عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران گفت: استفاده از دوچرخه‌های برقی و استفاده یک هفته‌ای مسئولان از وسایل نقلیه عمومی می‌تواند ضمن فرهنگ‌سازی در کاهش آلودگی هوا موثر است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران قم، ابوالفضل حجازی  با اشاره به اینکه هر ساله شاهد تعطیلی مدارس و ادارات تهران به علت آلودگی هوا هستیم، اظهار داشت: این روند رو به رشد است و باید تدبیری برای جلوگیری از این مسئله اندیشیده شود.

وی با تاکید بر اینکه با برنامه‌ریزی دو ساله می‌توان به هوای پاک رسید، گفت: استفاده از دوچرخه‌های برقی و استفاده یک هفته‌ای مسئولان از وسایل نقلیه عمومی می‌تواند ضمن فرهنگ‌سازی در این زمینه موثر واقع شود.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه می‌توان برای خودروها یک عمر مفید طراحی کرد تا پس از این مدت از دایره مصرف خارج شوند، بیان داشت: در حال حاضر بخشی از خودروهای تهران بالای 30 سال عمر دارند که این امر با توجه به ترافیک تهران 40 درصد آلودگی هوا را افزایش می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه با سرمایه‌گذاری دولت می‌توان طی سه سال بر روی کاهش آلودگی هوا با استفاده از دوچرخه‌های الکتریکی حساب باز کرد، یادآور شد: بنزین ارزان سبب ایجاد ترافیک و کندی حمل و نقل در تهران شده است.

حجازی با تاکید بر اینکه با تعطیلی مدارس و ادارات ما را به مقصد نمی‌رساند، خاطرنشان کرد: یک روز تعطیلی تهران زیان‌های زیادی برای کشور دارد و این در حالی است که پیشگیری از آلودگی هوا زیان کمتری به همراه خواهد شد.

وی با بیان اینکه وضعیت تهران به عنوان پایتخت در شأن جمهوری اسلامی ایران نیست، تصریح کرد: باید با برنامه ریزی دقیق و استفاده از ظرفیت دولت و بخش خصوصی این مشکل بزرگ از پیش پای اقتصاد کشور برچیده شود.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با اشاره به ظرفیت کشور برای تولید دوچرخه برقی خاطرنشان کرد: چرخ تولید یکی از این کارخانه‌ها در قم به دلیل عدم استقبال مردم در حال ایستادن است.

وی به کشورهایی همچون چین اشاره کرد و با بیان اینکه در این کشورها بیشتر حمل و نقل‌ها با موتورسیکلت و دوچرخه است، پیشنهاد کرد پلیس و شهرداری‌ها برای حمل و نقل از این دوچرخه‌ها استفاده کنند زیرا استفاده از این دوچرخه‌ها صرفه جویی انرژی و منابع را به همراه دارد.

حجازی تغییر فرهنگ مردم به استفاده از دوچرخه به جای ماشین را نیازمند عزم ملی دانست و خاطرنشان کرد: با تدبیر دولتمردان می‌توانیم با یک برنامه‌ریزی سه ساله شاهد هوای پاک در کلان‌شهرهای کشور باشیم./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.