شواهد موجود نشان می‌دهند

"بیماری‌های مزمن" با ایجاد باور صحیح قابل پیشگیری هستند

شواهد موجود نشان می‌دهند که اگر چه "بیماری‌های مزمن" به مهم‌ترین عامل ابتلا، ناتوانی و مرگ در جهان تبدیل شده‌اند، اما اغلب این بیماری‌ها با ایجاد باور و نگرش صحیح قابل پیشگیری هستند.

داوود رضایی منش دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: در گذشته بیماری‌ها و عوامل عفونی به عنوان مهم‌ترین علت ابتلا و مرگ و میر به شمار می‌رفتند و در واقع خبر خاصی از بیماری‌های مزمن و غیرواگیر به شکل امروزی نبود.

وی افزود: با کاهش میزان شیوع و بروز بیماری‌های عفونی و واگیر، متأسفانه شیوع بیماری‌های مزمن و غیرواگیر افزایش یافت و به حدی رسید که بسیاری از این بیماری‌ها مانند بیماری‌های قلبی و عروقی و سرطان‌ها به یکی از معضلات اصلی بهداشتی و درمانی تبدیل شده‌اند.

رضایی منش با بیان اینکه پیشگیری از اغلب بیماری‌های مزمن کار چندان دشواری نیست، تأکید کرد: شواهد موجود نشان می‌دهند که اگر چه بیماری‌های مزمن به مهم‌ترین عامل ابتلا، ناتوانی و مرگ و میر در جهان تبدیل شده‌اند، اما اغلب این بیماری‌ها با تغییر باور‌ها و نگرش‌ها و اصلاح عادات رفتاری و غذایی قابل پیشگیری هستند.

وی افزود: عوامل خطر ابتلا به بیماری‌ها به ویژه "بیماری‌های مزمن" بسیار متعهد هستند که از آن جمله می‌توان به استعمال دخانیات به ویژه سیگار، عدم انجام ورزش و فعالیت بدنی، کلسترول و فشار خون بالا، استرس و فشار روانی، چاقی و اضافه وزن و عدم مصرف مواد غذایی مانند میوه‌ها و سبزی‌ها اشاره کد.

رضایی منش با اشاره به اینکه تغییر رفتار، اغلب جزیی مهم از راهبردهای کاهش دهنده خطر ابتلا به بیماری محسوب می‌شود، یادآور شد: برای انجام یک تغییر مهم در جهت کاهش ابتلا به بیماری‌ها و ارتقای سلامتی، ایجاد باور و نگرش صحیح در بین افراد جامعه برای شیوه‌های زندگی مناسب بسیار ضروری است.

وی خاطرنشان کرد: برخی از تمایلات و خصوصیات فردی، موجب بروز اختلاف در نحوه تبدیل یک باور به یک رفتار مناسب بهداشتی می‌شوند که در درجه اول لازم است که این تمایلات، باور‌ها و خصوصیات در جهت مثبت سوق داده شود.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار