"جواد رضاییان" آخرین مدرس رشته تئاتر در آموزش و پرورش از تعطیل شدن پی در پی هنرستان‌های تئاتر خبر داد.

جواد رضاییان، مدرس هنرستان دولتی تئاتر کشور، در گفتگو با خبرنگار حوزه تئاتر باشگاه خبرنگاران گفت: وضعیت تئاتر  کشور را می‌توان به دو دسته طبقه‌بندی  کرد شکل اولیه این تقسیم‌بندی تئاتر تجاری و مبتنی بر گیشه است و نگاه دوم بر پیکر تئاتر امروز ایران تئاتر آکادمیک است که در مدارس و دانشگاه‌های تئاتری تدریس می‌شود.
 
وی تصریح کرد: تئاتر تجاری کشور در این روزها فقط به فرم  نگاه  دارد و به نظر می‌رسد که از مقوله  محتوایی و دیدگاه تئاتری به دور است.
 
رضاییان عنوان کرد: در بحث تئاتر آکادمیک هم که اعتبار تئاتر همه کشورها محسوب می‌شود، از طرف مسئولان کشور ما مورد  توجه قرار نمی‌گیرد، نگاه و اقدامات مسئولان، حضور دانشگاه‌های تئاتر را محدودتر می‌کند و حتی در رویکرد آموزش نیز خلاء وجود دارد.
 
وی ادامه داد: اما کمبود نداشتن نگاه تئاتری  که علاقه‌مندان را به سمت تئاتر واقعی هدایت می‌کند به وضوح دیده می‌شود.
 
رضاییان اظهار داشت: در تئاتر ایران شناخت درست نیست به این حوزه اندک است و تئاتر ما به سمت خالی شدن محتوا پیش می‌رود و ما نباید همیشه فرم را فدای محتوا کنیم اما نمی‌توان محتوا را نیز از یک تئاتر خوب حذف کرد، بخشی از این ضعف محتوا  به مضمون اثر هیچ ارتباطی ندارد و به کشف یک نگاه تئاتری و تبدیل مواد مورد نیاز در یک اثر نمایش به یک محصول جدید به اسم تئاتر  مربوط است.
 
 بنا به اعتقاد من تئاتر ایران این  نگاه را کم دارد و این ضعف را باید از طریق آموزش نگاه به علاقه‌مندان  انتقال داد، در غیر این صورت جای خالی مشاوره خود هر روز  پررنگ‌تر می‌شود.
 
 آخرین مدرس تئاتر  دانش آموزی آموزش و پرورش در ادامه گفت: هنرستان بهترین مکان برای انتقال این نگاه تئاتری به علاقه‌مندان بود اما 3 سال پیش آموزش و پرورش هنرستان را به دلیل انتقال رشته تئاتر به وزارت ارشاد برای پرداخت تخصصی‌تر تعطیل کردند و ما شاهد این هستیم که در این مدت حتی مدرسه غیرانتفاعی جدیدی  تاسیس نشده است،  این رشته بسیار کم هزینه‌تر و مهجور شد و به جای آن رشته انیمیشن  پرهزینه‌تر  را جایگزین کردند.
 
وی در ادامه افزود: به تازگی مطلع شدیم که هنرستان کاردانش  هم که بیشتر تلاش  و تخصصش آموزش  بازیگری است فعالیتش دچار تعلیق شده است و این  مرکز آموزشی نیز به دلایل مبهم به روی علاقه‌مندان بسته شده است.
 
جواد رضاییان در ادامه عنوان کرد: تعطیلی هنرستان کمال‌الملک در رشته تئاتر 3 ساله شد اما در واقع از  مسئولان می‌خواهیم که چراغ آموزش تئاتر را در هنرستان‌ها خاموش نکند  به این نکته  توجه داشته باشند که با این تعطیلی‌ها ضربه ای بزرگ به اقشار کم در آمد و علاقه به تئاتر می‌زنند. 

انتهای پیام/ص

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار