ویکی‌پدیا پروژهٔ بزرگی است که هدف آن ساخت دانشنامه‌هایی با محتوای آزاد با مشارکت همگان و به همهٔ زبان‌های ممکن است و نام یکی از دانشنامه‌های فارسی زبان در اینترنت است. ویکی‌پدیای فارسی یکی از نسخه‌های ویکی‌پدیا، از پروژه‌های بنیاد ویکی‌مدیا است.

به گزارش دریچه فناوری اطلاعات؛ ویکی پدیا به عنوان دانشنامه‌ای آزاد، کاربران زیادی را به خود اختصاص داده و البته کاربردهای فراوانی نیز دارد. به همین منظور در برنامه منبع بازی به نام Xowa، این امکان فراهم شده تا فرایند دانلود و نمایش آفلاین این دانشنامه بر روی رایانه‌های شخصی امکان‌پذیر شود. البته مد نظر داشته باشید که این فرایند ممکن است بیش از یک روز به طول بینجامد.

برنامه یادشده، نسخه‌ای آفلاین از ۴٫۴ میلیون متن با فرمت HTML را برای کاربران دانلود و به نمایش می‌گذارد. نکته مهم اینکه می‌توانید قابلیت‌های جانبی مانند Wikitionary یا Wikiquote را نیز به طور آفلاین مشاهده کنید. این برنامه روز گذشته با قابلیت پشتیبانی کامل از زبان انگلیسی در ویکی پدیا به روز رسانی شد.



در توضیح این برنامه در صفحه پروژه مربوطه اینچنین نوشته شده است:
"ویکی پدیای انگلیسی حاوی اطلاعات زیادی است. چیزی بیش از ۱۳٫۹ میلیون صفحه با بیش از ۲۰ گیگابایت متن و بیش از ۳٫۷ میلیون تصویر، مطمئنا فرایند استفاده از آن بر روی رایانه را زمان‌بر خواهد کرد. استفاده از این برنامه به ۸۰ گیگابایت فضای ذخیره سازی و پنج ساعت زمان پردازش، آن هم تنها برای نسخه متنی نیاز دارد. اگر به تصاویر موجود در این دانشنامه هم نیاز دارید، باید این فضا را به ۱۰۰ گیگابایت افزایش دهید و زمان پردازش نیز به ۳۰ ساعت افزایش خواهد یافت. البته با اتمام این فرایند، جدیدترین نسخه ویکی پدیای انگلیسی را به همراه تصاویر در اختیار خواهید داشت که می‌توانید از آن بر روی یک مموری کارت ۱۲۸ گیگابایتی استفاده کنید."

مدنظر داشته باشید که اگرچه در ابتدای امر به ۸۰ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی برای نصب نیاز دارید اما حجم فایل‌ها پس از حذف فایل‌های موقت به ۲۵ گیگابایت تقلیل می‌یابد. بدنیست استفاده از ویکی پدیا را به دلیل حجم کمتر، با نسخه ساده ویکی پدیا که حاوی ۱۸۴۰۰۰ صفحه و ۹۰۰۰۰ تصویر است آغاز کنید. به گفته توسعه دهنده این نرم‌افزار، نسخه متنی ساده به ۲۰۰ مگابایت فضای ذخیره سازی نیاز دارد و فرایند نصب آن در پنج دقیقه کامل می‌شود.


  برای دانلود این برنامه اینجا کلیک کنید




اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
فرهاد
۱۳:۳۳ ۱۳ آذر ۱۳۹۲
اگه یه فرد حقیقی بخواد دانلود کنه میتونم بگم مغزش مشکل پیدا کرده ...این همه دیتای اضافه و زمان رو برای چی صرف کنه هر موقه ادم مطلبی میخواد وصل میشه و سرچ میزنه شاید بدرد کتابخانه ها یا جاهایی دفاعی که محدودیت دسترسی به انترنت دارند بدرد بخوره فقط همین ...شما هم یکمی فکر کنید راجع به مظلبی که میگذارید ببینید مخاطبتون فرد حقیقیه یا حقوقی
آخرین اخبار