يكي از مديران سازمان محيط زيست پس از هفت سال تحقيق و مطالعه روي اختراعش از بي مهري‌هاي مديران ارشد سازمان گلايه كرد.

به گزارش خبرنگار احتماعي باشگاه خبرنگاران دنياي حيوانات همواره با اتفاقات خوب و بد و البته بي مهري‌هايي از سوي ما انسان‌ها همراه بوده و گاهي اوقات هم از اختلافات انساني رنج برده است؛ مثلا نبود برخي از تجهيزات در كشور به خاطر تحریم اما مثل هميشه مخترعان ايراني ثابت كردن محروميت، محدوديت نيست.

دكتر منتظمي دامپزشك و يكي از مديران مياني سازمان محيط زيست در گفتگو با خبرنگار اجتماعي باشگاه خبرنگاران از گلايه‌هايش مي‌گويد.
وي در خصوص اختراعش گفت: اين وسيله معروف است به بولوپايپ يا دمنده بيهوشي.

دكتر منتظمي ادامه داد: اين وسيله يك تزريق كننده از راه دور است كه براي كار با حيات وحش استفاده مي‌شود. زماني كه از فاصله 10 تا 12 متري مي‌خواهيم حيوان بيمار را درمان كنيم با استفاده از اين وسيله ابتدا حيوان را بيهوش مي‌كنيم تا اقدامات درماني به راحتي روي آن انجام شود.

وي افزود: البته قطعات اين وسيله از جمله سرنگ و بولوپايپ در حيوانات مختلف متفاوت است.

 اين دامپزشك با اشاره به مزيت‌هاي اين وسيله نسبت به نمونه خارجي اش اذعان داشت: جنس اين وسيله در كشورهاي مختلف متفاوت است، مثل فلز و . . . اما من در ساخت آن از آلياژ برنج استفاده كرده ام به اين دليل كه در ضربه‌هاي احتمالي مقاوم تر خواهد بود. همچنين واشر سرسوزني كه در سرنگ‌ها استفاده مي‌شود نيز به نسبت نمونه خارجي آن مقاومت حرارت، ضربه و حتي نسوز طراحي شده است.

مدير كل دفتر موزه‌هاي تاريخ طبيعي سازمان محيط زيست ادامه داد: در ابتداي كار شايد در طول يك ماه مي‌توانستيم يك بسته را آماده كنيم اما امروز با توجه به نياز مصرف كننده قادر خواهيم بود در طول يك روز 20 بسته را آماده توليد كنيم.

دكتر منتظمي با اشاره به اينكه قيمت آن نسبت به نمونه‌هاي خارجي به صرفه تر است افزود: هزينه تمام شده در كشور بين 500 تا 700 هزار تومان است و تقريبا" برابر با يك چهارم نمونه خارجي آن است. اين در حاليست كه به دليل اينكه اين وسيله در كشور توليد نمي‌شود، مراكز تكثير و باغ وحش‌هايي كه به آن نياز دارند با هزينه حمل و نقل بايد تا 2 ميليون و 500 هزار تومان براي وارد كردن آن به كشور هزينه كنند.

 عدم حمايت محيط زيست از مديران خود
 

اما جالب است بدانيد با تمام مزيت‌هاي وسيله مذكور، تا كنون سازمان محيط زيست حمايتي از دكتر منتظمي نه به عنوان مخترع و نه به عنوان مدير سازمانش نكرده است.

مدير كل دفتر موزه‌هاي تاريخ طبيعي سازمان محيط زيست در ادامه تصريح كرد: بيش از 7 سال است كه روي اين طرح زمان گذاشته ام و از مراحل مقدماتي تا مراحل تكميلي بيش از 60 ميليون تمان هزينه كردم اما تا كنون از سوي سازمان محيط زيست حمايت نشده است.

دكتر منتظمي در پايان با اشاره به اينكه اين وسيله بارها امتحانش را پس داده است خاطر نشان كرد: بارها اين وسيله را درهنگام ضرورت در اختيار مديران سازمان قرار داده ام و خوشبختانه امتحانش را پس داده است. اگرچه تا كنون انتظاري از سازمان براي كمك نداشته ام اما امروز براي ساخت قالب هاي جديد نياز به اعتبار بيشتري است و اميدوارم بتوان آن را به توليد انبوه رساند.

گفتني است با توجه به تنوع زيستي كشور و نياز مراكز تكثير و باغ وحش‌ها و همچنين ادارات محيط زيست به اين وسيله انتظار مي‌رود رياست جديد سازمان محيط زيست از طرح مديران داخلي خود براي ارائه خدمات بهتر در حفاظت از گونه‌هاي جانوري استفاده كند.





انتهای پیام/
برچسب ها: اختراع ، محیط ، زیست
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار