به علت بارش کم باران ، درختان ارس که تنها گونه مقاوم جنگلی استان سمنان هستند از لحاظ فیزیولوژیکی ضعیف و درگیر آفتی به نام " اُرس واش "شدند که این انگل باعث خشک شدن این درخت ها و از بین رفتن آنها می شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران سمنان ،شش ذخیره گاه جنگلی به مساحت یکهزار و 133 هکتار در استان وجود دارد که پنج ذخیره گاه آن مربوط به جنگلهای ارس و یک ذخیره گاه آن نیز جنگلهای بلوط اوری تشکیل می دهد.
رییس اداره جنگلکاری و جنگلداری اداره منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت:  کل مساحت جنگلهای استان 352 هزار هکتار است که بالغ بر 58 هزار هکتار آن را جنگلهای خزری تشکیل داده و مابقی جنگلهای ایران تورانی هستند.
بهزاد گلابیان با اذعان به اینکه" اُرس واش"به جان تنها گونه مقاوم جنگل های سمنان افتاده است،تصریح کرد: همه جنگلهای استان سمنان در معرض خطرند رییس اداره جنگلکاری و جنگلداری اداره منابع طبیعی و آبخیزداری استان گفت: جنگلهای خزری مهمترین جنگلهای استان هستند که عمده آنها در شهرستانهای مهدیشهر،دامغان، شاهرود و میامی وجود دارند.
 این کارشناس ارشد جنگلداری ادامه داد: دامنه جنوبی البرز از گرمسار تا میامی را نیز جنگلهای ارس در برگرفته که تراکم آن در شهرستانهای مهدیشهر،دامغان و شاهرود بیشتر از سایر مناطق است. گلابیان در پاسخ به این پرسش که کدام یک از جنگلهای استان با مخاطرات بیشتری روبرو هستند گفت: همه جنگلهای استان تا حدودی در معرض خطر قرار دارند اما با توجه به کمبود بارش باران ، درختان ارس که تنها گونه مقاوم جنگلی استان سمنان هستند از لحاظ فیزیولوژیکی ضعیف و درگیر آفتی به نام " اُرس واش "شدند که این انگل باعث خشک شدن این درخت ها و از بین رفتن آنها می شود.
رییس اداره جنگلکاری و جنگلداری اداره منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان در همین راستا افزود: برای مبارزه با این انگل، مبارزات مکانیکی مختلفی در برخی جنگل های استان انجام شده، اما از آنجا که سطح آلودگی ها در این جنگل ها گسترش زیادی یافته، از سازمان تحقیقات کشاورزی استان درخواست کمک کردیم تا روشهای مبارزات بیولوژیک با این انگل را معرفی کنند. وی همچنین در خصوص جایگاه و ارزش جنگلهای استان از لحاظ تولید چوب و محصولات فرعی به ایسنا گفت: در جنگلهای استان به هیچ عنوان بهره برداری چوب صورت نمی گیرد و همه جنگلهای استان حفاظتی بوده و عمدتا نقش اکولوژیکی در حفظ خاک و زیستگاه را به عهده دارند.
 گلابیان خاطرنشان کرد: محصولات فرعی نظیر میوه های جنگلی ازگیل،ولیک و...، عمدتا مورد استفاده افرار محلی و روستاییان استان قرار می گیرد/س
برچسب ها: خطر ، جنگل ، ارس ، سمنان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.