بعد از قرنها كه علم خود را در اوج قدرت مي بيند و به واسطه اكتشافات پيا پي بيماريها را يكي پس از ديگري ريشه كن می کند و این امیدرا می دهدكه ديگر انسانها به واسطه بيماريهاي عفوني و واگير دار جان خود را ازدست نخواهند داد، يكباره بروز و گسترش بيماري نوپديد و مرگ آفريني به نام ايدز كه آنرا طاعون قرن ناميدند.


به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد، روز جهانی ایدز،اول دسامبر(برابر ۱۰ آذر)،از سال ۱۹۸۸ نه تنها به خاطر افزایش بودجه ها بلکه برای افزایش آگاهی، آموزش و مبارزه با تبعیضها تعیین شد،همچنین اهمیت روز جهانی ایدز در این است که به عموم مردم یاد‌آور می شویم کهHIVاز بین نرفته است و هنوز کارهای زیادی است که باید انجام شود.

شعار روز جهانی ایدز در سالهای ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵، "به صفر رساندن موارد جدیدآلودگی و همچنین مرگ ناشی از اچ آی وی” است. (Getting to Zero)

.

در روز جهانی ایدز مردم لباس‌های شان را به روبان قرمز مزین می‌کنند تا توجه و مراقبت در برابر HIV و ایدز را متذکر شده و به دیگران یادآور شوند که تعهد و پایبندی و حمایت آنها مورد نیاز است.

حدود نیمی از افراد آلوده به HIV زیر ۲۵ سال هستند و قبل از سن ۳۵ سالگی به دلیل ایدز از بین خواهند رفت.۹۵% تمام آلوده شدگان به HIV/ AIDS در کشور

عامل ايجاد بيماري ايدز ، يك ويروس است كه به آن HIV(اچ ،آي،وي) مي گويند اين نام از ابتداي حروف نام انگلیسی ويروس گرفته شده است كه ترجمه فارسي آن " ويروس نقص سيستم ايمني انسانی ” مي باشد.

اصولاويروسها داراي اين خصوصيت هستند كه در خارج از آن سلول زنده قادر به ادامه حيات نميباشند و ويروس HIV نيز مانند سايرويروسها فقط درون يك سلول زنده قادر به ادامه حيات است .

سلول زنده اي كه ويروس HIV براي ادامه حيات لازم است درون آن باشد گلبولهاي سفيد در بدن انسان ميباشد .

اين ويروس در خارج از بدن ( خارج ازگلبولهاي سفيد) در زمان كوتاهي از بين ميرود (حداقل قدرت بيماريزائي زيادي ندارد). اين ويروس به راحتي توسط مواد ضدعفوني كننده ( الكل ، بتادين و .... ) وبخصوص وايتكس(هيپوكلريت سديم) و حرارت(بالاي 57 درجه) از بين ميرود .

هر عامل بيماريزائي ، بر حسب اينكه به كدام قسمت بدن علاقه داشته باشد از يك يا چند راه مخصوص به خود وارد بدن ميشود .(مثلا" ويروس سرماخوردگي از راه تنفس ،و باكتري مولد بيماري وبا از طريق خوردن و آشاميدن وارد بدن ميشوند )از آنجا كه ويروس HIV ميخواهد نهايتا" به گلبولهاي سفيد بدن دسترسي پيدا كند ، پس بايد از راهي وارد بدن شود كه بتواند به راحتي به مقصد خود برسد . بخاطر داشته باشيد اين ويروس فقط ميتواند درون گلبولهاي سفيد زنده باقي بماند پس هر كجا كه گلبول سفيد وجود داشته باشد در صورتي كه حاوي ويروس باشد ميتواند باعث انتقال بيماري شود .

عامل بیماری

بعضي از موجودات ذره بيني وجود دارند كه به آنها ميكروب گفته مي شود ميكروبها انواع مختلفي دارند مثلا تعدادي از انها را كه در خارج از سلولهاي زنده هم مي توانند زندگي و توليد مثل كنندباكتري مي نامند.

بعضي از انها براي ادامه حيات و تكثير خود حتما نيازمند اين هستند كه درون يك سلول زنده باشند به آنها ويروس مي گويند. اين ميكروبها اگر وارد بدن انسان شوند مي توانند موجب ايجاد بيماريهاي عفوني شوند.(عوامل ديگري مانند قارچ هاو انگلها و... هم هستند كه جز علل ايجاد بيماريهاي عفوني مي باشند.)

نتيجه مي گيريم ويروس HIV از طريق خون و ترشحات آلوده در صورتي ميتواند وارد بدن انسان شود كه به نوعي بتواند به گلبول سفيد دسترسي پيدا كند پس راههاي انتقال آن عبارتند از :

1- خون و فراورده هاي خوني

2- تماسهاي جنسي

3- مادر به كودك

هر گاه خون فردي آلوده به ويروس باشد در صورتي كه به خون فرد ديگري وارد شود ميتواند بيماري را انتقال دهد .

اين حالت ممكن است در زمان انتقال خون اتفاق بيفتد .

اما به هر روش ديگري اگر خون آلوده به ويروس وارد خون فرد سالم شود ميتواند آلودگي را منتقل كندكه اين حالت در زندگي روزمره و معمولي با رعايت اصول بهداشتي بندرت اتفاق مي افتد .

تماس جنسي :

يكي ديگر از مايعات بدن كه حاوي تعداد زيادي گلبول سفيد است ترشحات جنسي است پس ترشحات جنسي در فردي كه ويروس HIV وارد بدنش شده است آلوده به اين ويروس هستند و در صورتي كه اين ترشحات وارد مخاط تناسلي فرد سالم گردد ميتواند باعث انتقال ويروس شوند توجه كنيد اين خطر براي همه افراد وجود دارد مثلا" اگر مردي اعتياد تزريقي داشته باشد و از آن طريق آلوده به ويروس HIV شده باشد ، همسر وي نيز هنگام تماس جنسي ميتواند به اين ويروس آلوده شود .خطر انتقال از مرد به زن دوونیم برابر است.لازم به ذكر است وجود عفونتهاي ديگر دستگاه تناسلي خطر اين انتقال را افزايش ميدهند . در هر حال راه انتقال جنسي در بسياري از كشورهاي دنيا از شايعترين راههاي انتقال است .

مادر به كودك :

بيشترين احتمال انتقال از مادر آلوده به كودك در اواخر زمان بارداري و خصوصا" هنگام زايمان و هنگام شيردهي اتفاق مي افتد.

راههای عدم انتقال:

ويروس ايدز از طريق تماسهاي عادي مثل كاركردن با يكديگر ، هم صحبت شدن ، همسفر بودن ، دست دادن ، بوسيدن ، روابط اجتماعي مثل سوار شدن در اتوبوس و تاكسي سرايت نميكند .

ويروس ايدز از طريق استفاده از حمام عمومي ، استخرو توالت قابل انتقال نميباشد .

ويروس ايدز از طريق لباس ، پوشاك ، پتو و رختخواب قابل انتقال نميباشد .

عطسه ، سرفه و نيش حشرات نميتواند باعث انتقال آلودگي به شخص سالم شود .

ويروس ايدز را از ترشحات جنسي مردانه و زنانه ، بزاق ، ادرار و اشك جدا كرده اند ولي سرايت بيماري فقط از طريق خون ، ترشحات جنسي و شير مادر ميسر است ./س

برچسب ها: ایدز ، طاعون ، قرن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.