت: استان قم در بخش‌های مختلفی در حوزه عمرانی نیاز به حمایت‌های بودجه‌ای دارد. عقب‌ماندگی‌هایی که وجود دارد، تنها با نگاه ویژه جبران خواهد شد. در حوزه اجتماعی نیز عقب‌ماندگی‌های فراوانی وجود دارد.

عرصه فرهنگ در قم نیازهای بسیاری دارد

معاون برنامه ریزی استاندار قم با تأکید بر اینکه باید به این مشکلات نگاه خاص داشت و به طور ویژه آنها را آسیب‌شناسی کرد، افزود: عرصه فرهنگ در قم نیازهای بسیاری دارد. در مسایل مربوط به جوانان و به ویژه ورزش کمبودهای هست. تکمیل و ایجاد زیرساخت‌های گردشگری نیاز به نگاه ویژه نمایندگان مردم قم در مجلس شورای اسلامی دارد.

وی افزود: در حال حاضر سند آمایش استان قم تدوین شده است. در این سند سهم هر بخش در توسعه استان مشخص شده است. اعتبارات مورد نیاز نیز محاسبه شده اما باید پیگیری‌های جدی برای تأمین این اعتبارات صورت بگیرد.

دهناد با اشاره به اینکه استان قم نیاز دارد تا از ردیف‌های بودجه متفرقه وزارتخانه‌ها استفاده کند، گفت: البته تا حالا بهره برداری‌هایی بوده اما نیاز استان بیش از اینهاست که امیدواریم در آینده تأمین شود. بودجه 93 در حال تدوین است.

وی در پایان تأکید کرد: شایسته است نمایندگان مردم قم در مجلس شورای اسلامی در تدوین این بودجه به کارکردهای ملی و فراملی قم نگاه خاص داشته باشند و کمک کنند تا مجلس قم را مانند دیگر استان‌ها نبیند.


 

برچسب ها: قم ، ابعاد ، ملی ، فراملی ، نمایندگان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.