جلسه اي براي رفع مشکل هلدينگ خليج فارس برگزارشد که طي آن توافق شد تا سهام اين دو شرکت بين ذينفعان توزيع شود و مجموعه هاي که از اين شرکت استفاده مي کنند سهامدار اين شرکت شوند و اين موضوع را به شوراي رقابت منعکس کردیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران،علی صالح آبادی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در سی و پنجمین نشست مطبوعاتی خود که امروز 11 آذرماه در سازمان بورس و اوراق بهادار برگزار شد   عملکرد بازار سرمایه را برای خبرنگاران تشریح کردو گفت: شاخص کل بورس تهران از  38 هزار و 41 واحد در ابتدای سال به 84 هزار و 385 واحد رسیده که 122 درصد بازدهی را از ابتدای سال تا پایان روز معاملاتی 10 آذرماه 92 از آن خود کرده است.

وی اظهارکرد: ارزش بازار بورس در ابتدای سال 92 از 170هزار میلیارد تومان به 412 هزار میلیارد تومان رسید و تا پایان ساعات معاملاتی 10 آذر ماه 92 در حدود 142 درصد رشد را به ثبت رساند.
 
صالح آبادی ادامه داد: دفعات معاملات از ابتدای سال تا دیروز 10 میلیون و 439 هزار دفعه بود در حالی که در مدت مشابه سال گذشته، 3 میلیون دفعه معاملات را به ثبت رساندیم و این نشان دهنده رشد 3.5 برابری تعداد دفعات معاملات نسبت به سال گذشته است.
 
رئیس سازمان بورس در خصوص ارزش معاملات بورس تهران یادآور شد: ارزش معاملات تا دهم آذر ماه 92 به 67 هزار میلیارد تومان رسیده است در حالی که، در دوره مشابه سال 91، ارزش معاملات12 هزار میلیارد تومان بوده و بدین ترتیب رشد 5.5 برابری را کسب کرده است.
 
 ***رشد 94 درصدی شاخص فرابورس نسبت به 9 ماه گذشته
 

صالح آبادی در ادامه با اشاره به رشد شاخص فرابورس خاطر نشان کرد: در فرابورس شاخص کل ابتدای سال 443 واحد بوده و دیروز این متغیر توانست با رشد 94 درصدی نسبت به ابتدای سال به 859 واحد برسد.
 
وی در ادامه افزود: ارزش بازار فرابورس در ابتدای امسال 49 هزار و 200 میلیارد تومان بود که دیروز به 95 هزار و 500 میلیارد تومان رسید و 94 درصد افزایش را از ابتدای سال تا کنون از آن خود کرد.
 
رئیس سازمان بورس ادامه داد: ارزش معاملات فرابورس از ابتدای سال تا آخرین ساعات معاملاتی دیروز 18 هزار میلیارد تومان بوده که در مدت مشابه سال گذشته، 8 هزار و 100 میلیارد تومان را گزارش کرده است و به همین ترتیب 2.2 برابر رشد را به نام خود به ثبت رسانده است.
 
وی در ادامه در خصوص دفعات معاملاتی در بازار فرابورس متذکر شد: دفعات معاملات فرابورس از ابتدای سال تا کنون 2.5 میلیون دفعه بوده در حالی که در مدت مشابه سال گذشته 986 هزار دفعه گزارش شده است و توانسته رشد 2.5 برابری را به ثبت برساند.
 
صالح آبادی در ادامه با ارائه آماری در خصوص ارزش بازار بورس و فرابورس عنوان کرد: بنابراین ارزش بازار بورس و فرابورس در ابتدای سال جاری، 220 هزار میلیارد تومان بوده در حالی که هم اکنون این متغیر با رشد 2.5 برابری به 507 میلیارد تومان رسیده است.
 
وی در این خصوص ادامه داد: ارزش معاملات بورس و فرابورس در سال گذشته 20 هزار میلیارد تومان گزارش شده است در حالی که هم اکنون ارزش این دو بازار به 85 هزار میلیارد تومان رسیده است و بیش از 4 برابر رشد داشته است.
 
***رشد 70 درصدی ارزش معاملات در بورس کالا  
 
 
رئیس سازمان بورس در ادامه با ارائه آماری در خصوص بورس کالا گفت: 13.5 میلیون تن محصول در بورس کالا طی مدت مشابه سال گذشته، معامله شده در حالی که هم اکنون به 16.5 میلیون تن رسیده است که نشان دهنده رشد 24 درصدی محصولات معامله شده است.
 
صالح آبادی در این خصوص ادامه داد: ارزش معاملات در بورس کالای ایران تا آخرین ساعات معاملاتی دیروز 29 هزار میلیارد تومان بوده در حالی که در مدت مشابه سال گذشته ارزش معاملات تنها 17 هزار میلیارد تومان گزارش شده و بدین ترتیب این متغیر توانسته در سال جاری 70 درصد رشد را کسب کند.
 
وی در خصوص معاملات آتی بورس کالا تصریح کرد: معاملات آتی بورس کالا از ابتدای سال جاری تا پایان روز معاملاتی 10 آذر ماه جاری، 15 هزار میلیارد تومان بوده که در مدت مشابه سال گذشته 22 هزار میلیارد تومان ثبت شده و بدین ترتیب 32 درصد کاهش داشته است.
 
صالح آبادی افزود: این کاهش به دلیل ثبات بازار سرمایه و همچنین کاهش قیمت ارز و سکه رقم خورده است و در واقع اتفاق خوبی برای بازار سرمایه است.
 
***ارزش 129 هزار ميليارد توماني معاملات بازار سرمايه از ابتداي سال
 
صالح آبادی در ادامه با جمع بندی معاملات بازار سرمایه گفت: در بازار سرمایه از ابتدای سال جاری، ارزش معاملات به 129 هزار میلیارد تومان رسیده است در حالی که در کل سال 91 ارزش معاملات 110 هزار میلیارد تومان بوده است این بدین معناست که، در سال 92،  ارزش معاملات بیش از کل سال گذشته بوده است و تا پایان سال قطعا رشد بیشتری را تجربه خواهیم کرد و رکوردهای جدیدی را در همه شاخص ها چه شاخص کل بورس چه ارزش بازار و چه دفعات معاملات به ثبت خواهیم رساند.
 
وی در ادامه بیان داشت: سال 92 از همه جهات سال خوبی برای بازار سرمایه بوده است و با ارتقاء حجم نقدشوندگی رو به رو بودیم که به طور تقریبی می توان گفت حجم معاملات در بورس ها روزانه هزار میلیارد تومان بوده که نشان از بزرگ شدن بازار سرمایه است.
 
***عرضه 90هزار تن کالا در بورس انرژی
 
رئیس سازمان بورس در ادامه در خصوص بورس انرژی عنوان کرد: بورس انرژی در اواخر اسفند سال گذشته راه اندازی شد و از ابتدای سال تا کنون در بازار فیزیکی 90 هزار تن کالا معادل 118 هزار میلیارد تومان عرضه شده است و در بازار برق 161 هزار مگاوات برق معادل 57 میلیارد تومان معامله شده است که جمعا 175 میلیارد تومان در بورس انرژی معامله شده است در حالی که این بورس در سال های ابتدایی فعالیت خود به سر می برد.
 
وي ادامه اداد:با وزارت نفت تفاهم هاي خوبي صورت گرفته از جمله عرضه ميعانات گازي و نفت خام بود که از هفته ي گذشته شاهد عرضه ي ميعانات گازي در بورس انرژي بوديم که بزوددي شاهد عرضه ي نفت خام در بورس انرژي نيز خواهيم بود.

*** کمک بازار سرمايه به پروژه هاي نفتي و پتروشيمي با صندوق پروژه
 
وي در خصوص کمک بازار سرمايه به پروژه هاي نفتي و پتروشيمي و همچنين تامين مالي انها گفت:براساس صحبت هاي صورت گرفته با وزير نفت بنا به عرضه صندوق  پروژ ه در بازار سرمايه شد توافق اوليه در خصوص صندوق هاي نفتي و پتروشيمي صورت گرفته و در حال تهيه ساختار و اساسنامه هستم اين صندوق ها باعث تامين مالي و کمک به بازار اوليه مي باشد.
صالح آبادي از جمله اتفاقات بازار را که منجر به سوق يابي بازار به سمت منصفانه تر شدن معاملات را حذف معاملات ددت در بورس تهران  و فرابورس دانست و گفت: افزايش حجم بازار ،معاملات و ارتقاء دفعات معاملات بيانگر استقبال  فعالان بازار از حذف اين معاملات است.
 
***استقبال مردم از بازار سرمايه /افزايش 70 درصدي حجم دفعات معاملات آنلاين 

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تصريح کرد: افزايش 70 در صدي حجم معاملات آنلاين در بورس و فرابورس بيانگر اتصال مستقيم مردم به بازار سرمايه و اعتماد بيشتر انان به اين بازار است.

وي در خصوص شکايت از معاملات بازار افزود:علي رغم افزايش 70 درصدي معاملات آنلاين تاکنون هيچ شکايتي از اين نوع معاملات صورت نگرفته است و بسياري از معاملات از سفارشات تلفني است .

صالح ابادي در حوزه تامين مالي از ابتداي سال تاکنون گفت:از ابتداي سال تاکنون حدود 47 هزار و 500 ميليارد تومان تامين مالي صورت گرفت که نسبت به سال 91 حدود 40 هزار ميليارد تومان بوده 20 درصد رشد را شاهد بود.

راه اندازي بورس ايده تا پايان سال

یکی از مهم ترین برنامه های سازمان بورس تا پایان امسال، راه اندازی بورس ایده است که هم اکنون هماهنگی های لازم با معاونت علمی  فناوری ریاست جمهوری، پارک های علم و فناوری و ... در حال انجام است.

وی با بیان اینکه نوع قراردادها و معاملات بورس ایده در کمیته فقهی سازمان بورس به تصویب رسیده است، افزود : مقررات این بورس در هیات مدیره سازمان بورس در دست بررسی است که امیدواریم تا پایان سال این بورس راه اندازی شود.

سخنگوی سازمان بورس راه اندازی مرکز میانی امضای دیجیتال، انتشار اوراق استصناع، افزایش آزمون های الکترونیکی بازار سرمایه، راه اندازی سامانه دریافت ناهنجاری های بازار سرمایه، امکان معاملات مشتریان خرد در بورس کالا، راه اندازی صندوق پروژه و اسناد خزانه اسلامی، عرضه های اولیه به روش جدید و معاملات خصوصی برق در بورس انرژی را از دیگر برنامه های مهم این سازمان تا پایان سال 92 اعلام کرد.

صالح آبادی به راه اندازی موسسات رتبه بندی اشاره کرد و گفت: مقررات راه اندازی این موسسات تا پایان سال ابلاغ خواهد شد به طوریکه صدور موافقت اصولی تاسیس موسسات رتبه بندی امسال عملیاتی می شود.

وی راه اندازی نرم افزار پس از معاملات را دوازدهمین برنامه های آتی سازمان بورس ذکر کرد و افزود : نرم افزار جدید با استفاده از آخرین تکنولوژی روز جهان و به دست مهندسان ایرانی ساخته شده است که ماه آینده در شرکت سپرده گذاری مرکزی رونمایی می شود.

رییس سازمان بورس از راه اندازی نوع جدیدی از صندوق های سرمایه گذاری تا پایان سال خبر داد و گفت : صندوق های بخشی که قابلیت سرمایه گذاری بر روی یک صنعت خاص را دارند به زودی فعالیتشان را در بازار سرمایه آغاز خواهند کرد.

وی بهره گیری از ظرفیت های نخبگان را چهاردهمین برنامه سازمان بورس تا پایان سال 92 اعلام کرد و اظهار داشت : سه کارگروه در حوزه های اساتید دانشگاه ها، فعالان بازار سرمایه و انجمن های حرفه ای تشکیل خواهد شد تا به طور نظام مند از ایده ها، طرح ها، پیشنهادها و انتقادات آنها استفاده کنیم.
 

***سازو کار جديد براي رفع مشکل هلدينگ خليج فارس
 
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص هلدينگ خليج فارس گفت:سال گذشته يکي از مجموعه ها که  از خدمات پتروشيمي فجر و مبين استفاده مي کردند نسبت به  ايجاد انحصار اين دو شرکت اعتراض کردند.

وي ادامه داد:اخيرا جلسه اي رابا شرکت ملي صنايع پتروشيمي و هلدينگ خليج فارس و کساني که اعتراض داشتند برگزار شد براي برطرف شدن مشکل همفکري هاي صورت گرفت و براساس توافق صورت گرفته بنا شد سهام اين  دو شرکت بين ذي نفعان توزيع شود و مجموعه هاي که از اين شرکت استفاده مي کنند سهامدار شرکت شوند که اين موضوع را به شوراي رقابت منعکس کرديم .

وي اضافه کرد:شوراي رقابت با توجه به توافق صورت گرفته تجديد نظر کنند تا مشکل بر طرف شود .

***بررسي طرح سهام عدالت در دولت

صالح ابادي در خصوص ورود سهام عدالت به بورس گفت: قانون ورود سهام عدالت به بازار سرمايه در حال حاضر وجود دارد که برمبناي قانون طراحي هاي صورت گرفته براساس قانون مصوب مجلس است که دو بحث وجود دارد بطوريکه طرح جديدي که مستلزم اصلاح قانون است صورت گيرد يا در چارچوب قانون مصوب مجلس به پيش رود که اين موضوع در دولت حال برسي است .

انتهاي پيام/
 

برچسب ها: بورس ، شاخص ، رشد ، سهام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار