معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی البرز گفت: بانک خون بند ناف شعبه استان البرز طی چهار ماه گذشته حدود 100 مورد نمونه خون بندناف را در سطح استان البرز جمع آوری و ذخیره کرده است.

به گزارش گروه علمی باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد البرز، مهشید منزوی، با اعلام این خبر گفت: خون بند ناف، خونی است که در جنین در حال تکوین داخل رحم جریان دارد و مسئول رساندن مواد غذائی و اکسیژن به جنین است. این خون غنی از سلول‌های بنیادی خون‌ساز است که برای درمان بیماری‌های با منشأ خونی از جمله سرطان‌های مختلف خون، کم‌خونی‌های وراثتی، تالاسمی و نقص سیستم ایمنی کاربرد دارند. 

وی افزود: با گذشت چهار ماه از افتتاحیه این مرکز تاکنون 100 نمونه در بانک خون بند ناف شعبه استان البرز ذخیره شده است و امید است با آگاهی یافتن افراد جامعه این تعداد افزایش یابد.

منزوی درباره انواع بانک خون بند ناف پژوهشگاه رویان گفت: بسته به تمایل و انتخاب خود خانواده، خون بند ناف نوزاد در بانک اختصاصی و یا عمومی ذخیره می‌شود.

معاون پژوهشی واحد البرز ادامه داد: در بانک خون اختصاصی، خون بندناف را برای استفاده نوزاد یا اعضای خانواده‌اش در آینده نگهداری می‌کنند و والدین نوزاد برای جمع‌آوری خون بندناف و فرآوری آن، مبلغ اولیه‌ای را پرداخت کرده و سالانه مبلغی را برای نگهداری این ذخیره خصوصی خون بندناف می‌پردازند.

وی افزود: خانواده‌ها می‌توانند در صورت تمایل، خون بند ناف نوزاد خود را با ذخیره‌سازی در بانک خون عمومی، اهدا کنند تا برای استفاده افراد دیگری که نیاز به پیوند دارند استفاده شود.
منزوی با اشاره به زمان ذخیره سازی نمونه خاطرنشان کرد: این فرصت تنها در زمان زایمان، در اختیار والدین قرار می‌گیرد؛ بنابراین توصیه می‌شود همه والدین با کسب اطلاع از مزایای این ذخیره‌سازی، در صورت تمایل نسبت به این امر اقدام کنند. در این میان به خانواده‌هایی که سابقه بیماری‌های خاص دارند مانند بیماری‌هایی با منشاء خونی که امکان درمان این نوع بیماری‌ها با سلول‌های بنیادی وجود دارد، نسبت به این مسئله بیشتر توجه کنند و این فرصت ارزشمند را از دست ندهند.

این مسئول در پایان یادآور شد: علاقمندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به دفتر نمایندگی بانک خون در جهاد دانشگاهی استان البرز مراجعه نمایند و یا با شماره 32544281 تماس حاصل نمایند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار