اخضر ابراهيمي، فرستاده ويژه سازمان ملل متحد و اتحاديه عرب در بحران سوريه، روز دوشنبه ضمن دعوت دوباره از ايران و عربستان سعودي براي شرکت در کنفرانس بين المللي «ژنو دو» درباره سوريه، اعلام کرد احتمالا بشار اسد در این نشست شرکت نخواهد کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، اخضر ابراهيمي در گفتگو با شبکه تلويزيوني سراسري آر تي اس سوئيس اعلام کرد:« به اعتقاد من تحولات سوريه بايد به ايجاد يک جمهوري جديد دموکراتيک غيرفرقه اي منجر شود. اين مردم سوريه هستند که بايد مشخص کنند چه نظام جديدي در کشورشان بايد روي کار بيايد و ماهيت جمهوري جديدي که در اين کشور برقرار خواهد شد، چه بايد باشد. »

اخضر ابراهيمي همچنين بر ضرورت حل و فصل هر چه سريع تر مناقشه سوريه تاکيد کرد و هشدار داد در غير اين صورت، يک سومالي جديد بزرگ تر شکل خواهد گرفت که انواع و اقسام جنگ سالاران در آن حضور دارند و اين کشور را تجزيه خواهند کرد.

فرستاده ويژه سازمان ملل متحد و اتحاديه عرب در بحران سوريه در عين حال تصريح کرد مردم سوريه خواستار حفظ وحدت کشورشان هستند و منطقه و جهان نيز به يک سوريه متحد نيازمند است.

ابراهيمي همچنين در اين مصاحبه يک بار ديگر ابزار اميدواري کرد ايران و عربستان سعودي در کنفرانس صلح درباره سوريه که قرار است بيست و دوم ژانويه تحت عنوان « ژنو دو» در شهر ژنو برگزار شود، شرکت کنند.

اين مقام بين المللي تاکيد کرد:« من فکر نمي کنم که بشار اسد رئيس جمهور سوريه در اين کنفرانس حضور يابد. تصور نمي کنم که بشار اسد در شرايط کنوني بخواهد در کنفرانس ژنو دو شرکت کند.» 

اخضر ابراهيمي افزود آن چه که در بيانيه کنفرانس سال گذشته ژنو پيش بيني شده اين است که يک هيئت از دولت سوريه و يک هيئت از گروههاي مخالف دولت سوريه در کنفرانس ژنو دو حضور يابند و درباره ايجاد يک دولت جديد مذاکره کنند. 

فرستاده ويژه سازمان ملل متحد و اتحاديه عرب در بحران سوريه همچنين تاکيد کرد:« در حال حاضر به نظر نمي رسد طرفهاي درگير در مناقشه سوريه آمادگي مذاکره درباره آتش بس را پيش از برگزاري نشست ژنو دو داشته باشند. ما هر روز از آنها دعوت مي کنيم کاري بکنند که شرايط براي برگزاري نشست ژنو دو تسهيل شود اما متاسفانه در شرايطي که خشونت ها و درگيري ها همچنان در سوريه ادامه دارد، هيچ جوابي از آنها دريافت نمي کنيم.»


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار