مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کردستان گفت: بیابان زایی و پدیده گرد و غبار که برخی از کشورهای خاورمیانه و بویژه ایران را درگیر کرده، جدید ترین پدیده مخرب ناشی از سد سازی است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران ناصح قادری در نشست یک روزه "ژینگه و ژیان" ( طبیعت و زندگی) که در دانشگاه پیام نور مرکز سنندج برگزار شد، اظهار داشت: بیش از 90 درصد گرد و غباری که وارد استان کردستان و سایر استانها بویژه استانهای غربی کشور می شود ناشی از سد سازی در دشت های بین النهرین روی رودخانه دجله و فرات است.

وی با اشاره به تاریخچه سد سازی در دنیا و ایران، افزود: سد سازی، در کنار رفع مشکلات و نیازهای انسان به آب برای کشاورزی و ادامه زندگی معایب و مشکلاتی را نیز برای طبیعت و محیط زیست به همراه داشته است.

وی تبخیر و تعریق بخشی از منابع آبی را یکی از مشکلات ناشی از سد سازی عنوان کرد که از نگاه ها دور مانده است و افزود: در هر ثانیه در هر سطح پهنه آبی 7/1 درصد آب تاخیر شده که نه وارد منابع سطحی و نه وارد منابع زیر زمینی می شود بلکه هدر می رود.

وی سد سازی در مسیر رودخانه ها و تجمیع آب را یکی از عوامل تاخیر و تعریق و در نهایت هدر رفت بخشی از منابع آبی برشمرد.

ناصح قادری ادامه داد: ایجاد اختلال و انسداد در بخشی از رگه ها و شبکه های شریانی که آب را به نقاط دیگر منتقل می کند از دیگر معایب و مشکلات سد سازی می باشد.

وی با اشاره به اینکه برخی از سدها با هدف تامین آب شرب یک شهر یا منطقه ایجاد می شوند، اضافه کرد: متاسفانه گاهی با ناامنی و پایداری ایمن کیفیت آب در این سدها به دلیل واژگونی یک تانکر با مواد آلاینده در داخل سد یا ورود فاضلاب به داخل آنها مواجه می شویم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کردستان مدیریت آب را بهتر از سد سازی در رفع نیازهای کم آبی عنوان کرد و افزود: امروزه مدیریت منابع آبی در دنیا در دستور کار قرار گرفته است.
 
وی تصریح کرد: سدها با از بین بردن غنای رسوبات در آبها و انتقال آن به زمین های کشاورزی باعث بهره گیری از انواع کودها و مواد شیمیایی می شود که برای تغذیه و امنیت غذایی بشریت مضر است.

قادری بیان کرد: استان کردستان سرچشمه و سه حوزه آبریزی اصلی است که پیامدهای سدسازی به ساکنان بالا دست و پایین دست آن ضربه زده است.

وی با بیان اینکه زمان بارش ها در ایران مناسب نیست، بیان کرد: سد سازی همچنین موجب تبخیر آب در مقیاس وسیع می شود و این در حالی است که در ایران ۱۳۳۰ سد در حال ساخت و مورد بهره برداری وجود دارد.

مدیرکل محیط زیست استان کردستان اشاره کرد: ذخیره آب اولین جرقه فکری بود که بعد از تکامل دانش بشری با سدسازی جلوه پیدا کرد.
 
قادری ادامه داد: تطبیق خود با شرایط محیطی نسبت به الگوی بارش سالانه در کشور نیاز به دانش و علم فراوان دارد که باید آن را با بهره گیری از روش های مختلف عملی کرد.

وی با اشاره به اینکه، دخالت و حضور مردم در حفظ محیط پیرامون خود، سلامت در محیط زیست را تضمین و زمینه انتقال آن به آیندگان را فراهم می کند بیان کرد: نقش فرد و خصوصا نخبگان در مساله محیط زیست و اقدام برای حفظ و نگهداری آن لازم است و نیاز به انجام اقدامات ارزشمند از سوی آنها دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کردستان خواستار گسترش تعامل و همکاری نخبگان دانشگاهی و مراکز آموزش عالی استان در خصوص ارتقای شاخص‌های زیست محیطی خبر داد.
وی یادآور شد: محیط زیست یک مقوله اخلاقی بوده و در همه نقاط دنیا به این مهم با نگاهی ویژه نگریسته می‌شود.

گفتمان محیط زیست در سازمان ملل، جامعه شناسی محیط زیست، حقوق محیط زیست، محیط زیست و رسانه، محیط زیست و سازمان های مردم نهاد، آتش سوزی جنگل ها و پیامد آن، سد سازی و خسارات آن و اکولوژی زاگرس شمالی محورهای این همایش بود.

گفتنی است ،: در این همایش علمی از خانواده چهار شهید محیط بان ( شهیدان محمود احمدی نژاد، کمال حسین پناهی، معمر مرغوبی و مسعود علیخانی) با اهداء لوح تقدیر و تندیس تقدیر شد.
انتهای پیام/
برچسب ها: زیست ، کردستان ، بیابان ، گرد ، غبار ، سد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار