سفیر برزیل در تهران با حضور در پارک طبیعت پردیسان از موزه تنوع زیستی کشور در سازمان حفاظت محیط زیست بازدیدکرد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران   در این بازدید که معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست و مدیر کل دفتر موزه های تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط زیست، سفیر برزیل را همراهی می کرد، وی از نزدیک با تنوع زیستی و ذخایر ژنتیکی کشور آشنا شد.

سفیر برزیل در حالی که از دیدن گونه های مختلف جانوری علی الخصوص ببر مازندران در این موزه خوشحال و خرسند به نظر می رسید و به وجد آمده بود، استفاده از تجربیات ایران در چارچوب بین المللی برای دستیابی به منابع مشترک را برای کشور برزیل دارای اهمیت عنوان کرد.

سانتیاگو ایرازابل مورآ در حاشیه این بازدید با اشاره به تنوع زیستی کشور برزیل گفت: کشور برزیل یکی از مهمترین اکوسیستم های جهان و دارای ذخایر ژنتیکی فراوانی است.

وی با بیان اینکه چالش های مشترکی بین کشور برزیل و ایران وجود دارد، ‌افزود: با استفاده از تجربیات دو کشور علاقمند به اجرای پروتکل ناگویا در کشور برزیل هستیم که بتوانیم در طراحی این چارچوب بین المللی همکاری نزدیکی داشته باشیم.

سانتیاگو ایرازابل مورآ یادآور شد: برزیل در حال نهایی کردن چارچوب پروتکل ناگویا در مجلس دولت برزیل است .

بنابر این گزارش، معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست در حاشیه این بازدید پیوستن به پروتکل ناگویا را مهم دانست و گفت: این موضوع ملاحظات کارشناسی دارد که در دولت در حال بررسی است.

احمد علی کیخا در خصوص بازدید سفیر برزیل از موزه تنوع زیستی گفت: در این دیدار سطح همکاری مشترک کارشناسی بین کشور ایران و برزیل مورد بررسی قرار گرفت.

این گزارش می افزاید، در این دیدار ظرفیت سازی در حوزه حفاظت از تنوع زیستی و مباحث کارشناسی مربوط به ناگویا بحث و بررسی قرار گرفت و قرار شد، از تجارب و تخصصی و کارشناسی دو طرف استفاده شود.

گفتنی است، پروتکل ناگویا، برای دسترسی به منابع ژنتیکی و تسهیم منافع ناشی از آن ایجاد شده است که در سال 2010 در کشور ژاپن به تصویب رسیده است.

استفاده و تسهیل از ارزش افزوده گونه ها در موضوعات همچون کشاورزی و اقتصاد در این پروتکل مطرح است.
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار